HOWTO: Windows -> Samba
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
HOWTO: Windows -> Samba
Tyckte det behövdes en liten förklaring hur man gör för att få tillgång till sina utdelade mappar i ubuntu från en windows dator.
Det är förståss inte så komplicerat, dock hade jag lite svårt att hitta hur det var man skulle göra.
Såhär går det till:
Först och främst kan du läsa här ifall du inte vet hur man delar ut mappar i ubuntu.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/181
En liten notering skall kanske ges att om du har öppnat Meny System> Administration> Delade mappar förut och valt att inte installera samba så kommer rutan på första bilden inte dyka upp igen. Då är det bara skriva
sudo apt-get install samba i terminelen
eller installera samba via apitude.
Så när du väll installerat samba och valt vilka mappar du vill dela ut så måste du se till att du får ansluta från windows.
*kuriosa*
Problemet med att ansluta från windows är att windows kräver att man har ett lösenord, det fungerar alltså inte med ett blankt lösenord vilket samba använder i grunden.
Tror att anledningen är att i ubuntu så skriver man inte in vilken användare som ska ansluta utan ubuntu ansluter med den användaren som är inloggad, men så är det inte i window, därför blir det osäkert om windows inte kräver lösenord. *kuiosa*
Så här gör du för att ställa in ett lösenord i samba för din användare.
skriv sudo smbpasswd -a username i terminalen. username byter du ut mot din aktuella användare.
Sedan tillfrågas du om ditt root lösenord (som vanligt när du kör sudo.
Sedan kommer du bli tillfrågad att skriva in ditt nya SMB lösenord och upprepa det.
KLART!
Nu är det bara att ansluta från din windows maskin med det användarnamn och lösen du valt.
Lycka till!
Det är förståss inte så komplicerat, dock hade jag lite svårt att hitta hur det var man skulle göra.
Såhär går det till:
Först och främst kan du läsa här ifall du inte vet hur man delar ut mappar i ubuntu.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/181
En liten notering skall kanske ges att om du har öppnat Meny System> Administration> Delade mappar förut och valt att inte installera samba så kommer rutan på första bilden inte dyka upp igen. Då är det bara skriva
sudo apt-get install samba i terminelen
eller installera samba via apitude.
Så när du väll installerat samba och valt vilka mappar du vill dela ut så måste du se till att du får ansluta från windows.
*kuriosa*
Problemet med att ansluta från windows är att windows kräver att man har ett lösenord, det fungerar alltså inte med ett blankt lösenord vilket samba använder i grunden.
Tror att anledningen är att i ubuntu så skriver man inte in vilken användare som ska ansluta utan ubuntu ansluter med den användaren som är inloggad, men så är det inte i window, därför blir det osäkert om windows inte kräver lösenord. *kuiosa*
Så här gör du för att ställa in ett lösenord i samba för din användare.
skriv sudo smbpasswd -a username i terminalen. username byter du ut mot din aktuella användare.
Sedan tillfrågas du om ditt root lösenord (som vanligt när du kör sudo.
Sedan kommer du bli tillfrågad att skriva in ditt nya SMB lösenord och upprepa det.
KLART!
Nu är det bara att ansluta från din windows maskin med det användarnamn och lösen du valt.
Lycka till!
-
SV: HOWTO: Windows -> Samba
Hej Chippen!
Stort tack för din HOWTO. Det är oftast de enkla lösningarna som är de enklaste och
nest självklara. Jag är relativt inbiten Windows-människa, men har nu satt upp
ett antal Ubuntu-datorer hemma, både på Laptop och stationär.
Det är verkligen ett fantastiskt operativsystem att arbeta med.
/Stefan
Stort tack för din HOWTO. Det är oftast de enkla lösningarna som är de enklaste och
nest självklara. Jag är relativt inbiten Windows-människa, men har nu satt upp
ett antal Ubuntu-datorer hemma, både på Laptop och stationär.
Det är verkligen ett fantastiskt operativsystem att arbeta med.
/Stefan
Jag tackar för din respons och att du använde dig av min lilla howto... du får gärna berätta om det var något i den som inte fungerade som det skulle eller om något inte var tillräckligt tydligt
...

