Vart är hårddisken?
-
- Kontakt:
Vart är hårddisken?
Hej! Jag är nybörjare på Linux och nu har jag precis installerat Ubuntu 7.10 på en av hårddiskarna i min dator. På den andra ligger WinXP. Jag är lite förbryllad över att jag inte ser hårddisken där jag installerat Ubuntu. På skrivbordet ligger bara hda1 d.v.s. WinXP disken. Samma sak om jag går in på Platser > Dator så hittar jag bara hda1, förrutom CD/DVD-enheten och kortläsaren. I.o.f. verkar allt fungera ändå, mapparna med mina dokument ser jag ju under menyn platser. Är det nå fel eller är det som det ska vara?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Vart är hårddisken?
Hej, välkommen till Ubuntu-se
Det är precis som det ska vara. Hårddisken du har installerat Ubuntu på ligger under /, klicka på Filsystem för att komma dit. Därifrån kan du nå alla andra hårddiskar etc., eftersom allt ligger under ett enda hierarkiskt system. T.ex. ligger CD-spelaren egentligen under /media/cdrom.
Det är precis som det ska vara. Hårddisken du har installerat Ubuntu på ligger under /, klicka på Filsystem för att komma dit. Därifrån kan du nå alla andra hårddiskar etc., eftersom allt ligger under ett enda hierarkiskt system. T.ex. ligger CD-spelaren egentligen under /media/cdrom.
-
- Kontakt:
Tack för välkomnandet och det snabba svaret. Japp där fanns den under filsystem. Skönt att veta att allt är OK!
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Det kan bara lite konstigt att se hur filsystemet struktur ser ut i början efter att ha använt Windows.
Gillar dock Linux (Posix) mycket bättre då man kan montera diskar vart man vill istället för under E: F: H: osv
Gillar dock Linux (Posix) mycket bättre då man kan montera diskar vart man vill istället för under E: F: H: osv
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev