dualboot med operativsystem på olika hårddiskar.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
dualboot med operativsystem på olika hårddiskar.
När jag för några veckor sedan installerade ubuntu parallellt med xp på min laptop så trodde jag att det skulle bli en kort test som på sikt skulle få mig att byta till ubuntu.
Men efter att ha installerat ubuntu så har jag knappt använt XP, Ubuntu är ju så mycket trevligare.
Mitt problem är att ubuntu har för lite utrymme på hårddisken.
Jag har två hårddiskar där operativsystemen XP och Ubuntu är installerat på samma hårddisk, tyvärr räcker den inte till för bägge och tyvärr måste jag ha kvar XP, det är ju inte bara min dator ;-).
Går det att ha dualboot med XP och Ubuntu installerat på två olika hårddiskar?
//Mattias
Men efter att ha installerat ubuntu så har jag knappt använt XP, Ubuntu är ju så mycket trevligare.
Mitt problem är att ubuntu har för lite utrymme på hårddisken.
Jag har två hårddiskar där operativsystemen XP och Ubuntu är installerat på samma hårddisk, tyvärr räcker den inte till för bägge och tyvärr måste jag ha kvar XP, det är ju inte bara min dator ;-).
Går det att ha dualboot med XP och Ubuntu installerat på två olika hårddiskar?
//Mattias
Senast redigerad av 1 mattias.ubuntu, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: dualboot med operativsystem på olika hårddiskar.
Ja det fungerar mycket bra!
-
Kan jag på något sätt "flytta" över min befintliga installation av ubuntu om jag skapar ett utrymme på den andra hårddisken eller måste jag installera om?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ja det går, men det kommer nog behövas pillas en hel del för att få det att fungera.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Räcker det inte med att flytta /home? Det gör det hela ganska enkelt.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
-
Jag funderar över det här med de olika filsystem..går det att flytta filer hur som helst mellan dem...
Den hårddisken (35 GB) som jag tänker installer ubuntu på är ntfs och ska således formateras om till ext3 när ubuntu ska installeras.
Jag har en mängd bilder, samt lite office filer (.xls) på disken som jag även vill ha där i framtiden.
Kan jag göra enligt detta:
1 dela upp disken i två delar.
2 installera ubuntu på den "nya" ex3-delen.
3 flytta över mina filer från ntfs-delen till ext3-delen
4 slå samman ext3 och ntfs så att hela hårddisken är ext3
Den hårddisken (35 GB) som jag tänker installer ubuntu på är ntfs och ska således formateras om till ext3 när ubuntu ska installeras.
Jag har en mängd bilder, samt lite office filer (.xls) på disken som jag även vill ha där i framtiden.
Kan jag göra enligt detta:
1 dela upp disken i två delar.
2 installera ubuntu på den "nya" ex3-delen.
3 flytta över mina filer från ntfs-delen till ext3-delen
4 slå samman ext3 och ntfs så att hela hårddisken är ext3
Visst kan du det. Sen beroende på hur full disken är så kanske du får göra det i flera steg. Innan du börjar gör en defragmentering av partitionen du ska minska för att sen ta bort. Om du nu är rädd om innehållet så borde du ta en backup först, t.ex på en extern usb-disk. Det förenklar ju också för dig.
-
Fast nu när jag tänker efter.
Visst är det så att windows inte kan läsa ext3? Jag (eller egentligen min andra hälft) vill ju kunna se bilderna mm från XP också.
Kan windows läsa och kanske till och med skriva till något filsystem där ubuntu är installerat?
Visst är det så att windows inte kan läsa ext3? Jag (eller egentligen min andra hälft) vill ju kunna se bilderna mm från XP också.
Kan windows läsa och kanske till och med skriva till något filsystem där ubuntu är installerat?
Senast redigerad av 1 mattias.ubuntu, redigerad totalt 15 gånger.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Det lättaste är att det som ska finnas på både ubuntu och windows ligger på windows partionen, man slipper så mycket trubbel med att windows ibland vill formatera hårdisken m.m.