Emil.s: Ska vi ändra antal månader nu?Emil.s skrev:Oj! Självklart!Johnny Rosenberg skrev: Antar att du menar 8.04 LTS då året ju inte har 14 månader…![]()
Första intrycket av forumet?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: Första intrycket av forumet?
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
En god kundbetjäning innebär att man läser och hör rätt fastän kunden skriver och säger fel.
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Sen kan man alltid diskutera vem som är "kunden" i detta fall… jag trodde ju hela tiden att det var jag, men se där fick jag mig en riktig knäpp på näsan… Det visade sig att det var jag som var "experten" hela tiden utan att veta om det, eller ens ha några som helst vettiga kunskaper att dela med mig av…christer skrev: En god kundbetjäning innebär att man läser och hör rätt fastän kunden skriver och säger fel.

J.R.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
för att ha kunder måste man ha nåt att sälja. låt oss säga att vi är vänner som hjälper varann.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Vi kan ju å andra sidan säga att vi säljer "Ubuntu", "öppen källkod" och allt det där. Säljer som idé alltså, inte så att vi tar pröjs för det. Vi säljer till och med idén att bra program kan vara gratisUlsak skrev: för att ha kunder måste man ha nåt att sälja. låt oss säga att vi är vänner som hjälper varann.

I så fall är det inte fel att kalla folk "kunder" men "vänner" kanske låter bättre.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- Ulsak
ständigt denna semantik... 

Den diskussionen kan ni ta i debatt- eller forum-tavlorna, den här tråden är till för första intryck och feedback 

Första intrycket av forumet?
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 22 gånger.
- DeeBee
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag har fått en hel del hjälp i forumet, både i trådar jag skrivit själv och av att ta del av andras bekymmer. Utan forumet hade det blivit tungt att köra igång med Linux och Ubuntu - det är ju inte som Windows, vilket jag är mera van vid :-)
Jag har provat att posta i några olika avdelningar och svarstiderna har varierat. Denna avdelningen, "För oss nybörjare" är min favorit, både för att frågorna ligger nära min egen verklighet och för att man får svar hyfsat snabbt. Jag hade en fråga om grafikkort som jag provade både här och i Graffe-forumet. Den plockades bort ur den här avdelningen med motiveringen att den hörde mer hemma i det andra. Men svarstiderna för Grafikkort var mycket längre och jag fick hitta hjälp på annat håll.
Jag tycker också att språket är vårdat, korrekt och hjälpsamt. Vi som skriver frågor här är ju inga proffs direkt och därför är det skönt när de som svarar lugnt och försiktigt leder en rätt på vägen - och bortser från frustrerade utrop hos frågeställaren. Vid ett par tillfällen har jag sett att den som svarat velat göra sig viktig och påpekat petitesser eller kommit med någon spydig anmärkning, men då brukar han/hon få skäll från någon annan som står som minst lika erfaren Ubuntist. En slags självkorrigering - bra!
Jag ser framemot nya versionen. Framförallt en mer selektiv sökfunktion (eller mer lättjobbad) står högt på min lista. Det är ibland svårt att välja ut "rätt" tråd bland de returnerade svaren för att få hjälp. Att bara få ut Lösta trådar vore kanske en strategi, men då måste alla bli lika bra på att märka om sina trådar med LÖST.
Fortsätt det fina arbetet på alla håll så kanske 2008 blir året då Linux/Ubuntu slår igenom som OS! Jag tänker i alla fall fortsätta med det.
Jag har provat att posta i några olika avdelningar och svarstiderna har varierat. Denna avdelningen, "För oss nybörjare" är min favorit, både för att frågorna ligger nära min egen verklighet och för att man får svar hyfsat snabbt. Jag hade en fråga om grafikkort som jag provade både här och i Graffe-forumet. Den plockades bort ur den här avdelningen med motiveringen att den hörde mer hemma i det andra. Men svarstiderna för Grafikkort var mycket längre och jag fick hitta hjälp på annat håll.
Jag tycker också att språket är vårdat, korrekt och hjälpsamt. Vi som skriver frågor här är ju inga proffs direkt och därför är det skönt när de som svarar lugnt och försiktigt leder en rätt på vägen - och bortser från frustrerade utrop hos frågeställaren. Vid ett par tillfällen har jag sett att den som svarat velat göra sig viktig och påpekat petitesser eller kommit med någon spydig anmärkning, men då brukar han/hon få skäll från någon annan som står som minst lika erfaren Ubuntist. En slags självkorrigering - bra!
Jag ser framemot nya versionen. Framförallt en mer selektiv sökfunktion (eller mer lättjobbad) står högt på min lista. Det är ibland svårt att välja ut "rätt" tråd bland de returnerade svaren för att få hjälp. Att bara få ut Lösta trådar vore kanske en strategi, men då måste alla bli lika bra på att märka om sina trådar med LÖST.
Fortsätt det fina arbetet på alla håll så kanske 2008 blir året då Linux/Ubuntu slår igenom som OS! Jag tänker i alla fall fortsätta med det.
Jag tittar på Öppen Bredbands-TV - - - http://www.OpenChoice.tv
Välkommen hit 
Att svarstiderna varierar beror ju mycket på att vi får 3-600 nya medlemmar varje månad, och som du säger är de flesta ganska förvirrade
Det innebär att en ganska liten skara kunniga människor får mer och mer att besvara, och där utgör faddrarna (länk finns i min signatur) en grymt bra tillgång, men det är fortfarande så att frågorna växer snabbare än antalet personer som kan besvara dem.
Kul också att du gillar stämningen här inne, många kunniga personer (på andra webbplatser) tycker att det daltas väl mycket här (sist såg jag en liknelse med ett dagis
) men så måste ju pedagogiken höjas några snäpp för att inte vi nybörjare ska skrämmas bort 
Ubuntu 8.04 kommer ju att fokusera på stabilitet och vi kan nog vänta oss att en hel del av de hårdvarurelaterade problemen kommer att försvinna tills dess. Bl.a. ljudinställningar kommer att bli betydligt enklare att använda!

