Hej
Jag skulle vilja bygga ett litet beräkningskluster. Jag har några hyfsade maskiner och skulle vilja göra ett litet test helt enkelt. Frågan är om någon här testat detta? Har ni i så fall kört Ubuntu server eller vilken dist? Jag känner till "OSCAR" och "Rocks", har nån här testat dessa?
Tack på förhand.
/Mattias
Kluster, vad har ni testat?
SV: Kluster, vad har ni testat?
Tjena !!
Cluster cluster fan satt i sommar och försökte få till ett cluster men det gick fa inge bra.
Jag vill ha ett där alla servrar hjälps åt oc jobbar som en dator men det är svårt att få till.
Dom flesta som jag hittat fungerar så att man installerar en skiva och sedan botar man dom andra klusterna med nätverksbot mot den datorn man installerat.
Och på så sätt bygger man en stort kluster.
Det finns en annan variant openmosix där man installerar lite saker i kärnan och sedan börjar alla dom datorer som har denna sak i käran att prata med varandra och så får man en lastbalansering.
Testa openmosix 2.4 men fick det aldrig att lira man måste bygga om kärnan och deras 2.4 variant är för gammal så man måste installera gamla varianter av gcc och hålla på.
Oscar fungerar inte på debian eller ubuntu vilket suger
Jag kolla mycket på Openssi som verkar vara ett grymt cluster men fick det aldrig att lira.
Där man kan köra antingen skiv varianten eller installera på datorn.
Man jag fick det aldrig att lira på min dator.
Det ska finnas en som heter typ DSI debian simpel cluster eller nått sånt som dom säger ska vara lätt att jobba med.
Men det funka inte heller.
Jag har lakt allt detta lite på is i väntan på att openmosix ska släppa sin 2.6 version eller att openssi ska komma med en ny version.
// matte
Cluster cluster fan satt i sommar och försökte få till ett cluster men det gick fa inge bra.
Jag vill ha ett där alla servrar hjälps åt oc jobbar som en dator men det är svårt att få till.
Dom flesta som jag hittat fungerar så att man installerar en skiva och sedan botar man dom andra klusterna med nätverksbot mot den datorn man installerat.
Och på så sätt bygger man en stort kluster.
Det finns en annan variant openmosix där man installerar lite saker i kärnan och sedan börjar alla dom datorer som har denna sak i käran att prata med varandra och så får man en lastbalansering.
Testa openmosix 2.4 men fick det aldrig att lira man måste bygga om kärnan och deras 2.4 variant är för gammal så man måste installera gamla varianter av gcc och hålla på.
Oscar fungerar inte på debian eller ubuntu vilket suger
Jag kolla mycket på Openssi som verkar vara ett grymt cluster men fick det aldrig att lira.
Där man kan köra antingen skiv varianten eller installera på datorn.
Man jag fick det aldrig att lira på min dator.
Det ska finnas en som heter typ DSI debian simpel cluster eller nått sånt som dom säger ska vara lätt att jobba med.
Men det funka inte heller.
Jag har lakt allt detta lite på is i väntan på att openmosix ska släppa sin 2.6 version eller att openssi ska komma med en ny version.
// matte
Testa det aldrig men kolla på det lite.
Tror man fick en skiva från dom också och jag vill ju ha clutsra mina färdiga servrar med varandra.
inte köra in en skiva.
http://openmosix.sourceforge.net/instan ... sters.html
Här har du en lista på färdiga cluter som det bara är att köra ingång med.
// matte
Tror man fick en skiva från dom också och jag vill ju ha clutsra mina färdiga servrar med varandra.
inte köra in en skiva.
http://openmosix.sourceforge.net/instan ... sters.html
Här har du en lista på färdiga cluter som det bara är att köra ingång med.
// matte
Skaffar snart mig en ny dator, da ska jag clustra sa det racker och blir over.
Vad jag har sett och hort runt om pa internet ska detta vara ett simpelt jobb. (:
Vad jag har sett och hort runt om pa internet ska detta vara ett simpelt jobb. (:
mm trodde jag också men efter många koppar kaffe och bortslitet h har jag fortfarande inte fått något att fungera.
Har du bara testat att installera kluster i ubuntu då jag vill kunna köra egna server på den.
Tror säker en vanlig skiv lösning fungerar.
Men skrik till när du ska börja testa håret har börjat växa ut igen.
// matte
Har du bara testat att installera kluster i ubuntu då jag vill kunna köra egna server på den.
Tror säker en vanlig skiv lösning fungerar.
Men skrik till när du ska börja testa håret har börjat växa ut igen.
// matte