Stängda portar i ubuntu server [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
kravall

Stängda portar i ubuntu server [LÖST]

Inlägg av kravall »

Hej.

Jag har nyligen installerat Ubuntu server 7.10 Gusty Gibbon. Redan i början fick jag problem. När jag skulle hämta paket så kunde jag inte använda sudo. Detta löste jag med hjälp av denna tråd. http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,20950.0.html

När jag läser om ubuntu server så står det att inga portar ska vara öppna efter installation. Men ändå så verkar det som att portar är öppna. Jag gjorde en liten koll med

Kod: Markera allt

sudo netstat -tulp
och fick detta.

Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address          Foreign Address        State      PID/Program name 
tcp        0      0 *:imaps                *:*                    LISTEN    5259/dovecot       
tcp        0      0 *:pop3s                *:*                    LISTEN    5259/dovecot       
tcp        0      0 localhost:mysql        *:*                    LISTEN    5048/mysqld       
tcp        0      0 *:netbios-ssn          *:*                    LISTEN    5168/smbd         
tcp        0      0 *:pop3                  *:*                    LISTEN    5259/dovecot       
tcp        0      0 *:imap2                *:*                    LISTEN    5259/dovecot       
tcp        0      0 proxy.local:domain      *:*                    LISTEN    4900/named         
tcp        0      0 localhost:domain        *:*                    LISTEN    4900/named         
tcp        0      0 localhost:ipp          *:*                    LISTEN    4972/cupsd         
tcp        0      0 localhost:953          *:*                    LISTEN    4900/named         
tcp        0      0 *:microsoft-ds          *:*                    LISTEN    5168/smbd         
tcp6      0      0 *:www                  *:*                    LISTEN    5400/apache2       
tcp6      0      0 *:domain                *:*                    LISTEN    4900/named         
tcp6      0      0 *:ssh                  *:*                    LISTEN    4925/sshd         
tcp6      0      0 ip6-localhost:953      *:*                    LISTEN    4900/named         
udp        0      0 *:32769                *:*                                4900/named         
udp        0      0 *:32771                *:*                                5235/avahi-daemon: 
udp        0      0 proxy.local:netbios-ns  *:*                                5166/nmbd         
udp        0      0 *:netbios-ns            *:*                                5166/nmbd         
udp        0      0 proxy.local:netbios-dgm *:*                                5166/nmbd         
udp        0      0 *:netbios-dgm          *:*                                5166/nmbd         
udp        0      0 proxy.local:domain      *:*                                4900/named         
udp        0      0 localhost:domain        *:*                                4900/named         
udp        0      0 *:bootpc                *:*                                4001/dhclient3     
udp        0      0 *:mdns                  *:*                                5235/avahi-daemon: 
udp6      0      0 *:32770                *:*                                4900/named         
udp6      0      0 *:domain                *:*                                4900/named         

Är allt som det ska eller har något blivit fel vid installationen?
Senast redigerad av 1 kravall, redigerad totalt 13 gånger.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Stängda portar i ubuntu server

Inlägg av andol »

Ser det verkligen ut så direkt efter installationen? Inte så att du har installerat en drös program som glatt vill lyssna på sina respektive portar?
kravall

Inlägg av kravall »

andol skrev: Ser det verkligen ut så direkt efter installationen? Inte så att du har installerat en drös program som glatt vill lyssna på sina respektive portar?
Sant. Först hade jag lagt på xubuntu-desktop som skickar med en massa program som förmodligen låg och lyssnade precis som du sa.
Nu har jag installerat om servern och endast lagt till paketen gnome-core och xserver-xorg så nu ser det ut såhär:

Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address          Foreign Address        State      PID/Program name 
tcp        0      0 localhost:mysql        *:*                    LISTEN    4686/mysqld       
tcp        0      0 192.168.4.2:domain      *:*                    LISTEN    4570/named         
tcp        0      0 localhost:domain        *:*                    LISTEN    4570/named         
tcp        0      0 localhost:953          *:*                    LISTEN    4570/named         
tcp6      0      0 *:www                  *:*                    LISTEN    4795/apache2       
tcp6      0      0 *:domain                *:*                    LISTEN    4570/named         
tcp6      0      0 *:ssh                  *:*                    LISTEN    4592/sshd         
tcp6      0      0 ip6-localhost:953      *:*                    LISTEN    4570/named         
udp        0      0 *:32768                *:*                                4570/named         
udp        0      0 192.168.4.2:domain      *:*                                4570/named         
udp        0      0 localhost:domain        *:*                                4570/named         
udp        0      0 *:bootpc                *:*                                3990/dhclient3     
udp6      0      0 *:32769                *:*                                4570/named         
udp6      0      0 *:domain                *:*                                4570/named         

Det är lite mindre men ser ändå ut som om det är ganska många tycker jag.. eller?  :P
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Det stämmer att ubuntu-server inte innehåller några öppna portar när du installerar det i sitt grundutförande, du har dock helt uppenbart valt tillvalet lamp-server under installationen. Lamp-server innehåller bland annat apache2 och mysql. De startar och har lyssnande portar. Allt är därmed som det ska.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
kravall

Inlägg av kravall »

okay.

Jo jag valde ju lamp vid installationen. Men så länge allt är i sin ordning så är jag nöjd.  :)

Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Stängda portar i ubuntu server [LÖST]

Inlägg av maths57 »

Andra program som körs är named som är DNS-servern och sshd som är SSH-servern. För att få lite mer om portar och tjänster kan du läsa den här tråden.
kravall

SV: Stängda portar i ubuntu server [LÖST]

Inlägg av kravall »

maths57 skrev: För att få lite mer om portar och tjänster kan du läsa den här tråden.
Toppen!

Den kan va bra att läsa.

Tackar.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"