Bittorrent med Ubuntu

peter åk

Bittorrent med Ubuntu

Inlägg av peter åk »

Hej

Har provat att ladda hem en Torrent fil med den dator som har Ubuntu som OS.

Programmet BitTorrent startade automatiskt och allt verkade bra men efter ett tag insåg jag att det hände ingenting mer än att den stod och hackade på samma ställe. Är det några inställningar som skall göras någonstans för att få det att funka? Tänker på att man kanske någonstans skall öppna något i min router eller något??
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Bittorrent med Ubuntu

Inlägg av Bossieman »

Byt bittorentklient. Det inbyggda i Ubuntu är ingen hit imo.
Testa Deluge: http://www.getdeb.net/app/Deluge
* Detta meddelande har granskats av FRA *
peter åk

Inlägg av peter åk »

Efter installation av den, är det bara att köra då? Eller skall det ställas in massa port forward i routrar och liknande?
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

peter åk skrev: Efter installation av den, är det bara att köra då? Eller skall det ställas in massa port forward i routrar och liknande?
Du märker själv om du blir kontaktbar eller inte. så testa bara om du kan tanka med det riktigt. :)
Bild
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

Vissa trackers gnäller på allt utom Azureus och µTorrent. Själv kör jag µTorrent med hjälp av Wine och det fungerar lika bra som när jag använde Windows, med detaljen att utseendet är fulare men det kan jag leva med ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Johanna skrev: Vissa trackers gnäller på allt utom Azureus och µTorrent. Själv kör jag µTorrent med hjälp av Wine och det fungerar lika bra som när jag använde Windows, med detaljen att utseendet är fulare men det kan jag leva med ;)
Ingen tracker klagar på Deluge och då har jag varit inne på många ställen.
Däremot var det blockering när jag körde med Ubuntus inbyggda.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag kör med Ktorrent, bra hastighet och såvitt jag vet inget gnäll från några trackers... uTorrent e ju via Wine och Azureus via java, men Ktorrent ligger direkt ovanpå systemet och funkar kanonbra - my 2 cents...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Ja, Ktorrent är bra också. Tyvärr så slutade den att fungera för mig och sen var det stört omöjligt att få igång programmet igen, oavsett om jag tog bort ktorrent-mappen i hemkatalogen. Jag hålla mig till gnome-program istället för KDE så långt det går och då är Deluge ett bra alternativ.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Johanna

Inlägg av Johanna »

ZX Spectrum skrev:
Johanna skrev: Vissa trackers gnäller på allt utom Azureus och µTorrent. Själv kör jag µTorrent med hjälp av Wine och det fungerar lika bra som när jag använde Windows, med detaljen att utseendet är fulare men det kan jag leva med ;)
Hmmm... var någonstans det inte fungerade för mig och därför bytte jag tillbaka till µTorrent. Men ska man hålla sig till de ställen som är ok att diskutera här inne skulle jag tro att Deluge fungerar finfint ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Johanna skrev:
ZX Spectrum skrev:
Hmmm... var någonstans det inte fungerade för mig och därför bytte jag tillbaka till µTorrent. Men ska man hålla sig till de ställen som är ok att diskutera här inne skulle jag tro att Deluge fungerar finfint ;)
Jag har varit inne på trackers som inte är tillåtet att diskutera här. Detta med goda resultat. Deluge funkar finfint.  ;D
Nu har jag en äldre version av Deluge, alltså den som ligger i Ubuntus egna förråd. Har sett att det har kommit flera versioner efteråt.
Bild
Johanna

Inlägg av Johanna »

ZX Spectrum skrev:
Jag har varit inne på trackers som inte är tillåtet att diskutera här. Detta med goda resultat. Deluge funkar finfint.  ;D
Nu har jag en äldre version av Deluge, alltså den som ligger i Ubuntus egna förråd. Har sett att det har kommit flera versioner efteråt.
De hade precis gjort någon uppstramning och tillät bara vissa specifika versioner av just µTorrent och Azureus, kan hända att Deluge tagit sig förbi den spärren på sistone, var några månader sedan det krånglade för mig. Men, men, från de ställen man tankar lagligt tillåts ju det mesta :)
Användarvisningsbild
joda
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av joda »

tjena...

jag har testat massa olika torrent program när jag skulle gå över till ubuntu från windows och jag ville ha ett som var så likt utorrent som möjligt och jag måste nog säga att ktorrent är det som är mest likt av dom jag testade, inte minst när det gäller inställningarna och så... + att det funkar kanon... för mig iaf...  :)

//jonatan
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag brukar alltid byta portnummer för bittorrentprogrammet från 6881(?) till ett femsiffrigt högt nummer, om inte annat för säkerheten. Det kanske är detta som krävs på vissa ställen?
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Jag brukar alltid byta portnummer för bittorrentprogrammet från 6881(?) till ett femsiffrigt högt nummer, om inte annat för säkerheten. Det kanske är detta som krävs på vissa ställen?
Mmm, det där är en grej som jag också gör, lägger porten uppåt 40-50.000 nånstans...
Johanna

Inlägg av Johanna »

ZX Spectrum skrev: Jag brukar alltid byta portnummer för bittorrentprogrammet från 6881(?) till ett femsiffrigt högt nummer, om inte annat för säkerheten. Det kanske är detta som krävs på vissa ställen?
Jo, det gör jag också, vissa portar brukar ju vara bannlysta, vilket framgår rätt tydligt om man kollar igenom reglerna och FAQen på stället det gäller. Och standardportarna är aldrig särskilt säkra eller nej...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"