Det jobbiga med att kompilera?

russin

Det jobbiga med att kompilera?

Inlägg av russin »

Hej! Vad är egentligen det jobbiga med att kompilera?

I diskussionstrådar har jag ofta sett kommentarer om att det är för jobbigt att kompilera för att det ska vara värt det och liknande. Själv kompilerar jag sällan eftersom jag som nybörjare inte riktigt vet vad det som står i instruktioner och felmeddelanden betyder, men såvitt jag förstått görs kompilering genom att skriva ./configure, sedan make om det inte blir något fel, och eventuellt make install, men det sista är inte nödvändigt och kan vara bäst att hoppa över.

Så vad är det jobbiga? Att ta reda på vad instruktioner och felmeddelanden betyder? Att rätta till saker när det blir fel? Att vänta på att make ska bli klart? Eller något annat?
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Det jobbiga med att kompilera?

Inlägg av upnorth »

Tja, för mig är det jobbigt att sätta sig in i vad som händer, var filerna hamnar osv.

Dessutom är jag och många andra ovana med att använda kommandon över huvud taget, vilket ökar osäkerheten. Det är visserligen imponerande hur snabbt och enkelt det är att arbeta i den, men det är fortfarande lite nya prylar att vänja sig vid.

Sist men inte minst har man ju inte en suck att begripa sig på hur man ska göra när saker inte fungerar som de ska efter att man följt en guide. Jag vet fortfarande inte hur man avinstallerar ett program som man själv kompilerat och installerat.

Att jag har många inlägg här i forumet beror mest på att jag snackar en massa, jag är fortfarande en nybörjare trots att jag använt Ubuntu sedan juni förra året. .deb är det som gäller för min del fortfarande...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Det jobbiga är när man skriver ./configure
Går det här igenom utan problem så är resten biff också. Däremot brukar man ofta få en bra beskrivning över vad som fattas.
Antingen letar man upp detta paket i Synaptic eller så googlar man på felmeddelandet och ser vad andra har för lösningar.

Däremot är det svårt att veta hur man avinstallerar ett program som man installerat genom kompilering. Där går jag bet.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

ZX Spectrum skrev: Däremot är det svårt att veta hur man avinstallerar ett program som man installerat genom kompilering. Där går jag bet.
sudo make uninstall fungerar ofta.
russin

Inlägg av russin »

Jo, det där med att inte veta riktigt vad som händer känner jag igen, och make uninstall fungerar inte alltid. Men om en nu har hoppat över make install och bara kört make, vilket jag förstått kan vara ett vettigt val även om det då blir nödvändigt att köra programmet från den katalog det ligger i, så ligger väl allting inom den aktuella katalogen, eller? I så fall är det väl bara att ta bort den sedan? Eller har jag missförstått något?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

En sak till som är bra med att tanka från förråden är att programmen hålls uppdaterade nästan automagiskt. Ge bara akt på om "solen skiner" uppe till
höger.

Kompilerar man själv bör man hålla koll på om det dyker upp säkerhetsfixar
till det programmet och i så fall tanka ner dem och kompilera igen. Kan bli
nog så jobbigt om man kör mycket "hemkört".

Men visst, vi ska inte överdriva saker och ting. Är man sugen på det senaste
brukar det inte vara hela värden att kompilera ett och annat på egen hand.
En det väldigt udda program finns inte heller i förråden och då kanske man blir tvungen och det är i så fall inget att vara livrädd för.

Man ska bara vara medveten om att det mesta finns i förråden och att det
är den normala vägen att installera saker i Ubuntu.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

och att det tar så extremt mycket på processorn och tid !!
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Fast man kan ju sätta igång kompileringen när man ska gå ifrån datorn,
så det är ju knappast något problem. En middag eller ett avsnitt av
favoritserien på teve bör räcka för det mesta man kan få för sig att
kompilera.

Jag vet betydligt mer CPU-krävande saker för den som vill plåga sin dator
länge  ;)

Men som sagt -- att tanka från förråden är bekvämare!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
russin

Inlägg av russin »

Utvecklingsversionen av wesnoth finns inte i förråden, för att ge ett exempel, och det är väl naturligt eftersom den inte är stabil, men den kan ju vara rolig att ha ändå, för den som gillar det spelet.

Men jag tänker att eftersom det är instabila versioner så är det lämpligt att bara köra make och utan sudo, så att det håller sig inom ens egen katalog och så. Låter det vettigt eller är det bara något jag fått för mig?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

russin skrev: Utvecklingsversionen av wesnoth finns inte i förråden, för att ge ett exempel, och det är väl naturligt eftersom den inte är stabil, men den kan ju vara rolig att ha ändå, för den som gillar det spelet.

Men jag tänker att eftersom det är instabila versioner så är det lämpligt att bara köra make och utan sudo, så att det håller sig inom ens egen katalog och så. Låter det vettigt eller är det bara något jag fått för mig?
Finns ingen som hellt anledning att köra configure scriptet och "make" med sudo. NÅGONSIN!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
russin

Inlägg av russin »

Jag lade visst betoningen på fel ställe. Att hoppa över make install var det centrala i min fråga.  :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

russin skrev: Jag lade visst betoningen på fel ställe. Att hoppa över make install var det centrala i min fråga.  :)
Ah, ok. Jo, vill man bara ha programmet för sig själv så är det ju inga problem. Eller så kör man konfigurationsscriptet med "--prefix="~/usr"" så får man ett helt programträd med bibliotek och allt under ~/usr. Dock lär man väl lägga en "pekare" i "ld.so.conf", och lägga till ~/usr/bin i PATH.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Vill man kunna avinstallera enkelt, kan man använda programmet checkinstall istället för make install. Det skapar ett debianpaket av det man kompilerat och installerar det i samma veva. Då kan man ju avinstallera med t.ex. synaptic eller apt-get sen...

Checkinstall funkar i de flesta fall men ine alltid (när jag stött på problem har det oftast handlat om kärnmoduler och sånt). Stöter man på patrull kan man falla tillbaka till make install på vanligt sätt.

Checkinstall måste installeras innan det kan användas. Finns i förråden.

Paketen som byggs lämpar sig dåligt att distribuera till andra, då de inte har beroenden angivna.
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
lokpest

Inlägg av lokpest »

Urban Anjar skrev: Fast man kan ju sätta igång kompileringen när man ska gå ifrån datorn,
så det är ju knappast något problem. En middag eller ett avsnitt av
favoritserien på teve bör räcka för det mesta man kan få för sig att
kompilera.
Kompilering är en bra ursäkt att få göra andra saker! :)
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"