Att svarstiderna varierar beror ju mycket på att vi får 3-600 nya medlemmar varje månad, och som du säger är de flesta ganska förvirrade

Kul också att du gillar stämningen här inne, många kunniga personer (på andra webbplatser) tycker att det daltas väl mycket här (sist såg jag en liknelse med ett dagis

Ubuntu 8.04 kommer ju att fokusera på stabilitet och vi kan nog vänta oss att en hel del av de hårdvarurelaterade problemen kommer att försvinna tills dess. Bl.a. ljudinställningar kommer att bli betydligt enklare att använda!
-
jag trivs riktigJotack -t bra!!
Upplever en välvilja och hjälpsamhet som jag icke har set tillsammans med andra OS.
Såg någonstans att man mente att här tillämpades "dagispedagogik". Fint!! Även vi som inte är födda med ett tangentbord i famnen bör väl också få en chanch att kunde använda en PC med något annat än WINDOWS- vilket numere är en saga blott!
Jag som är 60 bast och börjar få problem att annamma alla nya varianter tycker det är suveränt att nogon har tid, ork och lust att lotsa mig i hamn. Så HURRA för dagispedagogiken! Det kan kanske även göra livet lättare för den som förklara att kanske bara behöva göra det en gång från"scartch" än att behöva gå tillbaka och böda ihop et lite hastigt svar. Jag kan ha fel. Men som elektriker som har förklarat för praktikanter/lärlinge hur saker kan hänga ihop har jag lärt att man oftast inte kan vara tydlig nok.
På tal om översitteri - det finns ett gammalt ordspråk:
Behandla anddra som du önskar bli behandlat själva!
Det är inte så tokigt.
Upplever en välvilja och hjälpsamhet som jag icke har set tillsammans med andra OS.
Såg någonstans att man mente att här tillämpades "dagispedagogik". Fint!! Även vi som inte är födda med ett tangentbord i famnen bör väl också få en chanch att kunde använda en PC med något annat än WINDOWS- vilket numere är en saga blott!
Jag som är 60 bast och börjar få problem att annamma alla nya varianter tycker det är suveränt att nogon har tid, ork och lust att lotsa mig i hamn. Så HURRA för dagispedagogiken! Det kan kanske även göra livet lättare för den som förklara att kanske bara behöva göra det en gång från"scartch" än att behöva gå tillbaka och böda ihop et lite hastigt svar. Jag kan ha fel. Men som elektriker som har förklarat för praktikanter/lärlinge hur saker kan hänga ihop har jag lärt att man oftast inte kan vara tydlig nok.
På tal om översitteri - det finns ett gammalt ordspråk:
Behandla anddra som du önskar bli behandlat själva!
Det är inte så tokigt.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
"Dagispedagogiken" är väldigt underskattad på många andra forum.
Mentaliteten inom Linux världen har länge vart något hårdbarkad: Läs - Lär - eller gå under på köpet.
Ubuntu är en distro för alla. Vi kör med den pedagogik som användaren själv känner passar
Vare sig det är dagismentalitet, eller timmar med lång dokumentation, alla skall få det dom söker.
Sen har jag aldrig sett att det skadat med tydlighet och lite extra tålamod, oavsett vad man sysslar med
Mentaliteten inom Linux världen har länge vart något hårdbarkad: Läs - Lär - eller gå under på köpet.
Ubuntu är en distro för alla. Vi kör med den pedagogik som användaren själv känner passar

