Tja!
Har tänkt att installera Ubuntu och har läst rätt så mycket om det.
Men jag undrar en sak. Jag har en dator nu med windows installerat och har använt ungefär 70 gig av 120 gig på min hårddisk.
Om jag ska partitionera den, hur ska jag då göra för att komma åt tex min musik och filmer när jag använder ubuntu?
Tacksam för svar
Dual- Boot. Komma åt musiken.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Ubuntu kan läsa NTFS men inte skriva till den. Dvs. du bör kunna lyssna på musik
och titta på filmerna som finns på NTFS men inte flytta eller ta bort dem.
och titta på filmerna som finns på NTFS men inte flytta eller ta bort dem.
Jag har min musik på "Windowssidan" och spelar via Amarok, fungerar ypperligt.
Se till att dina Win-partitioner är monterade och ställ in musikspelaren att leta på rätt ställe bara.
Se till att dina Win-partitioner är monterade och ställ in musikspelaren att leta på rätt ställe bara.
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
Ubuntu user # 9864
Jag har en FAT32-partition så att jag både kan spara och spela musik och filmer från Ubuntu och Windows, det funkar bra. Enda nackdelen med FAT32 är att en enskild fil inte kan vara större än ca 4gb men det är ju i de allra flesta fall inget problem för film och musik.
Jag kan också rekommendera AmaroK, det är nog den bästa musikspelaren jag någonsin provat.
Jag kan också rekommendera AmaroK, det är nog den bästa musikspelaren jag någonsin provat.
[img width=80 height=15]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=10932[/img]