En för LiveCD installation
http://screencasts.ubuntu.com/MoS2007/0 ... ntu_Part_1
och också en för Alternateversionen
http://screencasts.ubuntu.com/MoS2007/1 ... ntu_Part_2
Jag tror inte att det har någon betydelse. Som du kör nu brukar vara exemplariskt och som alla rekommenderar. (vet inte om det ens går på något annat sätt när man har Windows också)Cadryc skrev: Det här är antagligen en dum fråga, men i värsta fall får ni väl ignorera den.
Jag kör dualboot med windows först på hårddisken (enligt gParted). Skulle Ubuntu starta snabbare om jag hade det (eller iaf en boot-partition) först?
Det "hoppet" sker en gång, och det sker på någon millisekund, flertalet gamla guider föreslår att man lägger partitioner som använde ofta mellan pertitioner som inte används lika ofta mitt i mellan, dvs lägga swap mellan home och root. Om det ger prestandaökningar låter jag vara osagt.Cadryc skrev: Det här är antagligen en dum fråga, men i värsta fall får ni väl ignorera den.
Jag kör dualboot med windows först på hårddisken (enligt gParted). Skulle Ubuntu starta snabbare om jag hade det (eller iaf en boot-partition) först?
ZX Spectrum skrev:Jag tror inte att det har någon betydelse. Som du kör nu brukar vara exemplariskt och som alla rekommenderar. (vet inte om det ens går på något annat sätt när man har Windows också)Cadryc skrev: Det här är antagligen en dum fråga, men i värsta fall får ni väl ignorera den.
Prestandamässigt vinner du ingenting.sontho skrev: Jag tycker det var en jättebra fråga, för jag skulle ställa en liknande
ZX Spectrum skrev:Jag tror inte att det har någon betydelse. Som du kör nu brukar vara exemplariskt och som alla rekommenderar. (vet inte om det ens går på något annat sätt när man har Windows också)Cadryc skrev: Det här är antagligen en dum fråga, men i värsta fall får ni väl ignorera den.
Jag har också dualboot, fungerar fint (fast jag använder sällan windows)
Jag har funderat över det som det skrivs om rätt ofta, att många har två diskar.
Med win på en disk och ubuntu på en annan.
Skulle det förbättra ngn slags prestanda?
Eller vinner jag något annat som man borde tänka på?
Sitter i "göra_om_hela_klabbet_tankar" nämligen. Och en disk kostar ju inte så mycket.
/Thomas
Som jag misstänktePrestandamässigt vinner du ingenting.
Men det känns nog som en bra säkerhet att ha Windows och Ubuntu på 2 separata hårddiskar då det minimerar risken för att göra bort sig radikalt.![]()
Hej Sammen och välkommen till forumet!!!Sammen skrev: Hej allesammans!
Har nu bestämt mig att gå över från Windows för att testa Ubuntu men har då några frågor kring partitioneringen och vad ni tycker om mitt förslag.
Jag har en 160 GB hårdisk vilket jag tänkte partitionera:
/ : 20 GB
SWAP : 1024 MB
/home : resterande utrymme
Har läst och hört många varianter om hur stort SWAP ska vara men när jag tittade på screencast "Installing Ubuntu Part 1" så valde dom samma storlek på SWAP som RAM-minnet i datorn.
Efter att tittade runt på tråden ser jag också att "/" oftast är 10 GB och räcker gott till det mesta men om jag inte fattat fel är det väl där program sparas så tänker jag fel om jag sätter 20 GB? Tänkte så man har lite extra utrymme för stora program.
Så till sist, har även en 250 GB extern hårdisk som jag har backups på min musik mm men den är formaterad som NTFS. Läste att Ubuntu 7.10 stöder NTFS så är det nödvändigt att formatera till ext3 efter att först flyttat filerna till min interna disk efter Ubuntu installation?
Tack på förhand!
Det ser bra ut. 10GB räcker långt det också men ska man tanka ner en massa spel mm så kanske 10GB inte räcker.Sammen skrev: Jag har en 160 GB hårdisk vilket jag tänkte partitionera:
/ : 20 GB
SWAP : 1024 MB
/home : resterande utrymme
Jag lyckades fixa detta i Ubuntu en gång. Är inte helt säker men har för mig att kommandot var typ sudo mount -af <--f som i force för att tvinga montering av alla diskar. Vet att jag fick lite felmeddelanden, men sen var disken monterad och jag behövde inte windows.Bowmore skrev: En sak dock som du måste tänka på. Ubuntu eller andra Linuxdistar kan inte reparera NTFS så om nåt händer så måste du ha tillgång till Windows och därifrån köra chkdsk.
Ja, det tycker jag. Ubuntu med GParted är bra på det men Vista är ett bättre alternativ med tanke på att NTFS är ett Windows propriärt format. Innan du krymper den, kör en defragmentering först, speciellt med tanke på att du ska krympa den rejält.Henrik Jansson skrev: Måste man krympa windowspartionen först? (har hört nåt sånt) eller kan man göra det när man installerar ubuntu och partitionerar där? Jag har hittat att man kan krympa partitioner när man är i windows vista, är det lämpligast att göra där först då?
Det är swap-partitionen du menar. Swap är en förlängning av ditt interna RAM-minne och det finns även i Vista, fast den där ligger inuti systempartitionen. När RAM-minnet börjar bli fullt så "swappas" delar som inte används för tillfället ner i swap för att bereda plats för annat. Swap används även då man har en laptop och vill gå ner i viloläge. Då läggs hela innehållet i swap, dvs på hårddisken, och man startar datorn igen så kommer man dit man var när man stängde ner. Använder man viloläge så behöver alltså swap vara minst lika stor som RAM-minnet. Du behöver bara ha en swap-partition.Henrik Jansson skrev: Sen har jag läst att det behövs en liten del till av hårddisken, ca 1 Gb till något.. (?) vad ska de va till, hur ordnar man det, och ska det va en sån för hela hårddisken eller en för varje operativsystem?
Det är ganska vanligt att varje Linuxbaserat OS har tre partitioner.Henrik Jansson skrev: Jag har också läst att någon delade upp disken i några små delar för olika operativsystem, typ 2 delar med 10 Gb i varje, och en en stor del, kanske 100 Gb som både operativystemen hade filer i, typ dokument man sparar. Är det en bra lösning?
Ja, du kan partitionera,dvs skapa nya partitioner, öka eller minska partitioner, ta bort partitioner när du behöver.Henrik Jansson skrev: Kan jag partitionera om delar av hårddisken senare?
Här en bra videointroHenrik Jansson skrev: Om någon kan det här vore det snällt med en beskrivning av hur jag ska göra. Jag har tänkt att använde del 2 huvudsakligen ( 100 Gb ubuntu) del 3 och 4 är mest för att testa.
Du dra lämpligast ihop Vistas partition med Vistas partitionerare.Henrik Jansson skrev: Är det någon fördel med att partitionera hårddisken i dessa 4 delar i windows vista ( det ska gå) innan jag installerar något?