Mplayer. Inget ljud när jag ska spela upp i terminalen.

Användarvisningsbild
lassekongo83
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Mplayer. Inget ljud när jag ska spela upp i terminalen.

Inlägg av lassekongo83 »

Är det nån extra inställning man måste göra i mplayer för att få ljudet att köras igång när jag spelar upp nåt i terminalen?
I det grafiska mplayer läget så kan jag få igång ljudet när jag väljer hw:1,0 i ljudinställningarna. Volymen är på max, så det kan inte vara det som är problemet.
j0n1z

Re: Mplayer. Inget ljud när jag ska spela upp i terminalen.

Inlägg av j0n1z »

Läste om ditt problem och skummade idärför igenom man sidan för mplayer och upptäckte att man kunde muta ljudet genom att trycka på "m". Testade detta och märkte då att ljudet försvann och tryckte därför på "q" för att stänga ner programmet. När jag några minuter senare skulle dra igång lite webbradio upptäckte jag att allt ljud försvunnit. Det hjälpte inte att "avmuta" min mplayer utan ljudet var fortfarande borta. Lite senare upptäckte jag dessutom till min fasa att allt ljud i vlc också var borta! Dubbelklickade på volymikonen uppe i högra hörnet på skrivbordet och såg att det hade kommit till en ny volymkontroll som hette "PCM". Den volymkontrollen var mutad så jag slog på ljudet på den kontrollen igen och testade sedan att köra mplayer igen. Ljudet var tillbaka :)

Är inte säker på om det är samma fall för dig, men testa volymikonen i övre högra hörnet och se om det har kommit till någon ny volymkontroll. Slå isåfall på ljudet på det och se ifall mplayer fungerar.
Hoppas ditt problem löser sig :)
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"