Ännu ett gDeskletsproblem
-
Ännu ett gDeskletsproblem
tjena det var dunkadunka i afton!
Vill som många andra ha ett fungerande gDesklet med den där väderfunktionen som verkar så schysst.
Kikat runt ett bra tag och ser att många har postat en tråd med detta som löst sig, men har inte sett en lösning för gutsy på mitt problem.
Problemet är att gDesklets hänger sig: Ett tomt fönster som inte stänger ner sig normalt utan man måste "force quit". Jag verkar ha den senaste versionen, så det är inte det. Vissa har löst med att ta bort en mapp som heter ~/.gDesklet, men jag hittar ine någon sådan mapp.
Ett tips är att om jag går in på SYSTEM -> Preferences -> Screenlets så får jag upp ett felmeddelande som säger: "Unable to connect or launch daemon."
Ideér någon?
Vill som många andra ha ett fungerande gDesklet med den där väderfunktionen som verkar så schysst.
Kikat runt ett bra tag och ser att många har postat en tråd med detta som löst sig, men har inte sett en lösning för gutsy på mitt problem.
Problemet är att gDesklets hänger sig: Ett tomt fönster som inte stänger ner sig normalt utan man måste "force quit". Jag verkar ha den senaste versionen, så det är inte det. Vissa har löst med att ta bort en mapp som heter ~/.gDesklet, men jag hittar ine någon sådan mapp.
Ett tips är att om jag går in på SYSTEM -> Preferences -> Screenlets så får jag upp ett felmeddelande som säger: "Unable to connect or launch daemon."
Ideér någon?
SV: Ännu ett gDeskletsproblem
~/.gdesklets heter den nog, ev. att mappen gdesklets finns under ~/.config.
Screenlets och gDesklets är två olika program.
Screenlets och gDesklets är två olika program.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Äh! Sorry Hund, men jag måste nog fråga dig igen för jag hajar inte riktigt här 
Men jag är nog redan grundligt avslöjad att jag är rätt kass på sånt här
När du skriver ~/.gdesklets menar väl du att mappen bokstavligen ska heta så.
Eller är ~/. ett prefix för något som jag inte fattat
Tycker att det är så jäkla konstigt att om jag använder sökfunktionen i file browser'n och söker på ~/.gdesklets så får jag bara en träff på en "install" textfil. Och detta även om jag söker på hela filsystemet där jag vet att det finns en bamsemapp som heter gdesklets under /usr/share.
Men det kan väl inte vara den som ska bort!

Men jag är nog redan grundligt avslöjad att jag är rätt kass på sånt här

När du skriver ~/.gdesklets menar väl du att mappen bokstavligen ska heta så.
Eller är ~/. ett prefix för något som jag inte fattat