Vare sig det är dagismentalitet, eller timmar med lång dokumentation, alla skall få det dom söker.
Sen har jag aldrig sett att det skadat med tydlighet och lite extra tålamod, oavsett vad man sysslar med

Abusus non tollit usum
- Ulsak
Det verkar också som att ubuntuandan sipprar "upp" till debianfora oxå! 

- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag tycker nog inte att vi ens på skämt ska kalla det vi håller
på med för "dagispedagogik". Inget ont i dagis. Jag har jobbat
rätt mycket på dagis eftersom vi har haft våra ungar på ett
föräldrakooperativt sådant.
Det är inte mycket "Klapp och klang" i det vi gör utan bara vanlig
hyfs och medmänsklighet. Minns man vad som var svårt för en själv,
ger akt på vad andra har svårt för och visar lite förståelse så
ordnar det sig.
Men vi jobbar med mer eller mindre vuxna användare i olika ålder och
med varierande förkunskaper och utbildningsnivå. Också ambitionsnivån
varierar. Vissa vill lära sig "allt" medan andra är fullt nöjda med att "det
bara fungerar". Det är inte speciellt "dagis" för det.
Släpper man däremot loss en massa fjortisar uppfödda vid tangent-
bordet och låter dem styra hur det ska gå till blir det gärna väldigt
otrivsamt och opedagogiskt. Det är rätt många i den åldern som snackar
om "respekt" men desto färre som fattar vad det betyder.
Kalla det helt enkelt "pedagogik" eller varför inte "medmänsklighet", för
det är vad ubuntu betyder. Eller vi kanske skulle damma av ett gammalt
fint ord: "Folkbildning".
på med för "dagispedagogik". Inget ont i dagis. Jag har jobbat
rätt mycket på dagis eftersom vi har haft våra ungar på ett
föräldrakooperativt sådant.
Det är inte mycket "Klapp och klang" i det vi gör utan bara vanlig
hyfs och medmänsklighet. Minns man vad som var svårt för en själv,
ger akt på vad andra har svårt för och visar lite förståelse så
ordnar det sig.
Men vi jobbar med mer eller mindre vuxna användare i olika ålder och
med varierande förkunskaper och utbildningsnivå. Också ambitionsnivån
varierar. Vissa vill lära sig "allt" medan andra är fullt nöjda med att "det
bara fungerar". Det är inte speciellt "dagis" för det.
Släpper man däremot loss en massa fjortisar uppfödda vid tangent-
bordet och låter dem styra hur det ska gå till blir det gärna väldigt
otrivsamt och opedagogiskt. Det är rätt många i den åldern som snackar
om "respekt" men desto färre som fattar vad det betyder.
Kalla det helt enkelt "pedagogik" eller varför inte "medmänsklighet", för
det är vad ubuntu betyder. Eller vi kanske skulle damma av ett gammalt
fint ord: "Folkbildning".
Sant, sant! Folkbildning, ett vackert ord!
Och tack vare kloka personer, som insåg behovet av folkbildning och att det är en demokratisk fråga, har jag numera en egen dator och Linux Ubuntu!
Yeehaaa!
Och tack vare kloka personer, som insåg behovet av folkbildning och att det är en demokratisk fråga, har jag numera en egen dator och Linux Ubuntu!
Yeehaaa!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Tack Urban,
för ett insiktsfullt inlägg (det sista).
I övrigt förtjänar inte mitt inlägg att vara kvar.

Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 25 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Räkna med att det där med "folkbildning" blir något av ett
mantra framöver.
Jag tror inte upnorth menade något illa. Han pekade nog mest
på bristerna i pedagogik på en del andra ställen. Men tydligare
kunde han ha varit.
mantra framöver.
Jag tror inte upnorth menade något illa. Han pekade nog mest
på bristerna i pedagogik på en del andra ställen. Men tydligare
kunde han ha varit.
- Broder Tuck

Inte heller detta inlägg gör någon glad

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Ja du broder.
Vi har ju diskuterat kommunikation och missförstånd tidigare och återigen har jag formulerat mig aningen fräckt mest för att göra en poäng tydligare, vilket tydligen inte alltid når fram.
Som Urban påpekade menar jag helt enkelt att pedagogiken här ska hålla högre kvalité och vara mer induviduellt anpassad. Jag är bara inte så mycket för långa förklarande inlägg, jag gillar snabba tag
Förövrigt har vi ju även diskuterat min roll i LoCot nyligen och jag har ju insett att med förtroende följer ansvar, något som jag kanske inte efterlevt på ett optimalt sätt. Men då är det ju tur att du faktiskt är framme och påpekar dessa brister.
Delvis kanske jag undermedvetet försöker provocera fram insiktsfulla och kloka inlägg från min omgivning där jag själv inte kommer någon vart
Jag tar åt mig kritiken även denna gång, men du får nog börja vänja dig vid min person, jag är "öppen för förslag" men jag har faktiskt en egen uppfattning om saker och ting
Hur som helst, jag gillar kontraster och i det här fallet jämför jag RTFM (Read The Fucking Manual, ökänt svar i supportsammanhang på Internet) med dagispedagogik. Jag använder alltså extremfall för att illustrera mina resonemang, jag hoppas att det är förklaring nog.
Vi har ju diskuterat kommunikation och missförstånd tidigare och återigen har jag formulerat mig aningen fräckt mest för att göra en poäng tydligare, vilket tydligen inte alltid når fram.
Som Urban påpekade menar jag helt enkelt att pedagogiken här ska hålla högre kvalité och vara mer induviduellt anpassad. Jag är bara inte så mycket för långa förklarande inlägg, jag gillar snabba tag

Förövrigt har vi ju även diskuterat min roll i LoCot nyligen och jag har ju insett att med förtroende följer ansvar, något som jag kanske inte efterlevt på ett optimalt sätt. Men då är det ju tur att du faktiskt är framme och påpekar dessa brister.
Delvis kanske jag undermedvetet försöker provocera fram insiktsfulla och kloka inlägg från min omgivning där jag själv inte kommer någon vart

Jag tar åt mig kritiken även denna gång, men du får nog börja vänja dig vid min person, jag är "öppen för förslag" men jag har faktiskt en egen uppfattning om saker och ting

Hur som helst, jag gillar kontraster och i det här fallet jämför jag RTFM (Read The Fucking Manual, ökänt svar i supportsammanhang på Internet) med dagispedagogik. Jag använder alltså extremfall för att illustrera mina resonemang, jag hoppas att det är förklaring nog.
- Broder Tuck

Återigen något som gör sig bäst i papperskorgen, tycker jag