Skicka Ubuntu-skivor till riksdagen

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Skicka Ubuntu-skivor till riksdagen

Inlägg av HakanS »

CryingFreeman skrev: Det som behövs är följande:

- 349 cd-skivor (á 11 kr/st enligt tidigare uppgift)
- omslag till skivorna, vi lär väl få designa själva..
- 349 informationsblad, gärna i färg.
- 349 personliga brev.

Initiala kostnader: minst 3839:- (inräknat bara skivorna)

Kan vi få till donationer för att täcka dessa kostnader i dagsläget?
Hur är det tänkt att detta ska distribueras?
Ska det skickas med posten måste även portot med i kalkylen.
Lyckas man hålla sig under 100g per brev är portokostnaden 10 kr. Totalt 3490 kr
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Det är för det första totalt ointressant att skicka skivor till 349 riksdagsmän. Om vi genomför en liknande "aktion" så borde vi välja ut ett smärre antal ur varje parti och ringa och be om att få överlämna dessa skivor med snyggt omslag och informationsblad. Fast det viktigaste är nog det personliga brevet. 
HakanS skrev: Hur är det tänkt att detta ska distribueras?
Ska det skickas med posten måste även portot med i kalkylen.
Lyckas man hålla sig under 100g per brev är portokostnaden 10 kr. Totalt 3490 kr
Vi ska såklart be om att få överlämna det personligen. Vi klär upp några av oss snyggt (vi är ju trots allt datornördar, vi behöver säkert massor med hjälp här) och ser till att de rakar sig (vildvuxna skägg ger fel vibbar på den här typen av folk) och ser till att de borstar tänderna.

Nej skämt åsido, de flesta kommer be oss att lämna det i receptionen, det är långt till val, men någon stackare kommer kanske tycka det är kul att möta oss.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

upnorth skrev:
Kan vi inte börja med att ta fram informationen, skriva brev etc. och annat som inte kostar medan föreningen hinner komma igång? :P Vi kommer att hjälpa till på alla möjliga sätt, men om dessa projekt stressas igenom för att det är viktigare att genomföra dem så fort som möjligt och inte att de får så bra genomslag som möjligt vet jag inte hur det ska gå till...

Föreningens hela syfte är ju att hjälpa till att finansiera och genomföra dessa typer av projekt, så visst kan vi skapa en grupp för detta :) Nu har ju det här varit på gång ett bra tag, men återigen så har föreningen precis bildats!

Tålamod vänner, så ska ni se att det här blir en väldigt intressant händelse :)
Det handlar inte så mycket om att stressa igenom något oövertänkt som att komma igång över huvud taget. :) Nu har det gått en och en halv månad och allt som har producerats är 41 inlägg i ett forum. Inget ont i att planera, men jag tror att om vi sätter iordning en frivilligorganisation som aktivt har ansvar för att något görs kommer vi snabbare framåt till någon form av slutlig produkt.

Annars blir vi bara som Urbans käpphäst, aktionsgruppen i Life of Bryan:

http://youtube.com/watch?v=gb_qHP7VaZE

Självklart kan vi börja med att skriva breven och utforma förslag till omslag, men min erfarenhet är att förslagen blir nedröstade för att det är detaljer som inte passar alla i dem, så man får hålla på och jämka och vela hela tiden, fram och tillbaka. Om man istället väljer en arbetsgrupp som får medlemmarnas förtroende och sen accepterar vad denna kommer fram till, kommer vi framåt istället för att stå och stampa på samma ställe.
∓quot;mekaniserad apelsin"\ skrev:Det är för det första totalt ointressant att skicka skivor till 349 riksdagsmän.
Jag förstår din synpunkt men jag håller inte med om den. Marknadsföringsmaterial, hur oanvänt det än blir, påverkar människorna som får det. Sen om det finns bättre sätt att spendera 4500:- på än att trycka upp dessa, det gör det säkert, men det är aldrig onödigt.

MA, vill du ikläda dig kostym (eller nåt) och överräcka ubuntu-skivor?
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

CryingFreeman skrev:
∓quot;mekaniserad apelsin"\ skrev:Det är för det första totalt ointressant att skicka skivor till 349 riksdagsmän.
Jag förstår din synpunkt men jag håller inte med om den. Marknadsföringsmaterial, hur oanvänt det än blir, påverkar människorna som får det. Sen om det finns bättre sätt att spendera 4500:- på än att trycka upp dessa, det gör det säkert, men det är aldrig onödigt.

MA, vill du ikläda dig kostym (eller nåt) och överräcka ubuntu-skivor?
Jag skulle fortfarande vilja hävda att det är bättre att handplocka offer, men...

