Hej,
Om ni skulle köra virtualiserad miljöer, säg en för webtjänster såsom HTTPserver och mailserver (externt användande) och en annan för print-/filserver (internt användande)... vilken virtualiseringsprogramvara skulle ni då välja?
Hade ju varit önskvärt att ha ett host-system som sparar på resurserna.
Skall vara open source eller åtminstånde gratis och stabilt. Både värd/gäst skall köra Linux (Ubuntu) men skall ha möjlighet att köra Windows (inte för jag ser behovet idag)
// Jocke
Virtualisering
Virtualisering
// Jocke
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
SV: Virtualisering
Finns ju följande:
VMWare Server
VirtualBox (Finns som OSS)
Qemu
Sen finns ju KVM som finns i kärnan. Vet dock inte om något interface mot det. Samma med XEN.
VMWare Server
VirtualBox (Finns som OSS)
Qemu
Sen finns ju KVM som finns i kärnan. Vet dock inte om något interface mot det. Samma med XEN.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
SV: Virtualisering
Tja, beror ju lite på vad du vill åstadkomma. Handlar det handlar om att kunna köra andra operativsystem eller (bara) att få separation på tjänsterna? Låter nämligen lite som om det skulle kunna vara det sistnämnda.
I sådant fall skulle jag föreslå att du tittar lite på OpenVZ. Det rör sig om virtualisering på OS-nivå, enligt samma principer som Solaris-zoner och BSD-Jails.
Du får alltså ett antal gästsystem som använder sig utav samma kärna som värdsystemet. Därtill är gästsystemens filsystem bara ett subset utav värdsystemet filsystem. Givet att det rör sig om servervirtualisering så är detta väldigt smidigt.
I sådant fall skulle jag föreslå att du tittar lite på OpenVZ. Det rör sig om virtualisering på OS-nivå, enligt samma principer som Solaris-zoner och BSD-Jails.
Du får alltså ett antal gästsystem som använder sig utav samma kärna som värdsystemet. Därtill är gästsystemens filsystem bara ett subset utav värdsystemet filsystem. Givet att det rör sig om servervirtualisering så är detta väldigt smidigt.