Problem med GParted
Problem med GParted
Hej
Jag har gett upp tanken att spela spel med Ubuntu, så jag försöker nu skapa en NTFS partition på disken istället och köra dual boot.
MEN:
När jag startar GParted, och den har läst igenom disken, så är knappen "ny" gråbelagd, och jag kan inte klicka på't. Kort och gott, varför? Jag är den enda användaren på datorn så jag antar att jag är "root-user", eller behöver man skriva in något kommando för att bli det?
Jag har gett upp tanken att spela spel med Ubuntu, så jag försöker nu skapa en NTFS partition på disken istället och köra dual boot.
MEN:
När jag startar GParted, och den har läst igenom disken, så är knappen "ny" gråbelagd, och jag kan inte klicka på't. Kort och gott, varför? Jag är den enda användaren på datorn så jag antar att jag är "root-user", eller behöver man skriva in något kommando för att bli det?
SV: Problem med GParted
Du måste starta programmet med rättigheter. Använd gksudo gparted om du startar via terminalen. Men annars finns "Partition Editor" under System / Administration.
Sedan lär hårddisken vara avmonterad om du ska pilla på dess partitioner.
Sedan lär hårddisken vara avmonterad om du ska pilla på dess partitioner.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Partitionsredigeraren som finns under System->Administration startar gparted automatiskt så..
MEN: Jag testade precis att starta gparted i terminalen, med "rättigheter" (skriva in mitt lösenord). Fortfarande kan jag inte skapa/redigera partitioner.
Gör jag något fel?
MEN: Jag testade precis att starta gparted i terminalen, med "rättigheter" (skriva in mitt lösenord). Fortfarande kan jag inte skapa/redigera partitioner.
Gör jag något fel?
Har du avmonterat hårddisken då?
Försökte att avmontera, fick följande problem: http://i35.photobucket.com/albums/d185/ ... bild-1.png
Ett litet PS vid sidan om: Jag har ett tag misstänkt att min hårddisk är trasig på något sätt, då Windows frös slumpmässigt, detta var en av anledningarna till att jag bytte till Ubuntu. Låt nu säga ATT hårddisken är trasig, skulle det då påverka mitt resultat?
Ett litet PS vid sidan om: Jag har ett tag misstänkt att min hårddisk är trasig på något sätt, då Windows frös slumpmässigt, detta var en av anledningarna till att jag bytte till Ubuntu. Låt nu säga ATT hårddisken är trasig, skulle det då påverka mitt resultat?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det är alltid bäst att köra gparted från live-CD:n
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Du kan inte avmontera / när du har startat från hårddisken.
Prova som Lars säger att starta upp med live-cd:n och gör om proceduren där.
Prova som Lars säger att starta upp med live-cd:n och gör om proceduren där.
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
"/" är systempartitionen, därför kan du inte avmontera den.
Du kan använda Gparted från Ubuntus Live-CD men även Gparted har en egen Live-CD som är väldigt snabb och enkel.

Du kan använda Gparted från Ubuntus Live-CD men även Gparted har en egen Live-CD som är väldigt snabb och enkel.