Utan internet i 18h, går värden under? (något att fundera på...)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Emil.s
Kontakt:

Utan internet i 18h, går värden under? (något att fundera på...)

Inlägg av Emil.s »

Nu kom turen till mig också. Internet lade av Feb 11 17:11:52. (kollat nu i efterhand).
Återkom någon gång runt 10-11...

Satt och slösurfade, läste lite inlägg, hade precis kollat mailen då jag plötsligt fick "Connettion timed out" på ubuntu-se!
Tänkte - "Vafan, har servern gått ner igen? Dags för serverbyte..."

En snabb koll med ping mot google och sunet visade att så inte var fallet

"Kanske är brandväggen som krånglar igen då"... tänte man och SSHade lokalt mot servern (sandnabba.se).
Men nej, inget svar från google eller sunet nu heller. PANIKEN börjar komma smygande!

Flyttar laptopen till andra sidan av bordet och kopplar mig mot modemet (Uruset plastskräp som kallas speedtouch)...
Går in i det totalt värdelösa webbgränssnittet och gör en felsökning via någon inbyggt verktyg.
TDC (numer AllTele) använder ETHoA (Ethernet over ATM), och jag får följande:
DSL (OK)
ATM (OK)
Ethernet (X) <-- !!!

Handen ligger redan på telefonen och numret till kundtjänst är redan uppskrivet i en textfil sen förra gången.
TELEFONKÖ! Det är mitt internet det gäller! (tog ca 10min, men kändes som en evighet ;))
*tuuut*....*tuut* - "AllTele, det är XXX" (äntligen!)

Efter en kort diskussion så går jag med på att stänga av modemet helt utan ström i 15 min, trots att jag utan problem kan bevisa att felet ligger hos dem. (Var ju min ethernet anslutning utåt som felade... bärmediumen, DSL och till-och-med ATM fungerade ju...)

Men men... Stänger av modemet, väntar 10 min, startar, självklart har skiten återställts till originalinställningarna. Testar att använda modemet som router, men utan någon bättring (Ethernet är fortfarande dött), så jag bryggar det och ringer kundservice...

Telefonkö igen (vad hade man räknat med?...), ny "tekniker" också. Efter att jag förklarat situationen igen så säger han att jag ska vänta en stund ("visst"...). Efter ca 30 sekunder så återkommer han och säger att det är fler från hedemora som ringt, så tydligen var det något lokalt.

KRIS! INGET INTERNET!

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Någon som känner igen sig?

För några veckor sedan så var jag på ett aldeles får långt föredrag om Afghanistan som hölls av en svensk som vart där som FN soldat.
Många har svårt att tro det, men situationen där är värre än på många håll i de riktigt fattiga delarna i Afrika.
Många har dagsmacher för rent vatten, sällan mat på bordet, och modern teknik är bara att glömma.

De flesta har aldrig någonsin SETT en dator, kanske en TV. Och här gnäller vi när inte internet fungerar!

Vattnet lade av här får någo år sedan då ett rör gick av. Direkt vart det klagomål då man var tvungen att gå såååå långt för att hämta med hink. Nästan 250m!
Tänk att inte ha något vatten alls, utan möjlighet att hämta.

Eller än värre, ingen ström! Då skulle ju ingenting fungera. Men då lever ändå en stor del av planetens befolkning utan både ström, vatten och telefon!

Kanske något att tänka på till nästa gång!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Olof_

SV: Utan internet i 18h, går värden under? (något att fundera på...)

Inlägg av Olof_ »

Det har hänt ytterst få gånger att min internetuppkoppling ej fungerat. Vilket jag är själaglad för. Jag har bott i den lägenhet jag bor i nu 3 år, och jag tror korta driftstörningar har endast förekommit 2 gånger.  Pågrund av dessa få avbrott så har jag inte vågat att byta till BBB, som vore att föredra då det dragit in fiber i lägenheterna. Att sitta på 100 Mbit, istället för de Mbit man har hos Comhem skulle ju vara att föredra.

