nybörjare jajamen

solifer

nybörjare jajamen

Inlägg av solifer »

Installerade  vers 7.04 o det funkade bra, sen uppdaterade jag till 7.10, efter det så försvann min meny rad den man har close förminska mm , nu måste jag upp i desktop raden för att välja flytta för att man ska flytta fönstret, vad har jag gjot för fel??

Fråga 2 hur får jag igång spel som tex bf2 bf2142 cod4, ska man ha crossover eller cedege eller kanske båda o hur går man till väga?
Användarvisningsbild
Quarzi
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

SV: nybörjare jajamen

Inlägg av Quarzi »

Jag är också en riktig nybörjare, men jag har samma problem (om jag förstår det rätt) med menyraden, varje gång jag loggar in måste jag köra alt+f2 och skriva "compiz -reload" och då kommer den tillbaka.
Dator: AMD athlon xp2000+ | 512mb ddr | Radeon 9800pro | 700gb | Win XP |
Lilldator: Intel P3 600@672mhz | 640mb sdram | Geforce 3 Ti500 | 30gb | Xubuntu 7.10 |
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

solifer skrev: Installerade  vers 7.04 o det funkade bra, sen uppdaterade jag till 7.10, efter det så försvann min meny rad den man har close förminska mm , nu måste jag upp i desktop raden för att välja flytta för att man ska flytta fönstret, vad har jag gjot för fel??
Det kan kanske fixas såhär: Installera "Advanced Desktop Effeccts Setings (ccsm)" som man hittar i Lägg till/ta bort. Sen så ligger det under System -> Inställningar. Här kan man göra en massa inställningar till Compiz, se till att du har "Fönsterdekoration" ibockad.
solifer skrev: Fråga 2 hur får jag igång spel som tex bf2 bf2142 cod4, ska man ha crossover eller cedege eller kanske båda o hur går man till väga?
Många spel funkar med Wine som också finns i Lägg till/ta bort. Med Wine installerat kan man i princip stoppa in sin cd och högerklicka på tex install.exe och välja "Öppna med Wine". I princip alltså, långt ifrån alla windowsprogram funkar, det finns en Spel-tråd här på forumet så leta runt lite (bla http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,5786.0.html ), du kan även kolla här http://appdb.winehq.org/
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
solifer

Inlägg av solifer »

Exakt samma fel som jag , men för att flytta fönstret kom jag fram till att man ska hälla ner alt sen markera med musen och flytta.
När jag testade din grej att skriva reload, så tappade jag bort att man kan nyttja fler fönster??
solifer

Inlägg av solifer »

Cadryc skrev:
solifer skrev: Installerade  vers 7.04 o det funkade bra, sen uppdaterade jag till 7.10, efter det så försvann min meny rad den man har close förminska mm , nu måste jag upp i desktop raden för att välja flytta för att man ska flytta fönstret, vad har jag gjot för fel??
Det kan kanske fixas såhär: Installera "Advanced Desktop Effeccts Setings (ccsm)" som man hittar i Lägg till/ta bort. Sen så ligger det under System -> Inställningar. Här kan man göra en massa inställningar till Compiz, se till att du har "Fönsterdekoration" ibockad.
solifer skrev: Fråga 2 hur får jag igång spel som tex bf2 bf2142 cod4, ska man ha crossover eller cedege eller kanske båda o hur går man till väga?
Många spel funkar med Wine som också finns i Lägg till/ta bort. Med Wine installerat kan man i princip stoppa in sin cd och högerklicka på tex install.exe och välja "Öppna med Wine". I princip alltså, långt ifrån alla windowsprogram funkar, det finns en Spel-tråd här på forumet så leta runt lite (bla http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,5786.0.html ), du kan även kolla här http://appdb.winehq.org/

Advanced desktop hittade jag på och fönster dekoration hade jag i bockad , men felet är desamma iaf.
Ska prova wine oxo!

Tackar.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Alt + F2 och skriv sedan:

Kod: Markera allt

metavity --replace
Då ska du få tillbaka din fönsterhanterare.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

metacity --replace
Tror jag Hund menar...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

mcNisse skrev:

metacity --replace
Tror jag Hund menar...
Oj vilken felstavning av mig. :-[
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"