email från terminal
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
email från terminal
Någon som har erfarenhet av att skriva (kanske även ta emot) epost från terminal?
Jag har hört att det ska funka i emacs - men det verkar inte trivialt från en första koll i en how-to.
Det vore ju guld att kunna skicka ett ebrev på fem sekunder via terminalen...
Tacksam för tips,
/Per
Jag har hört att det ska funka i emacs - men det verkar inte trivialt från en första koll i en how-to.
Det vore ju guld att kunna skicka ett ebrev på fem sekunder via terminalen...
Tacksam för tips,
/Per
SV: email från terminal
Allt gillar jag emacs, men att använda texteditorn ifråga till att skicka mail känns nästan som lite väl mycket av det goda :-)
Den allra minimalaste lösningen är nästan kommandot mail, som finns i mailx-paketet. Misstänker dock att du är ute efter en inte fullt så minimalistisk metod. Dock är det ett bra kommando att ha i bakhuvudet om man ska automatisera mailskickande från till exempel bash-script.
Klassiker är annars mutt och pine; där den sistnämna nog nästan få ses som lite intuitivare av de två.
Traditionellt har det, på grund av licensrestriktioner, varit lurigt att skicka med pine i programarkiv. Detta har dock löst sig i och med den omskrivna versionen alpine. Den finns i alla fall i Gutsys programarkiv.
Den allra minimalaste lösningen är nästan kommandot mail, som finns i mailx-paketet. Misstänker dock att du är ute efter en inte fullt så minimalistisk metod. Dock är det ett bra kommando att ha i bakhuvudet om man ska automatisera mailskickande från till exempel bash-script.
Klassiker är annars mutt och pine; där den sistnämna nog nästan få ses som lite intuitivare av de två.
Traditionellt har det, på grund av licensrestriktioner, varit lurigt att skicka med pine i programarkiv. Detta har dock löst sig i och med den omskrivna versionen alpine. Den finns i alla fall i Gutsys programarkiv.
- per9000
- Kontakt:
Jag lyckades hitta alpine men får Error sending: No default posting command.andol skrev: [...] emacs [...] till att skicka mail känns nästan som lite väl mycket av det goda :-)
Den allra minimalaste lösningen är nästan kommandot mail, som finns i mailx-paketet. [...]
[...] annars mutt och pine [...] alpine [...]
Jag installerade mailx - men hur kopplar jag ihop det med alpine på enklaste sätt? Jag testade att reinstallera via synaptec men det funkade inte så bra

/Per
Gissningsvis så behöver du antingen konfigurera alpine att använda en specifik smtp-server alternativt installera en lokal smtp-server (typ postfix, exim4 eller dylikt) som kan ta hand om alpines utgående mail och slussa dem vidare ut på Internet.
Jag har gjort detta ett flertal ganger. mailx ar min absoluta favorit - mutt kommer efter.
Emacs kor jag inte, sa det vet jag inget om.
edit;
mailx ar det sahar simpelt:
Emacs kor jag inte, sa det vet jag inget om.
edit;
mailx ar det sahar simpelt:
Kod: Markera allt
bash# mail -s "Hej, har har du nanting du vill veta" kalle.anka@ankeborg.se
Hej, jag hittade en helt bra sak pa internet, kika pa ubuntu.se!
[ctrl]+[d]
Senast redigerad av 1 Zhaozhou, redigerad totalt 21 gånger.
- per9000
- Kontakt:
Jag lyckades hjälpligt att komma igång med alpine - mycket trevligt. Det var bara att jobba sig in i configen och stoppa in rätt inställningar.
När jag fösökte köra mail från terminal och slänger på -v för verbose får jag
R=nonlocal: Mailing to remote domains not supported
Någon aning om vart man konf'ar det man måste konf'a?
/Per
När jag fösökte köra mail från terminal och slänger på -v för verbose får jag
R=nonlocal: Mailing to remote domains not supported
Någon aning om vart man konf'ar det man måste konf'a?
/Per
Gissar att du valde exim4 som MTA?
sudo dpkg-reconfigure exim4-config
- per9000
- Kontakt:
vet ej - jag bara installerade mailx.andol skrev: Gissar att du valde exim4 som MTA?
/Per
Har du ingen MTA (typ SMTP-server) installerat så verkar det som om en installation utav mailx slänger in exim4 som dependency. Det felmeddelandet du visade är ett exim4-felmeddelande som talar om att exim4 inte är konfigurerat för att leverera mail externt. Du kan konfigurera om exim4 med hjälp av den dpkg-reconfigure du fick där nyss.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag är nog lite förstörd av grafiska mailklienter men mailar ändå
en hel del från terminalen när jag vill få data från olika
servrar att hamna i min burk (eller hos någon annan):
kommando | mail min@mailadress
en hel del från terminalen när jag vill få data från olika
servrar att hamna i min burk (eller hos någon annan):
kommando | mail min@mailadress
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Den finns inte som standard i Ubuntu, verkar det som. Installeras med
Men hur ställer man in den?
Kod: Markera allt
sudo apt-get install mailx
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: email från terminal
Har du testat Mutt? Den har alltid fungerat bra för mig och det finns massvis med dokumentation och guider på nätet.
Re: SV: email från terminal
Vill man kan man peta in inställningar i /etc/mail.rc respektive ~/.mailrcmaths57 skrev:Den finns inte som standard i Ubuntu, verkar det som. Installeras medMen hur ställer man in den?Kod: Markera allt
sudo apt-get install mailx
Givet att man bara använder kommandot för att skicka mail brukar det dock räcka alldeles utmärkt med att slänga på lämpliga argument.
Re: email från terminal
Vill du använda mutt ska du nog läsa det här: http://slackwiki.org/Mutt - De förklarar hur man använder sig av sitt gmail-konto i kombination med mutt.