Hejsan, jag är säker på att det här har tagits upp flera gånger o att det säkert gömmer sig nån liten "how-to" nånstans på sidan men jag kan inte hitta nånting som hjälpt mig så det blr ännu en tråd på ämnet!
Jag kämpar i uppförsbacke med att koppla ihop ett nätverk hemma. Det som ska kopplas ihop är:
en laptop med Ubuntu 7.10
en stationär med XP
ett PS3 med yellowdog (gnome desktop)
Eftersom det här är ett ubuntu-forum så kan vi väl glömma PS3:an så länge (men har ni tips så skriv gärna)
Så hur ska jag konfigurera nätverket för att allt ska funka? Alla maskinerna är kopplade med kabel till en router.
Jag har installerat SAMBA och NFS på laptopen, delat ut minst en mapp i ubuntu (workgroup: MSHOME)
är det några fler grejjer jag missat att göra?
/Markus
Nätverk mellan ubuntu och XP +lite till
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Nätverk mellan ubuntu och XP +lite till
Senast redigerad av 1 Sigesmund Ninja, redigerad totalt 12 gånger.
SV: Nätverk mellan ubuntu och XP +lite till
Om det är fildelningen som inte fung. så kolla här
http://www.youtube.com/watch?v=Ad17kma8rNM
http://www.youtube.com/watch?v=Ad17kma8rNM
-
Jag har följt den guiden tidigare, men det funkade inte.... har kommit så långt nu att jag kan hitta min ubuntu-dator från XP om jag söker efter IP-nummret, men jag kommer inte åt XP-datorn från ubuntu. Why man?
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Vet inte hur långt du har kommit men jag brukar alltid köra den här guiden när jag installerar SAMBA
http://www.ubuntu-se.org/Wiki/Samba
NFS har tyvärr inget bra stöd i windows men är det mellan linux/unix-datorer du ska köra så kan jag varmt rekommendera det!
MVH
http://www.ubuntu-se.org/Wiki/Samba
NFS har tyvärr inget bra stöd i windows men är det mellan linux/unix-datorer du ska köra så kan jag varmt rekommendera det!
MVH
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Tyvärr kan problemet ligga på flera olika ställen. I och med att du kan se datorn om du anger IP-adress så kan det rör sig om ett namnuppslagningsproblem. Det kan vara en bra idé att i routern ge de olika enheterna fasta IP-adresser och där också ange ett namn för varje enskild dator. Ser man till IP-adressen har antagligen routern numret 192.168.0.1. Då ger du de andra enheterna 192.168.0.2, 192.168.0.3 och 192.168.0.4.
Så kan det vara brandväggen i XP som ställer till det. Du behöver öppna portarna 137, 138, 139 och 445. Jag har för mig att man ange från vilka datorer eller nätverk som man tillåter trafik.
Sedan kan det vara inställningen av Samba på Ubuntu. Du får kolla i filen /etc/samba/smb.conf. Där kollar du följande.
workgroup = MSHOME (varför man nu ska döpa arbetsgruppen till det
)
security = user
Du behöver sedan ge de som ska använda Samba ett lösenord i Samba.
smbpasswd -a <användare>
Du får sedan ange ett lösenord för personen.
Så kan det vara brandväggen i XP som ställer till det. Du behöver öppna portarna 137, 138, 139 och 445. Jag har för mig att man ange från vilka datorer eller nätverk som man tillåter trafik.
Sedan kan det vara inställningen av Samba på Ubuntu. Du får kolla i filen /etc/samba/smb.conf. Där kollar du följande.
workgroup = MSHOME (varför man nu ska döpa arbetsgruppen till det

security = user
Du behöver sedan ge de som ska använda Samba ett lösenord i Samba.
smbpasswd -a <användare>
Du får sedan ange ett lösenord för personen.
-
Sådär, nu börjar jag få lite ordning på det, anledningen till att jag inte kom åt XP-burken var antiviruset! Nu är det bara PS3:an som ska försöka bli lite klokare på. Använder GNOME-desktop på den också så jag trodde ju lite naivt att det skulle vara lite snarlikt min ubuntu-dator.... men icke.... inte mycket som är likt direkt...
Tack för hjälpen allihopa!
/Markus
Tack för hjälpen allihopa!
/Markus