Kan inte öppna /etc/sudoers för att ställa in autostart på firestarter

Användarvisningsbild
Blanders
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

SV: Kan inte öppna /etc/sudoers för att ställa in autostart på firestarter

Inlägg av Blanders »

Man kan läsa sig till att kärnan är konstruerad likt en brandvägg men man kan ändå installera en separat brandvägg. Jag sitter inte och gör massa inställningar i firestarter, jag är bara van från uppväxten med windows att det ska finnas en brandvägg. Det är ganska svårt som novis att förstå skillnaden - med eller utan firestarter - det är inte helt glasklart.
Anders
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Firestarter är inte en brandvägg, det är ett program för att grafiskt ändra i brandväggen som finns i kernel. Brandväggen i kerneln använder de inställningar som du ställt in i firestarter oavsett om du startar upp firestarter varje gång eller inte.

Du behöver ingen brandvägg, det är något du installerar om du har osäkra tjänster på datorn. I ubuntu är det bättre att inte installera osäkra tjänster eller ställa in tjänsterna för sig, det är dessutom lättare. Det finns inga osäkra tjänster från början i ubuntu, till skillnad från operativsystem som är byggda för en annan tid än när man har datorn kopplad direkt till internet, eller sådana gjorda för att köra dessa specifika tjänster.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Blanders
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Blanders »

Ok, jag förstår. Det framgår inte alls, det du skriver, i ubuntu-guiden [Konfigurera en brandvägg].
Anders
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Blanders skrev: Ok, jag förstår. Det framgår inte alls, det du skriver, i ubuntu-guiden [Konfigurera en brandvägg].
Om något skulle vara för otydligt, så kommer det säkert ändras. folk måste kunna förstå riktigt vad som skrivs ju.
men du kan läsa lite här om det med.
Faq: Brandvägg

http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,23646.0.html
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"