Men då kommer man till detta med tillgänglighet och tack vare Comhem's goda tillgänglighet i det området där jag bor så vågar man inte. Jag får abstinens när internet inte fungerat. Det är som hela världen slutar att fungera. Jag vet när jag låg inne på sjukhuset (kort period) och där låg man på sjukhussängen och man kunde koppla telefonen till sängen, men det ställer ju till det vad gäller internet. Så där låg jag i sängen utan internet. Även om jag hade en oerhörd värk (kirurgavdelning) så saknade jag internet så förbaskat. Snacka om att vara beroende  ;D

Jag minns när man satt på sina 33.6 Kbps och telefonräkningarna var skyhöga, men vad gjorde man inte för att tillgodose sitt behov av internet. Så det var en skänk från ovan när ADSL kom.

==

Men visst har du rätt vad gäller hur det står till i U-länderna, vilka förmåner vi har. Det som är lite tragist att om man nu använder ordet "lyx", att den lyxen vi har, och de prylar vi använder oss av. Om de skulle vara gjorda i "normalt" avlönade länder, så ställer jag mig frågande till om många skulle ha råd med så många produkter som ändå de svenska hushållen har.

Jag hörde för längesedan någon som berättade om hela kedjan av kaffe skulle ha samma timlön som expediten på Konsum/ICA/Citygross etc, så skulle ett kaffepaket ligga runt 500 kr (kommer ej ihåg den exakta siffran). Men det ger ju en fingervisning om hur världen är.

4 % av världens befolkning är nordamerikaner, och deras ekonomiska tillgångar är ju långt utöver detta. Dock så har vi inom EU gått om USA vad gäller ekonomiska tillgångar, även om det är ganska marginellt. Tror jag läste det i DN.

Men man slår detta ifrån sig, om "hur bra man har det" och när när samvetet gnager tillräckligt så skänker man några kronor till välgörenhet. Så mår man lite bättre. Även om det är ytterst små summor.

Men man kan ställa sig frågan om vi är villiga att försämra för oss själva vad gäller priset på elektronikprylar med mera, om vi är villiga att betala mer för att arbetarna i dessa länder ska få det bättre. Är man villig till det?

För man kan ju räkna på det vilken skillnad saker och ting skulle ske till oss slutkonsumenter vad gäller prylar om arbetarna skulle ha en lön på 20 k, nu är det ju så att sådana löner skulle ju inte behövas för att höja deras levnadsstandard väsentligt då saker och ting är billigare i Asien, men om det skulle få en löneökning på kanske 40 % så skulle ju det resultera bra höjda priser, och en försämrad materiell standard för oss. Frågan är om vi är villiga till detta, eller om det enbart är att man säger att "det är för jäkligt hur det har det i dessa länder". Om man är ärlig mot sig själv och ställer sig den frågan, så undrar jag hur svaret skulle bli.

Jag fråga i butiken som säljer märkeskläder (Melka) vad kläderna tillverkas, för de har tillverkats vissa i södra europa, men även de dyra märkerna har även försatt sin produktion till riktiga låglöneländer, för att öka vinsten till ägarna. Man förstår ju billiga kläder så som Dressman med mera, där en skjorta kostar 150 kronor att det inte finns några marginaler, men om en skjorta kostar 800 kr så borde ju marginaler finnas.

==
Ojj  :o Blev visst ett långt inlägg, det var inte meningen från början. Men resultatet blev ett annat. Det kan nog tydas ev. som jag är kommunist/eller liknande på mitt vis att se på denna typen av marknad, det vill jag klargöra att jag inte är.

