Kan inte öppna /etc/sudoers för att ställa in autostart på firestarter
- Blanders
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
SV: Kan inte öppna /etc/sudoers för att ställa in autostart på firestarter
Man kan läsa sig till att kärnan är konstruerad likt en brandvägg men man kan ändå installera en separat brandvägg. Jag sitter inte och gör massa inställningar i firestarter, jag är bara van från uppväxten med windows att det ska finnas en brandvägg. Det är ganska svårt som novis att förstå skillnaden - med eller utan firestarter - det är inte helt glasklart.
Anders
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Firestarter är inte en brandvägg, det är ett program för att grafiskt ändra i brandväggen som finns i kernel. Brandväggen i kerneln använder de inställningar som du ställt in i firestarter oavsett om du startar upp firestarter varje gång eller inte.
Du behöver ingen brandvägg, det är något du installerar om du har osäkra tjänster på datorn. I ubuntu är det bättre att inte installera osäkra tjänster eller ställa in tjänsterna för sig, det är dessutom lättare. Det finns inga osäkra tjänster från början i ubuntu, till skillnad från operativsystem som är byggda för en annan tid än när man har datorn kopplad direkt till internet, eller sådana gjorda för att köra dessa specifika tjänster.
Du behöver ingen brandvägg, det är något du installerar om du har osäkra tjänster på datorn. I ubuntu är det bättre att inte installera osäkra tjänster eller ställa in tjänsterna för sig, det är dessutom lättare. Det finns inga osäkra tjänster från början i ubuntu, till skillnad från operativsystem som är byggda för en annan tid än när man har datorn kopplad direkt till internet, eller sådana gjorda för att köra dessa specifika tjänster.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Blanders
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Ok, jag förstår. Det framgår inte alls, det du skriver, i ubuntu-guiden [Konfigurera en brandvägg].
Anders
Om något skulle vara för otydligt, så kommer det säkert ändras. folk måste kunna förstå riktigt vad som skrivs ju.Blanders skrev: Ok, jag förstår. Det framgår inte alls, det du skriver, i ubuntu-guiden [Konfigurera en brandvägg].
men du kan läsa lite här om det med.
Faq: Brandvägg
http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,23646.0.html