Behöver lite tips och råd.

eoz

Behöver lite tips och råd.

Inlägg av eoz »

Hej alla Linux idoler!

Snabb info om mig först. Datorvan kille, kan dock inte koda särkilt väl. Satt med en MacOS 12 dator i 3 år på gymnasiet, så har (pytte)lite efrarenhet av konsoler och liknande. Har länge suttit och tittat på Ubuntu, och har till och med kastat in det. Då fanns det dock vissa problem. Skall börja med min dators prestanda.

4gig 664(?) Mhz ram, X2900XT radeon 512 megs kort, dual 2.4 amd processor, 1x500gig HDD.

När jag lade in Ubuntu sist så fanns det inga Linux drivers till x2900XT, vilket gjorde att jag direkt kastade bort idén med att använda det, eftersom att halva min dator ligger i det kortet. Jag såg dock att drivers finns där nu.

Det fick mig att undra: Skall jag kanske försöka mig på Ubuntu igen?

Jag har dock ett par nya frågor.

1. Klarar jag av att använda 64 bitars systemet? Det verkar värt det i alla fall. (Fick tips av min fadder att inte göra det).
2. Visst klarar ubuntu 4gig ram?
3. Går det att wina Steam?
4. Jag har 120GB musik i MP3 format, klarar ubuntu att spela dem, och i så fall, i vilken spelare?
5. Finns det någon virtual CD(typ daemon tools) till Ubuntu?

Uppskattar hjälp!

//Samuel.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Behöver lite tips och råd.

Inlägg av TicToc »

1. Klarar jag av att använda 64 bitars systemet? Det verkar värt det i alla fall. (Fick tips av min fadder att inte göra det).
Ja, om din processor har stöd för det så går det bra.
2. Visst klarar ubuntu 4gig ram?
Ja.
4. Jag har 120GB musik i MP3 format, klarar ubuntu att spela dem, och i så fall, i vilken spelare?
Ja, med rätt avkodare.
5. Finns det någon virtual CD(typ daemon tools) till Ubuntu?
Ja, som systemstandard,
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 15 gånger.
eoz

Inlägg av eoz »

Tack för det snabba svaret! Börjar installera nu. Hoppas bara att steam kommer fungera.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

eoz skrev: Tack för det snabba svaret! Börjar installera nu. Hoppas bara att steam kommer fungera.
ändra problemet du kan få i steam med wine är att du inte ser tecknena vid instalaltionen, sök på steam wine här i forumet så får du upp hur du installerar smärt fritt steam via wine:D
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ubuntu klarar att adressera 4 GB RAM om du kompilerar om kärnan (?)

Annars är det 64-bitars versionen av Ubuntu du ska ha om du vill nyttja alla 4 GB.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
J0henz

Inlägg av J0henz »

MP3-musik: Med en codec som heter någonting, finns i Lägg till/Ta bort program.
Angående Steam så kan du kolla på http://appdb.winehq.org på de spelen du vill spela, som tidigare nämnt kommer texten troligtvis inte att synas, och då installerar man msttcorefonts genom att skriva sudo apt-get install msttcorefonts i terminalen.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

För att spela mp3 kan ja tippsa om audacious, ser ut som winamp (win) eller som xmms fast ser bättre ut.
kör med den själv, men det går som sagt med andra spelare med så klart. ett tipps bara.
skulle du vilja testa eller köra med den, iså fall.
sudo apt-get install audacious
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"