Dela filer mellan användare

joeldaalv

Dela filer mellan användare

Inlägg av joeldaalv »

Har använt Windows hela livet men övergick nyligen till Ubuntu för att slippa Windows oförklarliga krångel. Funkat bra hitintills, man lär sig ganska mycket nytt.

Har dock en liten fråga. Hur delar jag filer mellan användarna av datorn? Hela familjen använder datorn, och ibland behöver man en bild eller ett dokument som någon annan användare har. Windows hade en funktion som hette "Delade Dokument" som i princip var "Mina Dokument" fast alla användare kunde gå in där. Finns/kan man skapa nått liknande i Ubuntu?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Dela filer mellan användare

Inlägg av Lars »

Hej välkommen till Ubuntu-se :)

Jag tror att det enklaste är att skapa en extra katalog under /home. Tryck alt+F2 och kör kommandot gksudo nautilus. Navigera sedan till Filsystem/home och skapa en ny mapp där. Högerklicka på den och välj egenskaper. Under rättigheter kan du t.ex. ändra grupp till "users" och sedan välja "skapa och ta bort filer" respektive "läs och skriv" som rättigheter för gruppen. Klart.

Se till att stänga filbläddrarfönstret sedan, eftersom det har fulla rättigheter i systemet och därmed är lite farligt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"