VirtualBox på nätverket

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: VirtualBox på nätverket

Inlägg av KiviE »

Nej du behöver inget mer än det jag har min fil. Funkar utmärkt så.

Kommer inte ihåg om 10-local.rules finns från början eller inte men annars ska det bara vara att skapa filen. Behövs nog en omstart med!

Om du vill skippa omstart borde sudo chmod 0660 /dev/net/tun och sudo chown root:vboxusers /dev/net/tun funka tills vidare. Men för att få bryggan att fungera måste man nog starta om ivf. Kolla efter omstart om det är rätt rättigheter på /dev/net/tun.
larsk

SV: VirtualBox på nätverket

Inlägg av larsk »

KiviE skrev: Nej du behöver inget mer än det jag har min fil. Funkar utmärkt så.

Kommer inte ihåg om 10-local.rules finns från början eller inte men annars ska det bara vara att skapa filen. Behövs nog en omstart med!

Om du vill skippa omstart borde sudo chmod 0660 /dev/net/tun och sudo chown root:vboxusers /dev/net/tun funka tills vidare. Men för att få bryggan att fungera måste man nog starta om ivf. Kolla efter omstart om det är rätt rättigheter på /dev/net/tun.
Tack för all hjälp!
Jag hade gjort en klantig grej med rättigheterna, tänkte inte på vilken dator jag satt vid och testade detta.
Men nu fungerar det i alla fall.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: VirtualBox på nätverket

Inlägg av fedor »

Jag har lyckats brygga ett virtuellt nätverks interface till eth0. Nu undrar jag däremot om hur man bryggar två virtuella 'kort' till varandra. Vill nämligen skapa en virtuel dhcp server och virtuell klient emot den. Någon som gjort det någon gång?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"