Hej,
helt ny här och helt ny med Ubuntu.
jag har lyckats få Ubuntu att hitta mitt trådlösa nätverkskort och jag hittar alla nätverk som brukar finnas omkring mig. problemet jag har är att jag har wep 128 som kryptering och när jag ska logga in trådlöst får jag som vanligt skriva in de 26 tecknen. Men den loggar aldrig in. Jag får upp samma ruta igen och igen? Har på något forum sett att Ubuntu kan ha problem med detta? Kan jag komma runt problemet på något annat sätt?
Min grannne surfar på mitt nätverk och jag skulle vilja undvika att tvingas gå in till honom och ändra det lösenord jag har på min router.
MVH
Kit
Fungerar wep 128 på UBuntu 7.10
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Fungerar wep 128 på UBuntu 7.10
Hej, välkommen till Ubuntu-se!
Ja, WEP-128 ska fungera utan problem i Ubuntu. Men eventuellt kan det vara annat som strular. Det bästa är att testa lite olika varianter av WEP/WPA/öppet för att se var problemet ligger.
Ja, WEP-128 ska fungera utan problem i Ubuntu. Men eventuellt kan det vara annat som strular. Det bästa är att testa lite olika varianter av WEP/WPA/öppet för att se var problemet ligger.
Det var lääänge sen jag körde Dapper och på den tiden kunde man inte köra WEP utan att trixa en massa, kan det vara något sådant?
Får man fråga varför du kör Dapper och inte någon senare version?
Får man fråga varför du kör Dapper och inte någon senare version?
Max 350; tecken återstår: 321
-
Hej,
ja visst kan jag svara på det men bara om du talar om vad Dapper betyder.
Oavsett fungerar det iallafall inte. Mitt problem är att grannen surfar på mitt bredband med hjälp av en repeater, själv har jag en router och en repeater samt en squeezebox. Alla är beroende av lösenordet och weppkrypteringen. Tipset om att slå av weppkrypteringen är förstås rätt men då måste jag ju greja med alla apparaterna och jag är mer än nöjd över att allt fungerar utan problem för tillfället.
Ubuntu får väl vänta tills jag hittar en lösning. Synd, jag var sugen på att testa och se om det sedan kunde vara något för skolan där jag jobbar!
Kommer ni på en lösning så hör av er! Jag sätter mig ögonaböj om jag får ett förslag som inte innebär att jag måste slå av krypteringen.
/Kit
ja visst kan jag svara på det men bara om du talar om vad Dapper betyder.

Oavsett fungerar det iallafall inte. Mitt problem är att grannen surfar på mitt bredband med hjälp av en repeater, själv har jag en router och en repeater samt en squeezebox. Alla är beroende av lösenordet och weppkrypteringen. Tipset om att slå av weppkrypteringen är förstås rätt men då måste jag ju greja med alla apparaterna och jag är mer än nöjd över att allt fungerar utan problem för tillfället.
Ubuntu får väl vänta tills jag hittar en lösning. Synd, jag var sugen på att testa och se om det sedan kunde vara något för skolan där jag jobbar!
Kommer ni på en lösning så hör av er! Jag sätter mig ögonaböj om jag får ett förslag som inte innebär att jag måste slå av krypteringen.
/Kit
SV: Fungerar wep 128 på Ubuntu 7.10
Dapper är en gammal version av Ubuntu, det står att det är den du kör under ditt namn under ditt namn vid dina inlägg. Jag ser nu i ämnesrubriken att du kör en senare version så vi glömmer det.
När man för första gången skriver in en lösenordsnyckel för man även skriva in sitt nyckelringslösenord för ubuntus nyckelring. Kan det ha blivit nåt fel i samband med det?
När man för första gången skriver in en lösenordsnyckel för man även skriva in sitt nyckelringslösenord för ubuntus nyckelring. Kan det ha blivit nåt fel i samband med det?
Max 350; tecken återstår: 321
-
Re: Fungerar wep 128 på UBuntu 7.10
Jag har egentligen ingen uppfattning om att jag fick skriva in någon nyckelringslösenord, men det skulle ju kunna ha varit problemet. Just nu är Ubuntudator på jobbet men när jag tar hem den nästa gång ska jag återkomma med rapport. Då skulle man kanske alltså kunna lösa problemet genom att skriva in något där på lösenordsnyckelringen?
Kit
Kit