delade mappar i virtuabox
- joda
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
delade mappar i virtuabox
tjena...
jag har letat igenom trådarna här ang virtualbox men tyvärr så hittar jag inte nått om detta... så om det står nånstans så skicka länken så kan nån moderator ta bort denna tråden...
jag har valt i vb att dela ut en partition som ligger på min externa hårddisk och den la till sig som den skulle i vb's inställningar...(jag valde delade mappar eftersom den är som en mapp i "min dator")
när jag sen startar xp i vb och trycker på enheter/delade mappar så ser jag mappen jag delade ut där. den ligger under maskinmappar och där står det /media/HDD3 så så långt ser allt rätt ut...
MEN... hur ska jag göra för att komma åt den inne i den virtuella xp'n... jag hittar den inte där...
//jonatan
jag har letat igenom trådarna här ang virtualbox men tyvärr så hittar jag inte nått om detta... så om det står nånstans så skicka länken så kan nån moderator ta bort denna tråden...
jag har valt i vb att dela ut en partition som ligger på min externa hårddisk och den la till sig som den skulle i vb's inställningar...(jag valde delade mappar eftersom den är som en mapp i "min dator")
när jag sen startar xp i vb och trycker på enheter/delade mappar så ser jag mappen jag delade ut där. den ligger under maskinmappar och där står det /media/HDD3 så så långt ser allt rätt ut...
MEN... hur ska jag göra för att komma åt den inne i den virtuella xp'n... jag hittar den inte där...
//jonatan
SV: delade mappar i virtuabox
Under menyn Enheter så ska du ha ett alternativ som heter "Installera Guest Additions", klicka på denna så ska du få upp en ny cd skiva i "den här datorn" och i den så finns det en install fil du ska köra,
tror det är så här man gör, va ett tag sen ja gjorde det.
tror det är så här man gör, va ett tag sen ja gjorde det.
Du ska sedan hitta dina delade mappar under:
Mina Nätverksplatser\Hela Nätverket\VirutalBox Shared folders
Om det nu fungerar!
Om det nu fungerar!
- joda
jag har installerat guest additions men jag får inte upp nått på nätverksplatser alls...qwertan skrev: Du ska sedan hitta dina delade mappar under:
Om det nu fungerar!

//jonatan
Ja då blev det genast värre!
Vet bara att det kan ta ett tag för att det ska komma fram nått under nätverksplatser, ibland så måste man gå via träd menyn i utforskaren för att man ska få fram nått. Det är tyvärr det enda jag säga om detta!
Vet bara att det kan ta ett tag för att det ska komma fram nått under nätverksplatser, ibland så måste man gå via träd menyn i utforskaren för att man ska få fram nått. Det är tyvärr det enda jag säga om detta!
- joda
tackar... nu hittade jag... det var utforskaren som var hemligheten... jag hade bara gått in via "mina nätverksplatser" och där ser jag fortfarande inte min HDD3 disk...qwertan skrev: Ja då blev det genast värre!
... nu har jag å göra här...

//jonatan
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: delade mappar i virtuabox
Jag har fått ett problem med delade mappar. Jag har två mappar i ubuntu som jag kommer åt från XP i virtualbox, så det funkar, men så har jag en windows vista partition på datorn, och där har jag en mapp som jag vill komma åt från XP i virtualbox, så jag har lagt till den i delade mappar, och det funkade först, men nästa gång när jag hade starta om datorn och startade virtualbox så kunde jag inte starta XP för jag fick följande felmeddelande:
Shared folder host path '/media/HDD/Users/H/Documents' is not accessible.
Resultatkod:
0x80004005
Komponent:
Machine
Gränssnitt:
IMachine {f95c0793-7737-49a1-85d9-6da81097173b}
Men om jag går in på Platser och klickar på HDD, alltså windows partitionen, så att innehållet där öppnar sig i ett fönster, så kan jag sen starta XP i virtualbox och komma åt mappen där. Varför är det så? Det ska väl inte behöva vara så?
