Problem med extern hårddisk

Användarvisningsbild
Simon Eriksson

Inlägg av Simon Eriksson »

Har ett väldigt märkligt problem med min externa hårddisk och hoppas verkligen att ni hjälper mig med en lösning på detta, börjar bli något frustrerad :/

I alla fall, jag köpte häromdan en extern hårddisk (Samsung 2.5" IDE) med USB anslutning. Hårddisken är satt som master, vilket jag antar att en extern hårddisk ska vara?

Problemet är att ubuntu känner av att där är en hårddisk, men jag får inte upp den som en drive så den går att använda. Väldigt mysko tyckte jag, så jag prövade på en windows burk, och fick konstigt nog samma resultat. Börjar då dock tänka på att det kanske inte är ett ubuntu fel, men ja både och :)

Så problemet är helt enklet att jag inte kan använda hårddisken fast jag vet att ubuntu vet att den finns där.

Givetvis måste man mounta en hårddisk i linux, men där är problemet att jag inte har nån som helst aning om vad den externa hårddisken heter, finns det någon defaultnamn som varje externa hårddiskar får?

Aja nu blev det nog väldigt rörigt, skrik till om det var något som blev för invecklat :)
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av Gurra72 »

Borde inte en extern hårddisk vara "slave" ? Jag tror att första interna disken i datorn skall vara master, men inte säker. Själv har jag en hemma byggd extern disk satt som slave och startar disken först när Ubuntu är igång. Då ploppar den upp automatiskt på skrivbordet.

Det normala namnet för en extern disk är tex "sda1" istället för intern disk "hda1" osv.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

USB och extern hårddisk. Den måste ju dyka upp på skrivbordet när du kopplar in den?

Master ska den nog inte vara. SATA får sda och IDE får hda beteckningar.

Leta upp mappen där den monteras och kolla den mappens rättigheter, det är väl skrivrättigheter du saknar eller kan du inte ens läsa?

Tryck ned Alt + F2 och skriv gksudo nautilus då får du upp filbläddraren med root-rättigheter och kan ändra rättgigheterna i den mappen till dig själv. Jag har för mig att i någon tråd på forumet har man pratat om det här, sök. ;)
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

huruvida en hårddisk ska vara master eller inte hänger på hur den e kopplad. Om du har någon mer hårddisk inkopplad på samma kanal, så måste du bestämma vilken som ska vara master och vilken som ska vara slave. Annars så spelar det ingen roll. (läs: det spelar noll roll med din externa hårddisk, eftersom det bara finns en hårddisk och en kanal i det externa höljet) Sätt den till master, m a o.

Äger själv en samsung extend, och jag råkar veta att det är butikerna som själva får formattera hårddiskarna. Så kolla om din butik har slarvat och inte formatterat hårddisken ordentligt.

Så, sammanfattning:

Petri0 tycker du ska kolla dina rättigheter, det är ett utmärkt förslag.
Om det inte funkar med ändrade rättigheter, så kolla om disken är rätt formatterad.
(Det gör du enklast i gparted)

EDIT: Och om inget funkar, disken är nyköpt och det inte spelar nån roll vilket OS du använder, gå tillbaka till butiken o klaga. Du har rättigheter som konsument.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Okänd

Inlägg av Okänd »

dacovale: Till vilket filsystem brukar dessa externa hårddiskar vara formaterade till?

JA, man har mer rättigheter som konsument än vad man anar. boxi ska få pengarna tillbaka om butiken inte lyckas fixa den felande varan.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

butiken där jag köpte min hårddisk formatterade allt till NTFS. Eftersom det mest har varit min sambo som använd disken, och hon använder XP, så har jag inte orkat ändra på't. Men hade tänkt sätta mig nån dag och säkerhetskopiera allt på disken och sedan göra om den till ext2. (Windows kan ges fullgott stöd för ext2, men klarar ändå inte av ext3s journaling, så det finns ingen mening med ext3)
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Användarvisningsbild
Simon Eriksson

Inlägg av Simon Eriksson »

[quote="petri0"]Tryck ned Alt + F2 och skriv gksudo nautilus då får du upp filbläddraren med root-rättigheter och kan ändra rättgigheterna i den mappen till dig själv. Jag har för mig att i någon tråd på forumet har man pratat om det här, sök. ;)[/quote]
jo jag vet hur man söker (har räddat mig många gånger) ;) men jag hade ett lite udda problem och valde därför att skapa en egen tråd :)

Jag löste det iaf genom att gå ner och ställa hd:n på disken, och som ni sa så var det fel filformat på den. Så nu funkar den perfekt.
Tack för hjälpen!
Okänd

Inlägg av Okänd »

"...valde därför att skapa en egen tråd" ...och med det gjorde du helt rätt i! :)

Ni alla som läser eller har sökt er till denna tråd, tveka inte att skapa en egen om ni inte lyckas på egen hand. Det är därför ubuntu-se.org/forum finns till. :)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"