Efterlysning - USB-lösning...

PC för Alla

Efterlysning - USB-lösning...

Inlägg av PC för Alla »

Hej hopp!

Jag funderar på att trolla fram en usb-lösning (till mina hundratusentals läsare) som ska funka som en slags första hjälpen-kit när datorn rasar. Tanken är alltså att du när Windows (!) rasar och datorn krånglar ska kunna slänga in ditt usb-minne som datorn bootar från - och därifrån dels kunna virusrensa, felsöka mm, dels komma åt hårddiskens filer och kopiera över de viktigaste direkt till usb-minnet för att säkra dem.

Min spontana gissning är att det här är enkelt kirrat med Ubuntu. Kan det stämma tro?

Lösningen jag efterlyser ska vara så enkel att det nära nog handlar om att kopiera över "filerna" till sitt eget usb-minne - och därmed ha skapat sitt räddnings-kit.

Nyfikna hälsningar
Fredrik Agrén
Chefredaktör
PC för Alla
Emil.s
Kontakt:

SV: Efterlysning - USB-lösning...

Inlägg av Emil.s »

Tjenare! Det borde vara möjligt. Att fixa ett bootbart USB minne är inte så svårt... ...Från Ubuntu. Att sätta ihop en egen Live CD tror jag inte heller är så svårt.

Så steg 1:
Fixa en egen live CD som är konfigurerad med de program man vill. Tex Clam AV, och liknande.

Steg 2:
Lägga imagen på ett bootbart USB minne. (Sen bootar man live imagen och räddar systemet! :)).
Hur man gör det kan du se här: http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,22287.0.html (Från Ubuntu då...)

Daniel Nylander bör veta hur man fixar en egen live-CD, då han har fixat sin "nordic remix". :)

Lycka till!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Är det här något ni tänker erbjuda via tidnings-skivan tro?
PC för Alla

Inlägg av PC för Alla »

Antingen det - eller som nedladdning via vår sajt. Typ. Gärna med en partneravsändare som "Ubuntu Sverige", med länkning mm.

Även någon form av tips/skola i tidningen lär behövas för att förklara hur smidig en sådan här lösning är - när "olyckan" (Windows) är framme...

Något som går att trolla fram enkelt, tro?

/F.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Ifall du har problem med Windows skulle jag rekommender följande "Första Hjälpen Kit":

1. Starta PC:n med Ubuntus Live CD. När boot skärmen kommer upp, välj "Start or Install". ( Ingenting kommer att installeras)

2. Efter du är inne i Ubuntus Desktop, stoppa in din USB drive som då hittas automatiskt som en ikon på skrivbordet.

3. Dubbleklicka på ikonen och ett nytt fönster kommer upp.

4. Nu måste du klicka på "Places" högst upp i huvudmenyn. En till fönster öppnas där du kan se en lista av alla "drives".
    Välj den som innehåller Windows operativsystem.

5. Sen måste du navigera till den mapp som du vill "rädda" data ifrån. Kopiera filerna eller "drag and drop" dom i USB fönstret.

6. Nu kan du stänga Ubuntu, och alla dina data finns på USB-minnet.

7. Installera om Windows och "recover" alla data från USB minnet.

Little John
LJ

andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Här slår jag gärna ett slag för ett av mina favoritverktyg, SystemRescueCd

Kanske inget som lämpar sig för tidningens läsare rakt av. Däremot skulle den kunna vara en rätt bra grund och bygga något snyggt och trevligt utifrån.

(Förvisso baserad på Gentoo och inte Ubuntu.)

Vad gäller enklare dataräddning så är ju annars LJ:s lösningsförslag helt förträffligt.
Senast redigerad av 1 andol, redigerad totalt 18 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

En "mod" till LJs lösning är ju annars min Lösning:

1st 2GB USB minne.
2 partitioner, 1 på 1.2GB för data, och den andra bootbar med Ubuntus live CD (original).

Boota datorn, och data partitionen syns på skrivbordet.

