Blir min dator snabbare med mer RAM minne?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Blir min dator snabbare med mer RAM minne?
Hej!
I dessa tider då minnen blivit allt billigare har jag börjat fundera på att uppgradera lite.
Jag har en bärbar dator med en Core2Duo t7200 processor och 1 GB Ram minne (667 MHz).
För det mesta används ca 400-500 MB av ram-minnet.
Min fråga är om min dator kommer att bli märkbart snabbare och om det är värt det om jag uppgraderar med 2 GB så att jag totalt har 3 GB
Är det något mer jag bör fundera på?
/Fredrik20
I dessa tider då minnen blivit allt billigare har jag börjat fundera på att uppgradera lite.
Jag har en bärbar dator med en Core2Duo t7200 processor och 1 GB Ram minne (667 MHz).
Min fråga är om min dator kommer att bli märkbart snabbare och om det är värt det om jag uppgraderar med 2 GB så att jag totalt har 3 GB
/Fredrik20
Uppgraderat helt från Windows :-)
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Blir min dator snabbare med mer RAM minne?
Eftersom du inte använder all ram som du redan har så skulle jag inte tro att det blir någon nämnvärd skillnad.
Men har du pengar över så skulle ju en gb till inte vara helt fel
två gb till är nog lite "overkill".
Men har du pengar över så skulle ju en gb till inte vara helt fel

- Jannish
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Köper du ett minne till på 1 GB, hellst då samma hastighet och tillverkare och kör minnerna i dual-mode så lär prestandan öka märkbart. Dessutom är det väldigt bra med 2 GB minne om du ska köra ett ytterligare OS virtuellt i VirtualBox exempelvis.
http://eeeforum.se - Sveriges ultraportabla mötesplats
Prestanda påverkar i det skede som du märker att datorn behöver swappa.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Swappningen jag tänkte på med.
Mer ram gör inte datorn snabbare. Men får den mer minna att använda som swap. Så kommer program som du kört ha mkt mer av "processerna" sparade i minnet.
Så de kommer gå snabbare att starta dem, speciellt om du kör en del program samtidigt.
Mer ram gör inte datorn snabbare. Men får den mer minna att använda som swap. Så kommer program som du kört ha mkt mer av "processerna" sparade i minnet.
Så de kommer gå snabbare att starta dem, speciellt om du kör en del program samtidigt.
Abusus non tollit usum
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Tror inte det där med svappningen håller helt. Verkar som datorn undviker att svappa.
Kan exemplifiera med min egen dator. I Början av min ubuntuanvändning hade jag bara 256 MB ram, men ändå användes svappen sällan vid normal, enkel, användning. Jag höjde sedan till 500 MB. Nu kunde man se (med systemövervakaren) att mera Ram användes, och datorn kändes också snabbare.
Hur kan nu detta hänga ihop? Jag vet ju inte, men kan gissa. När det finns lite Ram laddas inte hela programmen in i Ram, utan bara det som behövs. Exvis med Ginp eller Firefox. Sedan vid behov laddas övriga delar in.
Kan exemplifiera med min egen dator. I Början av min ubuntuanvändning hade jag bara 256 MB ram, men ändå användes svappen sällan vid normal, enkel, användning. Jag höjde sedan till 500 MB. Nu kunde man se (med systemövervakaren) att mera Ram användes, och datorn kändes också snabbare.
Hur kan nu detta hänga ihop? Jag vet ju inte, men kan gissa. När det finns lite Ram laddas inte hela programmen in i Ram, utan bara det som behövs. Exvis med Ginp eller Firefox. Sedan vid behov laddas övriga delar in.
Senast redigerad av 1 nicefinger, redigerad totalt 16 gånger.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag har 2GB och ångrar det, har aldrig varit över 35% av minneskapaciteten, känns som att 1 GB är helt bortkastat, skulle lagt pengarna idag på en snabbare processor.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- Jannish
- Kontakt:
Men det är ju inte storleken på Ramminnet som avgör hastigheten. Visst, systemet kan använda fullt så mycket ram som behövs, men att bara ha ett minne som systemet belastar är inte att föredra.
Det är samma som med processorer. Två processorer tillsammans arbetar bättre än en ensam. Samma är det med ram, därför ska man köpa två 1GB minne istället för ett 2GB.
Så visst får du en prestandaökning om du kör med två minne.
Det är samma som med processorer. Två processorer tillsammans arbetar bättre än en ensam. Samma är det med ram, därför ska man köpa två 1GB minne istället för ett 2GB.
Så visst får du en prestandaökning om du kör med två minne.
-
Tack för alla svar jag fått!
Om jag har 1x1 GB nu, är det då någon skillnad om jag köper 1x1 GB eller 1x2 GB förutom total minneskapacitet?
Måste det vara samma tillverkare för att minnena skall samarbeta eller räcker det att de har samma hastighet och CAS Latency?
/fredrik
Om jag har 1x1 GB nu, är det då någon skillnad om jag köper 1x1 GB eller 1x2 GB förutom total minneskapacitet?
Måste det vara samma tillverkare för att minnena skall samarbeta eller räcker det att de har samma hastighet och CAS Latency?
/fredrik
- Jannish
- Kontakt:
Rätta mig om jag har fel, men det bör fungera om du har samma hastighet och CAS-latency på båda minnerna, och då självklart att moderkortet stödjer dual-mode.
Moderkortet kan i för sig hantera två olika hastigheter, då det minnet med högst hastighet kommer att köras på samma som det med lägre. Moderkortet sänker alltså hastigheten så båda minnerna har samma nivå. Vet ej om detta är optimalt, men det får gärna någon annan svara på.
När du ska köra minnerna i Dual-mode, tänk då på att sätta dem i rätt slot på moderkortet. Många tror att minnerna ska sitta i samma "slot-par" (brukar stå A1, A2 och B1, B2), vilket är fel. Minnerna ska sitta i exempelvis A1 och B1 eller A2 och B2 för att kunna köras i dual-mode.
Lycka till.
Moderkortet kan i för sig hantera två olika hastigheter, då det minnet med högst hastighet kommer att köras på samma som det med lägre. Moderkortet sänker alltså hastigheten så båda minnerna har samma nivå. Vet ej om detta är optimalt, men det får gärna någon annan svara på.
När du ska köra minnerna i Dual-mode, tänk då på att sätta dem i rätt slot på moderkortet. Många tror att minnerna ska sitta i samma "slot-par" (brukar stå A1, A2 och B1, B2), vilket är fel. Minnerna ska sitta i exempelvis A1 och B1 eller A2 och B2 för att kunna köras i dual-mode.
Lycka till.
-
Jag har en laptop med bara 2 platser. Då spelar det väl ingen roll var jag placerar dem?
- Jannish
- Kontakt:
nä, det gör det inte i så fall.
Trodde du hade en desktop med 4 slot'ar.
Kolla bara så att moderkortet stödjer Dual-mode. Annars kanske det inte är så stor idé.
Trodde du hade en desktop med 4 slot'ar.
Kolla bara så att moderkortet stödjer Dual-mode. Annars kanske det inte är så stor idé.
det går, men ger oftast inte samma prestanda som om man kör med samma storlek heller. (inte alltid rätt)Jannish skrev: Rätta mig om jag har fel, men det bör fungera om du har samma hastighet och CAS-latency på båda minnerna, och då självklart att moderkortet stödjer dual-mode.
Lycka till.
men som du säger, blandar du olika CL eller hastigheter så går det ner till det lägste du har i.
vet bara inte om ja förstår dig rätt i det sista. du kanske menar samma bara ja som inte får till det där.
har man så man kan köra det, så har man 2 minnes banker. (4 slottar) 2 olika färger på dem, minnena ska då sitta i samma färger
så det blir samma bank, men separata kanaler då jobbar dem som ett istället. så man får högre bandbredd på dem.
och sista, dual-mode = dual-channel

Re: SV: Blir min dator snabbare med mer RAM minne?
Då är vi två, o mitt system ligger på 3gb RAM!Bossieman skrev:Jag har 2GB och ångrar det, har aldrig varit över 35% av minneskapaciteten, känns som att 1 GB är helt bortkastat, skulle lagt pengarna idag på en snabbare processor.

Re: Blir min dator snabbare med mer RAM minne?
Då är vi tre, och mitt system ligger nu på 3gb RAM! :-)
-
Jag uppgraderade till 3 gb för ett tag sen.
Är glad över att ha mer än 1 gb vilket jag relativt ofta behöver. 3 är egentligen lite overkill men jag tänkte när man nu en gång är i farten så.. kanske behövs någon gång.. har ändå bara 2 platser så jag kan bara uppgradera en gång och så förfärligt dyrt var det inte
fredrik20
Är glad över att ha mer än 1 gb vilket jag relativt ofta behöver. 3 är egentligen lite overkill men jag tänkte när man nu en gång är i farten så.. kanske behövs någon gång.. har ändå bara 2 platser så jag kan bara uppgradera en gång och så förfärligt dyrt var det inte
fredrik20
-
Kanske hoppar in lite sent, men jag har tänkt bygga ny dator, precis köpt Ram minne på 4x1GB DDR2 Corsair Dominator PC2-8500 C5 (1066mhz)
Och undrar om mitt val av 4x1GB istället för 2x2GB var bra? samt om ni vet et passande Moderkort till dem.
Ingick en fläckt med till dem.
Samt var 620KR bra pris? helt oanvända minnen och fläckt.
MVH
Och undrar om mitt val av 4x1GB istället för 2x2GB var bra? samt om ni vet et passande Moderkort till dem.
Ingick en fläckt med till dem.
Samt var 620KR bra pris? helt oanvända minnen och fläckt.
MVH
Det som är viktigt är att du har det snabbaste minnet som ditt moderkort klarar, om du har köpt din dator färdig tro inte att du har de snabbaste delarna utan kolla själv, läs manualerna för ditt moderkort och se vad det klarar för minneshastigheter och titta på vad som är installerat är det ett bra och snabbt minne du har så köp mera av samma hastighet och märke.Om du har ett minne som är långsammare än vad ditt moderkort klara köp då ett snabbare och samtidigt lite större. Jag har slutat att köpa färdiga datorer utan köper de delar som jag tycker är bra och bygger själv då får jag bra datororer samtidigt som den blir billigare.fredrik20 skrev:Hej!
/Fredrik20
Spelar ingen roll prestanda mässigt, enda gången det spelar roll igentligen är när mantoxicstone1 skrev: Och undrar om mitt val av 4x1GB istället för 2x2GB var bra? samt om ni vet et passande Moderkort till dem.
överclockar tex. 2x2 är lättare att få högre än 4x1.
systemet blir inte snabbare för man stoppar i snabbare RAM,norhager skrev: Det som är viktigt är att du har det snabbaste minnet som ditt moderkort klarar,.
försök hellre hålla ration FSB:RAM så lika som möjligt. samt lägre CL.
Läs gärna Vad tjänar man på att köpa minnen med högre hastighet eller lägre timings?
Sweclockers
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Har 4GB i min laptop idag och använder 26% av det för tillfället. Kommer förmodligen aldrig att hamna över 50%. Med mer minne verkar det som om Ubuntu använder mer.