Fråga om VMware och wine

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Etum

Fråga om VMware och wine

Inlägg av Etum »

Hej.

(Hoppas det är ok att lägga denna tråd i den här forumavdelningen, var osäker på vart det passade, kanske är mer av en nybörjarfråga om wine egentligen...)

Så här är det:
Jag har installerat WMware ESX Server 3.0.2  på en maskin, där jag tänkt labba lite med virtualisering.
På en annan dator i samma nätverk kör jag Ubuntu, och det är därifrån jag skulle vilja styra WMwaremaskinen. Från en windowsmaskin gör man ju detta genom ett verktyg som heter VMware Infrastructure Client, vilket jag tänkte köra i Ubuntu genom WIne.
Det är där problemen sätter in.
När jag försöker startar installationen av programmet kommer det upp en ruta där det står:

"1633: Error installing Microsoft(R) .NET Framework. Setup requires Windows 98 (or later version), or Windows NT 4.0 Service Pack 6a (or later version), with Microsoft(R) Internet Explorer 5.0.1 (or later version)."

Jag har testat att ställa in wine på olika versioner av windows (XP, 2000, 2003), men med samma resultat. Det där med Internet explorer fattar jag inte riktigt, det finns ju en mapp under wine med iexplore.exe i, borde det räcka, eller behöver jag göra nåt annat där?
Tack på förhand.

/Etum
zoombywoof

SV: Fråga om VMware och wine

Inlägg av zoombywoof »

det där kan nog bli klurigt. Det ser ut som installationen kräver .NET och det tror jag inte går att köra genom wine. .NET finns ju portat till linux i form av Mono, men tror knappast att det hjälper.

Det här var ju inte så mycket hjälp, men lite info att belysa problemet med iallafall.

Finns det ingen linux version av Infrastructure client proget då ?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"