Meh, då skulle jag behöva raka, klippa mig och se respektabel ut. Var så länge sedan jag gjorde det att jag inte minns hur det går till längre. 
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Mekaniserad Apelsin skrev: Jag skulle fortfarande vilja hävda att det är bättre att handplocka offer, men...
Har du några lämpliga isf? Min teori är att det aldrig går att förutse hos vilka det här med fri programvara slår an en ton. Men det är möjligt att jag är överdrivet optimistisk. :)
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

jag donerar gärna pengar till det här projektet.
Tänk att få med en tidning när vi går till rikdsdagshuset och delar ut skivor, det hade vart nåt.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bra, formera en grupp, kom överens om vad som behövs, ta fram texter osv. Gör en budget, inkludera reskostnader och annat runtomkring om det anses nödvändigt.

Ser det ut att bli tokdyrt, fundera på ett budgetalternativ. Trafikutskottet är väl de som ansvarar för IT. Såpass många skivor har vi nog fått i alla fall...

Jaga finansiärer: föreningen, enskilda bidrag, företag osv.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Jag börjar skriva på och designa lite grejer på måndag nästa vecka, om ingen annan är intresserad? :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bra!
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
tpnet
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av tpnet »

*Bump*
Jag tycker det vore bra om vi kan genomföra detta.
Bidrar gärna med pengar, tid att hjälpa till är det sämre med.
Själv har jag skickat skivor och Ubuntufoldrar till Borlänge Kommun och några utbildningsföretag i landet.

// Tony
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag skulle vilja ha en skrivare som klarade skriva ut på CD-skivor, för då skulle man kunna ta ett par timmar då & då & skriva ut ett gäng ubuntu-skivor, bränna & distribuera ut till diverse folk - alla har vi ju kontaktnät man kan använda sig av...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Informationsbladen, är det något vi lär fixa själva, eller finns det mallar?

Självklart så ska det ju beskriva vad Ubuntu är, men minst lika viktigt, om inte viktigare är ju information om fri mjukvara i allmänhet. Bland annat:
- Gratis. Inga licenskostnader
- Säkert. Då alla (även regeringens tekniker) kan granska koden så är risken för säkerhetshål minimal
- Då koden är fri, och utvecklarens kontaktuppgifter ofta är lättillgängliga så kan man oftast föreslå egna ideer om tex nya funktioner, eller göra en egen version av programmet.

Bland annat Holland och Nya Zeeland har väl gott över till öppen källkod och/eller öppna format i regeringarna?
Det är ju helt klart något som borde lyftasfram.

Men detta kanske redan är klart? :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Finns det inte ett antal informationsblad nu, via FUSE?

Det som krävs är 349 skivor i snygga fodral, samt personliga brev. :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

CryingFreeman skrev: Finns det inte ett antal informationsblad nu, via FUSE?

Det som krävs är 349 skivor i snygga fodral, samt personliga brev. :)
Stämmer bra, nu finns riktigt snygga flygblad tillgängliga!
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

Låter som en kanonidé!

När ska de skickas?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Eftersom jag tror starkt på idén med Software Freedom Day, hade det varit ett utmärkt tillfälle att göra det i samband med den. Dagen infaller den 20 september och detta är en lördag. Min tanke var att göra detta i veckan, några dagar innan SFD, för att få uppmärksamhet även mot denna begivenhet.

Fördelen med att knyta ihop dessa evenemang är att marknadsföringen av fri programvara och öppen källkod får draghjälp av varandra. Som det är i dagsläget är allmänheten ganska ovetande om vad fri programvara, öppen källkod och öppna standarder innebär rent faktiskt, för dem som individer, medborgare, företagare, anställda och politiskt aktiva.

Mitt mål (som jag har satt upp för mig själv) är att FOSS skall hamna på pressens agenda på nationell basis åtminstone en gång innan det här året är slut. Att det ska, för en dag, vara det som "alla" pratar om. Om man kan planera det så att alla evenemang sammanfaller under samma dag, eller åtminstone samma vecka, blir mycket av detta mål en ganska smal sak.

Dessutom ger det oss gott om tid att planera, utforma dokument, trycka skivor med mera.

Som jag ser det är problemet med FOSS inte att det är underlägset proprietär programvara, utan att marknadsföringen är splittrad, spretig eller till och med icke-existerande. Kan man samla alla FOSS-intressenter under en dag på året då man fokuserar på aggressiv marknadsföring (inte bokstavligt talat, utan bildligt), tror jag att vi kan få upp allmänhetens ögon för fördelarna med FOSS.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det ligger mycket i vad du säger. Marknadsföringen av fria program lämnar mycket
övrigt att önska. Det enda program som har haft en marknadsföring värd namnet
är väl egentligen Firefox och då har den också skaffat sig ganska god spridning även
bland "vanliga" användare.

