Instabil scrollning i Firefox

derto

Instabil scrollning i Firefox

Inlägg av derto »

Hejsan! Jag har just laddat ner Gutsy Gibbon på min gamla (tvåochetthalvtår) laptop, skrivit över tuggummisega XP. Det gick galant och jag känner mig så upprymd. En hel värld att utforska! Men jag har ett litet problem som jag är säker på att nån därute kan hjälpa mig med: när jag skrollar en sida i Firefox, så blir det en fördröjning och sen skenar skrollningen som vilda hästar. Det blir bara så med piltangentskrollning, inte pagedown. Är det maskinen det är fel på, OS:et eller mig?
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

SV: Instabil scrollning i Firefox

Inlägg av ajja »

Nej då, det är inte fel på din hårdvara, felet ligger i att Firefox 2 är en seg liten historia (mycket segare än FF 1 var) och (som det ser ut nu) kommer att rättas till med FF 3.

Nu vet inte jag vilket grafikkort eller vilken grafikdrivrutin du använder, men det kan gå att få FF 2 att bli lite (inte mycket, tyvärr) smidigare med att installera tillverkarens (i den mån de har en drivrutin tillgänglig för Linux) drivrutin.

Om du startar programmet 'Hanterare för propritiära drivrutiner' ('System > Administration > Hanterare för propritiära drivrutiner') och tittar så kan det om du har tur finnas möjlighet att installera drivrutin för ditt grafikkort där.

Återkom gärna med info om vilket grafikkort (modell chipset) du har, så finns det med stor sannorlikt någon här som kan hjälpa dig med en installation (i mån av tillgång av grafikdrivrutin då förstås), det är tyvärr lite olika tillvägagångs sätt för olika grafikkort.

PS - Välkommen till Linuxvärlden - DS
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"