Resultatkod:
0x80004005
Komponent:
Machine
Gränssnitt:
Men om jag går in på Platser och klickar på HDD, alltså windows partitionen, så att innehållet där öppnar sig i ett fönster, så kan jag sen starta XP i virtualbox och komma åt mappen där. Varför är det så? Det ska väl inte behöva vara så?
Du måste montera disken innan du kan använda den, vilket görs automatiskt av nautilus.Henrik Jansson skrev:Jag har fått ett problem med delade mappar. Jag har två mappar i ubuntu som jag kommer åt från XP i virtualbox, så det funkar, men så har jag en windows vista partition på datorn, och där har jag en mapp som jag vill komma åt från XP i virtualbox, så jag har lagt till den i delade mappar, och det funkade först, men nästa gång när jag hade starta om datorn och startade virtualbox så kunde jag inte starta XP för jag fick följande felmeddelande:
Resultatkod:
0x80004005
Komponent:
Machine
Gränssnitt:
-
Ok... vad är nautilus, och om nautilus gör det automatiskt varför måste jag klicka på hdd innan jag kan starta XP?
Går det inte att göra så att det fungerar automatiskt? De andra mapparna kommer jag ju åt utan att göra nåt.
Går det inte att göra så att det fungerar automatiskt? De andra mapparna kommer jag ju åt utan att göra nåt.
Nautilus är en filhanterare, standard i Gnome. Om disken inte mountas automatiskt så kan du lägga in den i /etc/fstab.Henrik Jansson skrev:Ok... vad är nautilus, och om nautilus gör det automatiskt varför måste jag klicka på hdd innan jag kan starta XP?
-
ok, i fstab ser det ut så här:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda7
UUID=7c3d90bb-d47c-4b3c-897a-6ee6f38b5521 / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /dev/sda5
UUID=61ff4724-ba83-4c96-8df4-76c4d0d35d0b none swap sw 0 0
/dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
Jag ska alltså skriva in några rader till där då? Finns det nåt annat sätt? Kan man inte typ bara ange nånstans att HDD ska vara monterad?
#
# /dev/sda7
# /dev/sda5
Jag ska alltså skriva in några rader till där då? Finns det nåt annat sätt? Kan man inte typ bara ange nånstans att HDD ska vara monterad?
Ja, du ska ange dina diskar där så slipper du att montera dom efter varje reboot.Henrik Jansson skrev:ok, i fstab ser det ut så här:
#
# /dev/sda7
# /dev/sda5
-
ok.. jag vet inte ritkigt hur jag ska skriva bara..
det här ska med nånstans antar jag.. f95c0793-7737-49a1-85d9-6da81097173b
och nåt mer..
Kan man inte montera HDD i terminalen annars på nåt sätt?
och isåfall om det inte är bestående, kan man lägga in två kommando i programmstartaren? ett som monterar HDD och ett som som startar XP? (Jag startar XP via programstartaren nu, bara ett klick)
och nåt mer..
och isåfall om det inte är bestående, kan man lägga in två kommando i programmstartaren? ett som monterar HDD och ett som som startar XP? (Jag startar XP via programstartaren nu, bara ett klick)
Visst kan du skapa ett script som gör det:Henrik Jansson skrev:ok.. jag vet inte ritkigt hur jag ska skriva bara..
och nåt mer..
Kod: Markera allt
sudo mount /dev/disk /mnt/disk
virtualbox
Här kan du läsa mera: http://en.wikipedia.org/wiki/Fstab
-
ok.. men jag fattar ändå inte hur jag ska skriva.. jag vet inte vad windowspartitionen har för nummer.. sda1 eller sda2 kanske?
Finns det inte nåt grafiskt system så att man bara kan klicka i vad som ska vara monterat?
Finns det inte nåt grafiskt system så att man bara kan klicka i vad som ska vara monterat?
Här har du all information du kan behöva: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=283131Henrik Jansson skrev:ok.. men jag fattar ändå inte hur jag ska skriva.. jag vet inte vad windowspartitionen har för nummer.. sda1 eller sda2 kanske?
Angående grafiskt så har jag ingen aning.