En vanlig missuppfattning är att bra saker marknadsför sig själva. Tvärt om är det
lätt att bra saker blir utkonkurrerade av sämre som marknadsförs hårdare. Ni kan säkert
hitta exempel.

Att koncentrera ett antal aktiviteter under en vecka kan vara bra. Då kanske den samlade
effekten av det vi gör genererar ett medialt genomslag. Får vi se'n det genomslaget
gäller det att vi har en beredskap att "hålla liv i brasan", men det borde vi klara.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Urban Anjar skrev: Det ligger mycket i vad du säger. Marknadsföringen av fria program lämnar mycket
övrigt att önska. Det enda program som har haft en marknadsföring värd namnet
är väl egentligen Firefox och då har den också skaffat sig ganska god spridning även
bland "vanliga" användare.

En vanlig missuppfattning är att bra saker marknadsför sig själva. Tvärt om är det
lätt att bra saker blir utkonkurrerade av sämre som marknadsförs hårdare. Ni kan säkert
hitta exempel.

Att koncentrera ett antal aktiviteter under en vecka kan vara bra. Då kanske den samlade
effekten av det vi gör genererar ett medialt genomslag. Får vi se'n det genomslaget
gäller det att vi har en beredskap att "hålla liv i brasan", men det borde vi klara.
Det viktigaste när det gäller Softwarefreedom Day är att vi får med så många organisationer som möjligt.
Alla föreningar och företag som på något sätt jobba med Open Source. Det borde vara målet.

LJ
newbie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Skicka Ubuntu-skivor till riksdagen

Inlägg av newbie »

Hej!
Tycker idén låter jättebra men om jag får ge ett tips. Är själv politisk engagerad (säger inte vilket parti så slipper vi en diskution som inte hör hit) och jag tror att det skulle hjälpa som man även kontaktade partier och be dem att driva att kommunen/regionen/riksdagen ska använda ubuntu (eller annan linux version) i sina verksamheter. Att bara skicka skiva och infoblad tror jag inte kommer leda till mycket, politiker är i allmänhet väldigt trögfattade och efter sin tid (förhoppningsvis inte mig själv eller mitt parti inräknat) Och att personligen prata med politiken är nödvändigt.

Det är bättre om man satsar på att påverka kommunerna , anledningarna till det är många.
1. De har oftare ett större ekonomiskt intresse, då de är fattigare än riksdagen.
2. Politikerna är vanligen fritidspolitiker och därmed troligare att lyssna (och mindre troligt att de ber en "lämna det i reciptionen" vilket i princip inebär en damig hylla eller i värsta fall, soperna)
3. Om många kommuner har linux är det troligare att riksdag föjer efter (då kommunerna har agerat testobjekt)

Så lobba på lokalpolitikerna!!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Re: Skicka Ubuntu-skivor till riksdagen

Inlägg av Urban Anjar »

newbie skrev:Hej!
Tycker idén låter jättebra men om jag får ge ett tips. Är själv politisk engagerad (säger inte vilket parti så slipper vi en diskution som inte hör hit) och jag tror att det skulle hjälpa som man även kontaktade partier och be dem att driva att kommunen/regionen/riksdagen ska använda ubuntu (eller annan linux version) i sina verksamheter. Att bara skicka skiva och infoblad tror jag inte kommer leda till mycket, politiker är i allmänhet väldigt trögfattade och efter sin tid (förhoppningsvis inte mig själv eller mitt parti inräknat) Och att personligen prata med politiken är nödvändigt.

Det är bättre om man satsar på att påverka kommunerna , anledningarna till det är många.
1. De har oftare ett större ekonomiskt intresse, då de är fattigare än riksdagen.
2. Politikerna är vanligen fritidspolitiker och därmed troligare att lyssna (och mindre troligt att de ber en "lämna det i reciptionen" vilket i princip inebär en damig hylla eller i värsta fall, soperna)
3. Om många kommuner har linux är det troligare att riksdag föjer efter (då kommunerna har agerat testobjekt)

Så lobba på lokalpolitikerna!!
Dessutom tillåter en del kommuner folk att lämna medborgarförslag, vilket om jag fattar det är som motioner fast man inte är ledamot i fullmäktige. Men inget hindrar ju att vi angriper från båda hållen.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"