Jag har windows vista på min dator, och det är jag inte alls nöjd med. Nu tänkte jag installera ubuntu 7.10 istället, men jag tänkte ordna så att jag har flervalsstart så kan vista få va kvar i ett litet hörn..
Enligt vad jag förstår av hjälpen i vista så kan jag partitionera hårddisken för flervalsstart i windows vista utan att något försvinner. duger en sån partitionering i vista elelr ska jag ha nåt speciellt program?
Formatet jag har nu heter NTFS, finns det någon fördel att byta till FAT32? Jag tror jag läste nånstans att det var lättare för ubuntu och läsa och skriva filer i vistas del av hårddisken från ubuntu om formatet var FAT32 (?) Jag antar att hela hårddisken måste vara FAT32 då, isåfall försvinner vista och jag måste installera om det också om jag ändrar formatet eller?
Kan man, och finns det någon fördel med, att ha FAT32 på den delen som ubuntu är installerad på?
Partitionera hårddisken
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
-
SV: Partitionera hårddisken
Om jag inte är helt ute och cyklar (rätt säker på att jag inte är det) så måste Vista installeras på NTFS. Ubuntu har stöd för läsning från NTFS direkt från start tror jag, annars går det att installera. Även stöd för skrivning till NTFS går att fixa.
Ubuntu kan inte (tror jag) installeras på FAT32, bör inte installeras på det iaf. Du borde välja tex ext3 för din Ubuntu installation.
Du måste alltså dela upp din hårddisk i minst två delar. En partition för Vista och en för Ubuntu. Du kan välja att även göra en partition i FAT32 som både Vista och Ubuntu kan skriva i men för Ubuntus del så behövs det inte. Vet inte vilket skriv- och lässtöd Vista har för linux filsystem.
Mycket möjligt du kan använda Vistas bootloader för Ubuntu med men du kan annars installera en ny bootloader som du använder för både Ubuntu och Vista. Någon annan har säkert ett bra förslag på vad du bör välja. Jag personligen skulle ha installerat Grub som bootloader iaf.
Ubuntu kan inte (tror jag) installeras på FAT32, bör inte installeras på det iaf. Du borde välja tex ext3 för din Ubuntu installation.
Du måste alltså dela upp din hårddisk i minst två delar. En partition för Vista och en för Ubuntu. Du kan välja att även göra en partition i FAT32 som både Vista och Ubuntu kan skriva i men för Ubuntus del så behövs det inte. Vet inte vilket skriv- och lässtöd Vista har för linux filsystem.
Mycket möjligt du kan använda Vistas bootloader för Ubuntu med men du kan annars installera en ny bootloader som du använder för både Ubuntu och Vista. Någon annan har säkert ett bra förslag på vad du bör välja. Jag personligen skulle ha installerat Grub som bootloader iaf.
- Luxwarp
- Kontakt:
Om du vill läsa/skriva i ett ext2/ext3 filsystem i typ windows xp/vista m.m så kan du installera
http://sourceforge.net/projects/ext2fsd
Det stödjer skriv/läs rättigheter på ext2/ext3 filsystem i windows:)
http://sourceforge.net/projects/ext2fsd
Det stödjer skriv/läs rättigheter på ext2/ext3 filsystem i windows:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
-
Kan man ordna partitioneringen vid installationen av ubuntu så att man inte behöver göra det innan? Kan man då ordna några tomma dela för framtida installationer av andra ubuntu eller windows versioner? Jag har gott om plats på hårddisken och skulle vilja testa flera olika versioner.
Såg en engelsk instruktionsvideo på nätet där manvisade hur installation och partition gick till.. Då va man tvungen att ordna en liten del, till nåt som jag inte vet va det var.. sen avsatte han 10 gb till ubuntu och 100 till "home" ror jag det kallades, där alla hans dokument och så skulle vara om jag förstog det rätt..
hmm.. isåfall.. om mjag gör såhär.. en del för windows, 2 delar för olika ubuntu och en "home", kan båda ubuntu versioner använda "home" då så att mankommer åt sina filer därifrån från både ubuntu versionerna? om jag sen installerar openoffice, hamnar det i home eller i ubuntu delen? Hur stor del bör man avästta för ubuntu då?
Såg en engelsk instruktionsvideo på nätet där manvisade hur installation och partition gick till.. Då va man tvungen att ordna en liten del, till nåt som jag inte vet va det var.. sen avsatte han 10 gb till ubuntu och 100 till "home" ror jag det kallades, där alla hans dokument och så skulle vara om jag förstog det rätt..
hmm.. isåfall.. om mjag gör såhär.. en del för windows, 2 delar för olika ubuntu och en "home", kan båda ubuntu versioner använda "home" då så att mankommer åt sina filer därifrån från både ubuntu versionerna? om jag sen installerar openoffice, hamnar det i home eller i ubuntu delen? Hur stor del bör man avästta för ubuntu då?
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Program som installeras lägger sig i olika kataloger på rootpartitionen (/), d.v.s. den du säger är 10 GB. Homepartitionen används till användarspecifika programinställningar samt lagring av personliga filer (såsom musik och bilder).
Det är inte så bra att dela hemkatalog med olika versioner av ubuntu, eftersom inställningar kan se olika ut för olika versioner av program, vilket kan ställa till problem. Däremot kan du använda samma /home för olika ubuntuversioner och andra linuxdistributioner om du använder olika användarnamn. Inställningarna hamnar nämligen under /home/<användarnamn>.
Du kan spara filer du vill komma åt från de olika distributionerna i en egen katalog på /home som alla användarna har läs- och skrivrättigheter till, t.ex.
Det är inte så bra att dela hemkatalog med olika versioner av ubuntu, eftersom inställningar kan se olika ut för olika versioner av program, vilket kan ställa till problem. Däremot kan du använda samma /home för olika ubuntuversioner och andra linuxdistributioner om du använder olika användarnamn. Inställningarna hamnar nämligen under /home/<användarnamn>.
Du kan spara filer du vill komma åt från de olika distributionerna i en egen katalog på /home som alla användarna har läs- och skrivrättigheter till, t.ex.
vanum est vobis ante lucem surgere
- vulfgar
- ung forumnörd
Det går bra att partitionera under installationen. Välj manuell partitionering för att få till det hela precis som du vill. Först får du krympa din NTFS-partition och sedan skapar du dom ny i det tomma utrymmet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!