Har jag dödat min mp3-spelare? :(

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
dunkadunka

Har jag dödat min mp3-spelare? :(

Inlägg av dunkadunka »

Ojojoj...

Nu har jag letat och letat men inte hittat riktigt vad jag söker efter så jag få vackert starta en ny tråd.

De flesta som behövt hjälp med något krångel med en musikspelare snackar oftast om en ipod.
Jag har en mp3-spelare av hyfsat billig variant med namn  Transcend T.Sonic 630.

Första gången jag plugga in den i USB dök den så fint upp på skrivbordet med modellnamn och allt.
Sen kom jag inte riktigt ihåg vad jag gjorde, tror jag stängde av datorn och sen plugga ur mp3-spelaren.
Som ni säkert gissat så dök den inte upp på skrivbordet nästa gång jag plugga det in den.
Sen kom jag på att när jag var å pilla inne i gParted en gång så dök en "disk" ikon upp på skrivbordet, vilken jag lyckades identifiera som min FAT32 partition.
Provade också att leta i /media men inget.
Till sist plockade jag fram min gamla laptopp som hade windowsxp installerat, vilken jag visste brukade hitta min spelare, men den hittade den inte heller.

Har jag dödat min mp3-spelare, säg?  :'(
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Har jag dödat min mp3-spelare? :(

Inlägg av rylleman »

Mp3-spelare bruakr ha två olika sätt på vilken de kan presentera sig själva för datorerna. Dels som vanliga USB-diskar och dels på något fiffigt sätt så de inte syns som vanliga diskar, dock brukar det starta nån mjukvara då man pluggar in såna. Har glömt vad tillståndet kallas, du kan troligvis hitta det i spelarens inställningar nånstans. Ställ om till USB-disk.
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

Ok, tack rylleman för tanken. Tyvärr fortfarande no go  :(

Det enda som liknade det du beskrev var att jag kunde ställa in om den skulle vara en FTP eller USB. Ställde in den som USB (vilken den var inställd på från början). Men det ändrade inget från början.

Jag är ingen vidare bra på sådana här saker men jag har två teorier (helt tagna ur luften ja men det är det enda jag har)

Den ena teorin är att compiz-fusion spelar mig ett spratt. Det enda jag grundar det här på är att min FAT32 partition var synlig på skrivbordet ända tills jag tankade hem Advanced desktop settings manager. Efter jag börjat pilla med den försvan Fat32 från skrivbordet.

Den andra teorin jag har är mitt tidigare problem med språkinställningarna.
Det var en kompis som hjälpte mig att partitionera och installera och han installerade ubuntu på svenska, fast jag ville hålla mig till engelska. Jaja, det går ju och ändra tänkte jag och gjorde så. Men av någon anledning jag vet inte hur så startades det dubletter av alla home mappar och jag höll på att ändra språk fram och tillbaka för att få ändring på det. Värst var när det faktiska skrivbordet hette "Desktop" men om man slängde ut en fil på skrivbordet så försvann den bara (den hamnade i mappen "Skrivbord" nämligen). Tillslut fick jag ordning på det och slängde alla andra onödiga mappar.
Kan hända har "den där mjukvaran" lagt sig i "Skrivbord". Som nu inte finns.

Någon som kan se något som stödjer dessa teorier? 
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Ingen aning vad som gått snett, men det är ju möjligt att den inte avmonterades rätt. Det kanske fungerar om du stoppar i stickan och startar om ubuntu.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

vulfgar skrev: Ingen aning vad som gått snett, men det är ju möjligt att den inte avmonterades rätt. Det kanske fungerar om du stoppar i stickan och startar om ubuntu.
Tack för tanken Vulfgar, men redan provat. Vill minnas att när jag använde min gammla windows-laptop så hittade den inte mp3-spelaren om man pluggade in den när datorn var avstängd. Nuförtiden hittar den inte alls dock.
Jag är ganska så säker på att den enda gången jag hade mp3-spelaren synlig så fanns det en avmontera option någonstans.
Så det är nog troligt att den inte avmonterades rätt. Ser ju inte ut som om det är något som jag kan fixa tyvärr.

Casualties of war...  :(
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Det kan vara så att filsystemet har gått sönder, fat32 är ju kanske inte känt som det mest stadiga... Jag lyckades göra så på min telefon en gång, det var bara att formatera om minnet.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

Hey!

Nu tror jag att jag är något på spåren!
Jag lyckades på något sätt få min gammla windows-laptop att hitta mp3-spelaren, men den hittas inte på den här ubuntu-datorn. Sen lyckades jag hitta manualen till mp3-spelaren där det fanns en sektion om hur man i terminal kan montera min spelare. Kanske har jag bara mixtrat till den så att den inte kan auto-mounta, men att jag kanske kan mounta den manuellt.
I manualen skriver dom bara kortfattat hur man TILL EXEMPEL kan göra för att mounta i terminal.
Jag är dock inte så haj på terminal så kan inte någon bara förklara strängarna nedan!
Jag vill veta exakt vad jag gör innan jag ger mig på det.

Först säger manualen att jag ska skapa en mapp åt spelaren som heter T.sonic:

mkdir /mnt/T.sonic
Inga konstigheter, denna sträng fattar t.om jag  ;)

Sen står det att jag ska mounta spelaren genom att skriva:
mount -a -t msdos /dev/sda1/mnt/T.sonic
jag vet inte vad -a och -t betyder.
msdos är ju microsoft gammla textbaserade operativsystem man vad har det med linux att göra?
sen strängen /dev/sda1/mnt/T.sonic är skitkonstig. /mnt/T.sonic fattar jag, det är ju mappen jag precis skapat men borde inte vara vänd tvärt om?sda1/dev istället för /dev/sda1?
Pasodoble

Inlägg av Pasodoble »

Jag råkade på nåt liknande med min mp3 spelare,
jag glömde avmontera den innan jag drog ut den,
sen när jag stoppade tillbaka den i samma usb-port hittade den inte den..
Men det gick bra när jag stoppade i den i en annan usb port, typ den bredvid..
Kanske inte funkar för dej men det är ju lätt att testa iaf...
Frågar man inget får man inget veta
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

Tack för tipset pasodoble, men redan testat.
Gäller att ha tungan rätt i mun när man pillar med det här asså :P
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Testa att formatera den och se om det funkar...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

Yes! Nu lever den!

Med just den här mp3-spelaren var det lite krångligt att formatera om, men nu lever den i af.
Gäller bara att inte glömma att avmontera den när man pluggar i den bara.

Tack allihopa för hjälp och tips!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"