Vill bekanta mig med Ubuntu och brände en skiva av 7.10 för intelplattform.
Installerade sedan i en frigjord äldre dator med Ubuntu som enda OP. Processor IntelCeleron 950MHz. Grafikkort Matrox millennium G 400.
Som handledning har jag Tobias Hagbergs bok "Upptäck Ununtu". Den är visserligen anpassad till Ubuntu 7.04, men bör väl i stort kunna följas.
Vid försök att infoga Ubuntu-datorn i ett nätverk med 3 datorer får jag upp att "sharing services are not installed". Klickar jag på installera händer inget utöver att samma meddelande kommuer upp igen.
Har kört felsökning på installationscd:n och inte fått någon felindikering.
De utdelade filerna i de övriga 2 datorerna kan jag se från "Ubuntudatorn".
Inladdning av VLC och Planet penguin race ,som anges som övningar i Hagbergs bok får jag inte heller att fungera.
Tacksam för förslag till lösningar.
Erik P
Installationsproblem
SV: Installationsproblem
Hej och välkommen till ubutnu-se
Har du installerat nätverket riktigt? är det andra win eller ubuntu datorer med i nätverket?
kolla genom denna sidan lite, kanske hjälper dig oxå.
http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/181
kan du inte starta vlc, eller vad är det som krånglar med det?
Har du installerat nätverket riktigt? är det andra win eller ubuntu datorer med i nätverket?
kolla genom denna sidan lite, kanske hjälper dig oxå.
http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/181
kan du inte starta vlc, eller vad är det som krånglar med det?
Brände en ny skiva och installerade på nytt. Kollade om skivan var OK och fick som svar ett par filer var felaktiga. Kunde dock installera och uppgradera. Enligt uppgraderingsinfo rättas även förekommande felaktigheter. Gäller detta även de filer som rapporterats felaktiga. (Fick ingen uppgift på vad dessa filer heter.)
Inför installationen med hjälp av den nya skivan tänkte jag formatera om disken där Ubuntu ligger och försökte starta med en startskiva för Windows Me. Trots inställningar i BIOS att 1:a start från floppy hoppas detta alternativ över och GRUB tar över och startar Ubuntu. Motsvarande sker med en startcd.
Med den nya ubuntuskivan skedde dock starten från CD:n.
Hur göra för att BIOS-inställningarna betr. startordning skall verkställas i rätt ordning?
Inför installationen med hjälp av den nya skivan tänkte jag formatera om disken där Ubuntu ligger och försökte starta med en startskiva för Windows Me. Trots inställningar i BIOS att 1:a start från floppy hoppas detta alternativ över och GRUB tar över och startar Ubuntu. Motsvarande sker med en startcd.
Hur göra för att BIOS-inställningarna betr. startordning skall verkställas i rätt ordning?
Ja, normalt om det går.Erik P skrev: Brände en ny skiva och installerade på nytt. Kollade om skivan var OK och fick som svar ett par filer var felaktiga. Kunde dock installera och uppgradera. Enligt uppgraderingsinfo rättas även förekommande felaktigheter. Gäller detta även de filer som rapporterats felaktiga. (Fick ingen uppgift på vad dessa filer heter.)
Du kan kolla i Synaptic under menyn System/Administration om det finns några trasiga paket.
Tyder på att bootorningen i Bios är riktig och att de andra CD-skivorna inte var bootbara.Erik P skrev: Inför installationen med hjälp av den nya skivan tänkte jag formatera om disken där Ubuntu ligger och försökte starta med en startskiva för Windows Me. Trots inställningar i BIOS att 1:a start från floppy hoppas detta alternativ över och GRUB tar över och startar Ubuntu. Motsvarande sker med en startcd.
Tack för era svar Zenbios och Bowmore. Skall pröva era förslag. Förmodligen kommer jag att stöta på ytterligare problem och får återkomma här i forumet.
Erik P
Erik P