Hej Chippen!
Jag vill också passa på att tacka för din fina HOWTO. Jag är inbiten windows-användare och har gjort 3-4 seriösa linuxförsök under de senaste 8 åren. Jag fattade inte att det var i samba problemet låg utan höll på med domän-inställningar osv i win-maskinen. (min linux ligger inte i samma domän)
Återigen tack!!!
Jag vill också passa på att tacka för din fina HOWTO. Jag är inbiten windows-användare och har gjort 3-4 seriösa linuxförsök under de senaste 8 åren. Jag fattade inte att det var i samba problemet låg utan höll på med domän-inställningar osv i win-maskinen. (min linux ligger inte i samma domän)
Återigen tack!!!
väl bekommen 

-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
PRECIS det jag letade efter! Tack.
Nu kommer jag åt filerna på sambons dator. Får vi se om jag lyckas installera skrivarn över nätverket nu.. Återkommer! ...
--
Nu hittade den min gamla skrivare! :/ ett stort steg på vägen, men frågan är varför min nya inte listas? Har kollat inställningar och den ska vara utdelad.

--
Nu hittade den min gamla skrivare! :/ ett stort steg på vägen, men frågan är varför min nya inte listas? Har kollat inställningar och den ska vara utdelad.
Senast redigerad av 1 svartis, redigerad totalt 4 gånger.
- Dick Lundberg
- Kontakt:
Nån ledtråd hur man bär sig åt för att komma åt den där mappen från Windows sen..? Jag har ingen aning och hittar inget i vare sig konrollpanel eller utforskare som kan hjälpa mig.
Edit: Never mind! Hittade i Utforskaren under Nätverksplatser till slut. Fin guide i övrigt!
Edit: Never mind! Hittade i Utforskaren under Nätverksplatser till slut. Fin guide i övrigt!
Senast redigerad av 1 Dick Lundberg, redigerad totalt 4 gånger.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Jag har tyvärr inte sysslat något med utdelade skrivare, så jag har ingen aning hur det ska fungera... hoppas du hittar lösningen på annat hållsvartis skrev: PRECIS det jag letade efter! Tack.Nu kommer jag åt filerna på sambons dator. Får vi se om jag lyckas installera skrivarn över nätverket nu.. Återkommer! ...
--

- joda
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
tjena chippen...
bra howto för en nybörjare som mig...
MEN jag skulle behöva lite tillägg... det är så att ubuntu växer mer och mer här i familjen så just nu är det 4 datorer med ubuntu och 2 datorer med windows (om jag nu har fått med alla) så jag vill veta hur jag ska dela ut mappar i nätverket så att alla kommer åt varandras utdelade mappar...
hade lite problem ibland när jag körde xp att få till det så jag hoppas att det går lättare med ubuntu...
//jonatan
bra howto för en nybörjare som mig...

MEN jag skulle behöva lite tillägg... det är så att ubuntu växer mer och mer här i familjen så just nu är det 4 datorer med ubuntu och 2 datorer med windows (om jag nu har fått med alla) så jag vill veta hur jag ska dela ut mappar i nätverket så att alla kommer åt varandras utdelade mappar...
hade lite problem ibland när jag körde xp att få till det så jag hoppas att det går lättare med ubuntu...

//jonatan
Tack så mycket
det ska inte vara något problem så länge alla är inställda att använda samma arbetsgrupp...
Men jag kanske missförstår problematiken?
det ska inte vara något problem så länge alla är inställda att använda samma arbetsgrupp...

- joda
tjena igen...Chippen skrev: Tack så mycket
det ska inte vara något problem så länge alla är inställda att använda samma arbetsgrupp...![]()
jag menar behöver jag inte köra med nfs oxå då ? eller funkar samba mellan ubuntu burkarna oxå ?
//jonatan
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det finns ett gui för att konfigurera samba http://www.newsforge.org/feature/125452.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
- joda
ok... ska ta en titt där...
tack så länge...
//jonatan
tack så länge...
//jonatan
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
NFS använder du inte om du har ett nätverk med Windowsdatorer i, bara om du har Linuxburkar.
- joda
oki... så om jag har både linux burkar och win burkar så är det samba som gäller alltså...?maths57 skrev: NFS använder du inte om du har ett nätverk med Windowsdatorer i, bara om du har Linuxburkar.
jag trodde jag skulle köra med både samba och nfs för att allt skulle hitta varandra... tur att det finns forum...

//jonatan
Nej nej du kan använda bara samba även om du har ett nätverk med bara ubuntu burkar (men då är det kanske smidigare med nfs
)

- joda
oki... samba är smartast om jag har både och då och nfs är bättre om jag bara har ubuntu... är jag på rätt spår nu...Chippen skrev: Nej nej du kan använda bara samba även om du har ett nätverk med bara ubuntu burkar (men då är det kanske smidigare med nfs)

//jonatan
Japp det är en bra riktlinje... du bör nog endast använda nfs om du är säker på att du inte ska ha några windows burkar i nätveket då du lätt kan lägga till en ubuntu burk eller windows burk i ett samba nätverk men måste göra om hela nätverket till samba om du använt nfs och sen vill lägga till en windows burk...