Fortätt från 4. på LJs "guide". :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det enda specifika kravet ifrån Fredrik var ju att det skulle ligga på en USB-pinne!

Själv har jag dock använt LJs version när jag räddat data på vänner och bekantas datorer.

Sen är ju frågan om inte Ubuntu Lite, dvs Xubuntu är ett alternativ.
Många som drabbas sitter säkert med lite äldre datorer, lite processorkraft, lite RAM-minne, etc, och då skulle nog Xubuntu täcka fler användare. Förutsättningen är ju förstås att de då har USB.

Sen bör man nog också göra en specialare, om man väljer Gutsy, så att den grafiskt kör vesa. Har varit en hel del debatt om vesa som fallback då inte alla grafikkort är vesa-kompatibla. Men nu slutligen så har man enats om vesa som fallback för Hardy vad jag förstått. Så använder man Hardy som bas så får man den funktionen gratis ;)

1 GB USB kan räcka men beror på hur mycket extraprogram vi ska stoppa in. Troligen blir det som Emil säger en 2GB USB.

Till sist så vet användaren intet om GNU/Linux så de förväntar sig en instruktion ala Windows. Hmmm...
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 18 gånger.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Om man ska ta lite generella designpunkter...

Baserat utifrån någon befintlig LiveCD, mer eller mindre modifierad?
USB-minnet delat i två partioner; en för LiveCDn och en för datalagring?

Så långt tror jag vi är i fas med det ursprungliga önskemålet samt vad som har kommit fram i tråden hitintills?

Hur mycket vill vi att USB-minnet ska klara? Att "bara" kopiera data från en partion där operativsystem av någon anledning inte vill sig? Köra ett uppdaterat antivirusprogram? Klara av seriös dataräddning?

Sen så har vi även faktorn kring vilka hårdvarukrav usb-minnet ska förhålla sig till. Bortsett från grafiken så kan ju även mängden Ram vara nog så relevant för en lösning baserad på en LiveCD. Å andra så kanske inte det är en så stor faktor i praktiken då vi per definition redan är begränsade till datorer som kan USB-boota. Har för mig att den möjligheten kom i ungefär samma veva som övergången från P3 till P4 och då satt det väl åtminstone 512Mb ram i de flesta datorer?
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Skulle inte en standardubuntu med några extra program och några specialskrivna pedagogiska instruktioner funka bra? Då kan man ju rädda undan filerna genom att t.ex spara till usb, bränna till cd/dvd, spara till usb-hårddisk, maila dom eller ladda upp dom till någon internetbaserad datalagringstjänst.
Dessutom går det ju faktiskt att använda datorn "som vanligt" tills man vet vad man ska göra (installera om eller så). Man kan fortsätta skriva på sina dokument, använda internet osv, det kan ju vara riktigt skönt och gör dessutom att man får provköra Linux! :)
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Idéen är jättebra och det finns nog många förslag att ta till. USB-stickan vet jag inte om jag tror på för allmänheten. Anledningen till detta är att jag tror inte att majoriteten av datorerna som är i riskzonen idag klarar av en bootning från USB-sticka via BIOS.

Därav så borde en räddningsCD vara ett bra mycket bättre som alternativ.
En speciallgjord skiva (inte svårt alls att göra) med lite extra program installerat, AV, räddningsverktyg o.s.v. direkt i Liveskivan tillsammans med ett dokument på skrivbordet för instruktioner samt kanske en PC-För Alla skrivbordsbakgrund skulle säkerligen uppskattas mycket.

Jag har själv många gånger rekomenderat just en liveskiva för att rädda data från ett crashat Windows och det är faktiskt väldigt enkelt att fixa mha en liveskiva.
Instruktioner om hur man t.ex. ändrar en partionsstorlek, skapar därefter en ny på det frigjorda utrymmet. Kopiera sedan över det ena och det andra och återinstallera sedan Windows på samma partion som Windows finns nu på o.s.v.

Går att göra detta enkelt.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"