Installera om Grafik drivrutinerna?
Installera om Grafik drivrutinerna?
hej. jag har lyckats att sabba mina grafik inställningar när jag har försökt att få igång ljudet på min Asus z53s.
Jag försöker att ställa in grafiken som den var innan den blev förstörd, men min dators skärm finns inte med i listorna över skärm-drivrutiner som finns tillgängliga.
Upplösningen är inställd på 1024x768 just nu men min skärm ska ha upplösning på 1280x800.
Mitt grafikkort är ett nvidia geforce 8400M G.
Jag försöker att ställa in grafiken som den var innan den blev förstörd, men min dators skärm finns inte med i listorna över skärm-drivrutiner som finns tillgängliga.
Upplösningen är inställd på 1024x768 just nu men min skärm ska ha upplösning på 1280x800.
Mitt grafikkort är ett nvidia geforce 8400M G.
SV: Installera om Grafik drivrutinerna?
Testat att installera drivisar till Grafikkortet ditt?
Googla på Envy, och installera drivisar med det
har kört Envy ett par gånger nu, men skärmupplösningen blir alltid 1024x768 med 50hz updatering. verar inte som att envy kan hitta drivisar som stöds av min skärm.k0tten skrev: Testat att installera drivisar till Grafikkortet ditt?
Skärmen jag har är på 1280x800 (laptop) och ska vara på mer än 50hz i refreshrate...
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Testa att gå in under System/Administration/Pakethanteraren och avinstallera allt som innehåller nvidia
Därefter kan du köra in drivrutinerna igen med hjälp av envy.
Hoppas att det fungerar.
Därefter kan du köra in drivrutinerna igen med hjälp av envy.
Hoppas att det fungerar.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
en sak som är lite bekymmrande är att den vill ta bort linux-restricted-modules.
om jag inte har den installerad så frågar den efter den varje gång jag försöker öppna properitära drivrutiner under System/Administartion/hantera properitära drivrutiner.
det behövde jag inte innan jag installerade Envy...
om jag inte har den installerad så frågar den efter den varje gång jag försöker öppna properitära drivrutiner under System/Administartion/hantera properitära drivrutiner.
det behövde jag inte innan jag installerade Envy...
- ZX Spectrum
Skriv upp linux-restricted-modules på ett papper så du inte glömmer av namnet.
Därefter kan du avinstallera nvidia-paketen och ominstallera. Har du tur så installerar envy linux-restricted-modules åt dig. Annars är det lätt att söka upp paketet själv och installera om det.
Därefter kan du avinstallera nvidia-paketen och ominstallera. Har du tur så installerar envy linux-restricted-modules åt dig. Annars är det lätt att söka upp paketet själv och installera om det.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Det går väl att lägga till en egen upplösning i xorg filen? (om den finns för Nvidia användare, helt lost på nvidia dessa dagar)
Det fick jag göra när jag skulle ha 1360x768. Bara och scrolla ner och kolla hur de andra är utskrivna, sedan anpassa sig därefter.
Det fick jag göra när jag skulle ha 1360x768. Bara och scrolla ner och kolla hur de andra är utskrivna, sedan anpassa sig därefter.
- ZX Spectrum
Om grafikkortet stödjer upplösningen så ska det gå bra att skriva in den manuellt.
Skulle det inte fungera så kan du ta det radikala och skriva sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg i terminalen för att återskapa xorg.conf
Där får man ett antal frågor att besvara. Första frågan ska du svara fglrx för att få den properitära ati-drivrutinen.
Skulle det inte fungera så kan du ta det radikala och skriva sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg i terminalen för att återskapa xorg.conf
Där får man ett antal frågor att besvara. Första frågan ska du svara fglrx för att få den properitära ati-drivrutinen.
ATI? är det inte Nvidia jag ska använda efter som det är ett Nvidia kort jag ahr?ZX Spectrum skrev: Om grafikkortet stödjer upplösningen så ska det gå bra att skriva in den manuellt.
- ZX Spectrum
Aj, svarade på k0ttens inlägg och han har ati-kort.nyburje skrev:ATI? är det inte Nvidia jag ska använda efter som det är ett Nvidia kort jag ahr?ZX Spectrum skrev: Om grafikkortet stödjer upplösningen så ska det gå bra att skriva in den manuellt.
För din del är det nvidia som gäller vid en ev. återskapning av xorg.conf
pillat med detta fram och tillbaka nu och upptäckt några grejer som händer när jag har ändrat nått i inställningarna för grafiken.
1. xorg.conf filen ersätts av en annan med skittaskiga värden för skärm. Det spelar alltså ingen roll om jag anger vilken upplösning jag ska ha på skärmen. Den gamla kommer att bli en backup och ersättas av en annan med inställningar för 640x400-800x600-1024x768 upplösningar istället.
2. proprietära drivrutiner bokas av i hanteraren, men det står fortfarande att dom är aktiva.
Har även avinstallerat allt i synaptics som har med nvidia att göra 3 gånger nu, och använt Envy för att installera drivrutinerna igen, men det går åt pipan varje gång...
ska jag installera om hela ubuntu, med /home och allt för att få tillbaka det som det var innan? eller?
1. xorg.conf filen ersätts av en annan med skittaskiga värden för skärm. Det spelar alltså ingen roll om jag anger vilken upplösning jag ska ha på skärmen. Den gamla kommer att bli en backup och ersättas av en annan med inställningar för 640x400-800x600-1024x768 upplösningar istället.
2. proprietära drivrutiner bokas av i hanteraren, men det står fortfarande att dom är aktiva.
Har även avinstallerat allt i synaptics som har med nvidia att göra 3 gånger nu, och använt Envy för att installera drivrutinerna igen, men det går åt pipan varje gång...
ska jag installera om hela ubuntu, med /home och allt för att få tillbaka det som det var innan? eller?
- ZX Spectrum
Vad får du för svar om du skriver fglrxinfo i terminalen?
Antar att du har /home på en egen partition. I Så fall behövs den inte röras vid en eventuell ominstallation, men detta ska inte behöva göras.
Antar att du har /home på en egen partition. I Så fall behövs den inte röras vid en eventuell ominstallation, men detta ska inte behöva göras.
... att den inte är installeradZX Spectrum skrev: Vad får du för svar om du skriver fglrxinfo i terminalen?

nu verkar det som att, efter mycket våld, ominstallation och vasselin så ser det hyffsat ut. har fått igång 1280x800 men är rädd att efter omstart av datorn så är jag tillbaka på 800x600 igen.
finns det något sätt att förhindra att xorg.conf sparas över utan att hela ubuntu brakar ihop?
ser att jag har en andra drivrutin att välja på, men den går inte att aktivera. är den farlig?
finns det något sätt att förhindra att xorg.conf sparas över utan att hela ubuntu brakar ihop?
ser att jag har en andra drivrutin att välja på, men den går inte att aktivera. är den farlig?
- ZX Spectrum
Nej, den ska inte störa. Har du ett sådant modem i datorn som visas?
det tror jag
. annars borde det inte visas.