HOWTO: Synkade mappar

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
jensw

HOWTO: Synkade mappar

Inlägg av jensw »

Denna guide kommer att visa hur man synkar två mappar med varandra på två olika datorer.

Bakgrund:
Jag har en Linksys NSLU2(en liten NAS) som kör jag kör Debian på. På den ligger alla mina mp3or, foton och annat viktigt som jag vill ha kvar.
Mp3orna fungerar bra att bara mounta med nfs, men att hålla på med bilderna på det viset går för sakta så jag behöver ha bilderna lokalt både på min och min flickväns dator. Dvs. det ska vara exakt samma sak i fotomappen på nslu2, min och min flickväns dator. Och nu tror jag jag har kommit på det ultimata sätet  ;D. Inspirerat från en artikel i Linux Format(som handlade om att synka en windows dator med en linux). Kommer jag att använda mig av ett program som heter Unison, Unison finns även till windows.

Unsion går att användas som server genom att lägga till flaggan -socket [Port], och det är det jag kommer att göra i guiden.
Det går även att använda ssh vilket är säkrare, men jag TROR att den skyfflar filer långsammare.

WARNING
Om ni inte sitter bakom en brandvägg med båda datorerna ska ni INTE använda socket alternativet. Eftersom vem som helst på nätverket kan komma åt dina filer då.

På Nslu(Servern):

sudo apt-get install unison

sudo nano /etc/init.d/start-unison.sh

i nano:
#/bin/bash/

/usr/bin/unison -socket 2222

tryck ctrl + o för att spara.

kör den körbar:
sudo chmod +x /etc/init.d/start-unison.sh

Skapa en symbolisk länk så att servern startas när datorn startas.

X byts ut mot 1-5, jag var inte riktigt säker på i vilket läge min körde så jag la in en länk på alla.

sudo ln -s /etc/init.d/start-unison.sh /etc/rcX.d/S99unison

Starta om:
sudo shutdown -r now

På klienten/erna:

sudo apt-get install unison unison-gtk

starta unison genom att följande i terminalen
unison-gtk

skriv i katalog som ska synkas på klientensdator.

Skriv i mapp som ska synkas på servern, välj socket, skriv i ipnummret på servern och port 2222.

Gör en synkning så att det stämmer i mapparna.

Starta kcron(om du har kde) el. skriv cron -e i terminalen.
i kcron:
Ny
skriv in i program /usr/bin/unison-gtk default.prf -auto om du vill att guit ska starta när den kör jobbet annars skriver du /usr/bin/unison -batch
spara
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: HOWTO: Synkade mappar

Inlägg av HOLMEN »

Härligt läsande! Uppskattas starkt då jag snart ska beställa min Slug ;)
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
jensw

Inlägg av jensw »

Verkar som att det inte fungerar att köra gui apps som cronjob.

Holmen: Har du kollat in qnap? de har mer minne och processor. Kommer default med busybox linux men det går även att köra debian på den.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

jensw skrev: Verkar som att det inte fungerar att köra gui apps som cronjob.
Om cronjobbet kör som samma användare som för tillfället råkar vara inloggad borde det gå. Testa att lägga till export DISPLAY=:0.0 i skriptet. Men vad händer om någon annan är inloggad? Eller ingen alls?
Skriv svar

Återgå till "Guider"