Stavfel mm kan förekomma, då jag skrev rent spontant om nina tankar och känslor angående detta. 
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

Skulle internet sluta fungera är det väl bara att leta upp ett öppet trådlöst nät, eller gå till bibblan eller tågstationen. orkar man inte bära med sig laptopen så tar man med sig mobilen som har inbyggt wlan. :D
Olof_

Inlägg av Olof_ »

whac skrev: Skulle internet sluta fungera är det väl bara att leta upp ett öppet trådlöst nät, eller gå till bibblan eller tågstationen. orkar man inte bära med sig laptopen så tar man med sig mobilen som har inbyggt wlan. :D
Joo kanske det, jag har anmält mig till något som kallas Wippies, tänkte jag skulle testa det. Det är väl under beta-stadiet, men om det blir många som använder det, så kan man ju minimera risken att bli utan bredband. Har sett en (1) som har det i det området jag bor, så det är väl inte så stort ännu, då det finns drygt 500 lägenheter i detta område.
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

40+ dagar tog det för comhem att fixa ett avbrott på min lina..
Sug på den när du gnäller om 18h.. =)))
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Det vore nog ganska nyttigt om någon stängde av internet ett par dagar, en del människor (jag bland annat) är alltför beroende av internet. Hela den västerländska ekonomin är nog beroende av internet, så vore bra att testa en gång innan det händer på riktigt.
Crunchbang linux, ubuntu med openbox direkt!
Användarvisningsbild
joda
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av joda »

tonåringarna här i familjen blir som förbytta när internet bryts här... och dom säger att dom INTE är beroende... hmmm....  :-X

själv har jag internet på jobbet så i värsta fall får jag åka dit om det bryts här... men jag är INTE internet beroende så det är lugnt...  ;D
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Ett dygn tog det för mig när nätet låg nere en gång. "Du har svag signal" sa dom på comhem.
Tydligen förstärkte dom den, eller nåt. Jag klarar mig fint. Om det nu inte är nåt på Tradera jag bevakar.
Förresten är signalen skitsvag på teven med, brusar i bilden. Tur man inte ser teve :)
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

På ~3 år har jag varit utan internet 1 gång, det varade i ungefär 12 timmar.
Slutade med att jag la mig jättetidigt för att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra annars. ::)

Jag är inte beroende och det finns 100.000.000 andra saker man kan göra istället. Men jag tror vetskapen om att inte ha internet förlamada en på något dumt och pinsamt vis.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Usch vilken hemsk tråd.  :o Jag får mardrömmar...  :(
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Värden?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Illa att vara utan internet  :(
Väntar på den dagen när datorerna hjälper en med att borsta tänderna.  ;)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

hmm, jag var utan internet fram till början av nittiotalet...det ni!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Ulsak skrev: hmm, jag var utan internet fram till början av nittiotalet...det ni!
Samma här  ;D
Jag skaffade bredband runt 2003 så jag var sent ute. Innan var det 56K modem som gällde.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ZX Spectrum skrev:
Ulsak skrev: hmm, jag var utan internet fram till början av nittiotalet...det ni!
Samma här  ;D
Jag skaffade bredband runt 2003 så jag var sent ute. Innan var det 56K modem som gällde.
Samma här. ;D Fast jag bor på landet och där var man ganska "sent" ute med bredband.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Neme
Kontakt:

Inlägg av Neme »

Så hemskt är det inte att vara internetlös ett par timmar. Man uträttar faktiskt saker man egentligen borde gjort ändå. Läs: städa, diska, tvätta.. ja, you name it.
Borde nästan ringa min leverantör (comhem) och be dom döda min lina någon timme eller två varje vecka så jag får något gjort. ^_^
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Re: Utan internet i 18h, går värden under? (något att fundera på

Inlägg av whac »

Nu har ju tre lanserat mobilt bredband kontant. 99kr kostar ett startpaket och då är du online en vecka. 24 timmar kostar 29kr, en vecka kostar 99kr och en månad kostar 299kr. Så nu slipper ni vara internetlösa! :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Re: Utan internet i 18h, går värden under? (något att fundera på

Inlägg av Ulsak »

perfekt på semestern..!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"