Förslag ny startsida för Wikin

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
netsampler
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

Hej!

Jag har gjort ett utkast till ny startsida för Wikin:

Nytt förslag: http://ubuntu-se.org/Wiki/Testfront

Nuvarande startsida: http://ubuntu-se.org/Wiki/

Jag har försökt utgå ifrån frågorna som brukar ställas när någon får Ubuntu-skiva av mig: 1. Hur installera jag, 2. Hur använder jag Ubuntu.
Sen också standardfrågan: vad skiljer Ubuntu från Windows?

Vad har ni för erfarenheter? Vad skall vi lyfta fram på startsidan, något som saknas eller något som skall tas bort?
netsampler
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ser bra ut, den nya! :)

Det är något fel i Synaptics länk, har varit länge nu. jag hinner se bilden av själva Synaptic efter att ha klickat på dess länk men sedan blir man skickat vidare till "Kapitel 2. Lägga till, ta bort och uppdatera program"

Klicka på länken http://ubuntu-se.org/Wiki/Synaptic och se vad som händer.
Användarvisningsbild
netsampler
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

Det låg en refresh till https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopg ... tions.html i dokumentet.

Tog bort den så nu kommer du till rätt dokument.
netsampler
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Avdelningen utmaningar.. har vid ett ett flertal tillfällen diskuterat det här i Windozeforum med bla Vulfgar...:cool:

- Många användare nuförtiden verkar ha "glömt bort" hur man läser en manual, alternativt är det något som ska
skummas eller läsas så snabbt som möjligt mellan Messenger "pling plonget".

- Wikin bör "brytas ner" så att på en "Newbie" sida finns enbart det som behövs för en fungerande "Bas PC".

Innehåll:

- Installation > Speciellt gParted måste förklaras bättre eftersom många vill ha kvar sitt "Windoze".

- Viktiga FAQ felsökningar, tex Xserverns mysterier... felsäkra lägen.

- Viktiga kommandon, tex Ctrl-Alt-Backsteg.

- Synaptic samt speciellt Automatix för problemfri Ubuntu start, rekommenderade installationer utöver Edgys standard. Användare kan sedan i "lugn och ro" sätta sig in i terminalens gåtor

- Mail, sätta upp konto, hur flyttar man mailkonton osv.

- Webläsare.. hur importerar man favoriter/bokmärken.

- Multimedia

- IM klient

- Torrentklient (fildelningen är och förblir en viktig fråga)

Visst blir det ev en mer "fördummad" syn även på det här men rekryteringen skulle antagligen öka markant.
Vidare skulle andelen som provar samt stannar kvar öka kraftigt genom att slippa strulet med att få igång
sin "Bas PC".

Jag vet att Automatix ses som något som "katten släpat in" i vissa kretsar men jag ser det som självklart
för att få till en snabbare utveckling och användare. Det här är en svår balansgång men jag ser mer fördelar än nackdelar med Automatix.

mvh
:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="petri0"]Ser bra ut, den nya! :)

Det är något fel i Synaptics länk, har varit länge nu. jag hinner se bilden av själva Synaptic efter att ha klickat på dess länk men sedan blir man skickat vidare till "Kapitel 2. Lägga till, ta bort och uppdatera program"

Klicka på länken http://ubuntu-se.org/Wiki/Synaptic och se vad som händer.[/quote]
Bra att du påpekar det igen. Jag fick förklaringen av dig men kollade dessvärre inte upp det..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Plun: Bra grejer det där, tycker jag.

Kanske vi kan döpa en sida i wikin till just "utmaningar" där vi placerar sådana förslag på "måste-ha-sidor", och att den som påbörjar och slutför en sådan sida och får den "godkänd" får karameller i form av en umärkelse som visas under avataren på forumet el. liknande.. ;)

Hur som helst är saken den att vi behöver ha dessa sidor innan vi hittar på nån snygg lösning att presentera dem på.. ;)
Användarvisningsbild
netsampler
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

[quote="plun"]- Wikin bör "brytas ner" så att på en "Newbie" sida finns enbart det som behövs för en fungerande "Bas PC".[/quote]
Jag har saknat lite att ha en sida att skicka till nya användare så de snabbt kommer igång.

Har gjort en grov skiss som diskussionunderlag: http://ubuntu-se.org/Wiki/Nybörjare

Den är just nu mest en länkportal till befintliga sidor på wikin (som behöver uppdateras).
netsampler
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bra! Och ser att nybörjarguiden också fått sig en länk på testfronten.. :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:D
Jag gillar ditt inlägg, plun.

Fokuseringen på helt nya Ubuntuanvändare är livsnödvändig! Om man vill ha ett än större Linux- och
Ubuntuanvändande. Om vi vill vinna segrar i mått av fler användare och få fler att anamma Linux/Ubuntu.

Detta har jag själv "slagits för", under lång tid.

Det är viktigt att se en tidsaxel här, anser jag. I början är man, som ny Linuxanvändare, helt ute på det hala. Vid varje steg!
För alla dem, måste det finnas någonting som berör dem och deras situation, just då. Något som når fram!

Sedan, efter några veckor för en del, har man passerat denna fas och kan ta till sig information på ett något annorlunda sätt.

Jag var i den situationen (har inte ens helt lämnat den ännu :rolleyes: ) och ropade efter assistans. I mångt och mycket fick jag hjälp
här på forumet, men nog hade jag önskat mig fler lättillgängliga sidor både på wikin och annorstädes.

Det gäller att få de redan kunniga att se till hur det var även för dem en gång, den allra första tiden och anpassa informationen så, att den både kan nå
nya användare och de redan insatta.

Munken vandrar på samma stig som du, Plun :D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Go' afton, systrar & bröder. :)

netsampler skrev:
Denna sida gillar jag!

Du är på rätt väg! Tack för det!

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
netsampler
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

[quote="sebastean"]Kanske vi kan döpa en sida i wikin till just "utmaningar" där vi placerar sådana förslag på "måste-ha-sidor", och att den som påbörjar och slutför en sådan sida och får den "godkänd" får karameller i form av en umärkelse som visas under avataren på forumet el. liknande.. ;)

Hur som helst är saken den att vi behöver ha dessa sidor innan vi hittar på nån snygg lösning att presentera dem på.. ;)[/quote]
När man går igenom Wikin så hittar man många dokument som inte är uppdaterade och aktuella.

Som användare av Wikin måste man kunna lita på att informationen är rätt. Då kanske det hade varit bättre att ta bort de sidor som vi inte orkar att hålla uppdaterade och fokusera på de viktigaste sidorna.

Därför är just förslaget med "Utmaningar" tilltalande, där vi prioriterar bla framtagning och uppdatering av sidor.

Ett sätt att göra detta på kan vara just en enkel Wikisida som sebastean föreslår:

http://ubuntu-se.org/Wiki/Utmaningar
Ovanstående länk är ett enkelt exempel.
netsampler
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"