Tycker att det är så jäkla konstigt att om jag använder sökfunktionen i file browser'n och söker på ~/.gdesklets så får jag bara en träff på en "install" textfil. Och detta även om jag söker på hela filsystemet där jag vet att det finns en bamsemapp som heter gdesklets under /usr/share.
Men det kan väl inte vara den som ska bort!
~/.gdesklets
~ =Din hemma mapp
/ =Vet inte hur ja ska förklara men det är tecknet man sätter i mellan mapp namn i bla. terminalen
.gdesklets =Mappens namn. En punkt först i filnamnet gör så att mappen/filen är dold
~ =Din hemma mapp
/ =Vet inte hur ja ska förklara men det är tecknet man sätter i mellan mapp namn i bla. terminalen
.gdesklets =Mappens namn. En punkt först i filnamnet gör så att mappen/filen är dold
-
Aha!
En punkt som prefix gör mappen/filen dold. Det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag.
Kan någon bara ge mig en sträng i terminal för att ta bort den, för jag verkar inte kunna göra det genom filebrowsern: Jag lokaliserar mappen, markerar den och trycker på delete. Den försvinner, men sen när jag föröker starta gDesklets funkar det inte. Jag går in i filebrowsern och min hemmamapp igen och... den jäkeln är kvar!
En punkt som prefix gör mappen/filen dold. Det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag.
Kan någon bara ge mig en sträng i terminal för att ta bort den, för jag verkar inte kunna göra det genom filebrowsern: Jag lokaliserar mappen, markerar den och trycker på delete. Den försvinner, men sen när jag föröker starta gDesklets funkar det inte. Jag går in i filebrowsern och min hemmamapp igen och... den jäkeln är kvar!
Det enklaste är att du öppnar Hem-mappen, väljer Visa i menyn och checkar för Visa dolda filer.
Sen öppnar du mappen .config och tar bort mappen gdesklets, dvs högerklicka och flytta till papperskorgen. Alternativt ligger inte mappen gdesklets under .config och då ser du den direkt som .gdesklets
Sen öppnar du mappen .config och tar bort mappen gdesklets, dvs högerklicka och flytta till papperskorgen. Alternativt ligger inte mappen gdesklets under .config och då ser du den direkt som .gdesklets
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 10 gånger.
-
Shit!
Jag verkar fått en .gdesklets från helvetet!
-Jag öppnar min hemma mapp och väljer visa dolda filer
-Hittar .gdesklets-mappen direkt. Skickar den till papperskorgen.
- Öppnar papperskorgen och väljer visa dolda filer för att verkligen försäkra att den ligger där. Det gör den.
- Jag väljer att tömma papperskorgen. Papperskorgs-ikonen växlar från en full papperskorg till en tom.
- Jag går in på Applications och startar gDesklets med filebrowsern fortfarande öppen
- gDesklets startar inte och samtidigt ser jag hur .gdesklets-mappen trollar fram sig i filebrowsern från ingenstans.
Bra skummt är det. Började misstänka att mitt konto plötsligt inte har rättigheter att ta bort dolda mappar. men vad jag kan se är det inte så.
Jag verkar fått en .gdesklets från helvetet!
-Jag öppnar min hemma mapp och väljer visa dolda filer
-Hittar .gdesklets-mappen direkt. Skickar den till papperskorgen.
- Öppnar papperskorgen och väljer visa dolda filer för att verkligen försäkra att den ligger där. Det gör den.
- Jag väljer att tömma papperskorgen. Papperskorgs-ikonen växlar från en full papperskorg till en tom.
- Jag går in på Applications och startar gDesklets med filebrowsern fortfarande öppen
- gDesklets startar inte och samtidigt ser jag hur .gdesklets-mappen trollar fram sig i filebrowsern från ingenstans.
Bra skummt är det. Började misstänka att mitt konto plötsligt inte har rättigheter att ta bort dolda mappar. men vad jag kan se är det inte så.
Jo, den ska återskapas när du startar upp gDesklets men det hjälpte tydligen inte så något annat är tydligen fel.
I ditt fall skulle jag avinstallera gDesklets, ta bort mappen .gdesklets igen och sen installera om den.
I ditt fall skulle jag avinstallera gDesklets, ta bort mappen .gdesklets igen och sen installera om den.
-
Gjorde som du sa men fortfarande samma problemBowmore skrev: Jo, den ska återskapas när du startar upp gDesklets men det hjälpte tydligen inte så något annat är tydligen fel.

Provade saker som att ta bort .gdesklets starta om datorn och sedan köra gDesklets, totalt avinstallera gDesklets, installera och starta igen men ingen skillnad *suck*
Några nya idéer? Jag dör inte om jag inte har gDesklets men det retar mig att det inte funkar...
-
Hoppas någon läser det här, för jag tycker att jag har gjort en intressant observation.
Låg sömnlös inatt för att jag är så jäkla irriterad att mitt gdesklets inte funkar (det funkar för alla andra ju !
) Så jag provade att installera den äldre versionen från den här tråden http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,9802.0.html
Sedan gjorde jag följande observation som gjorde att jag kunde lägga upp typ en kalender eller nått men fortfarande inet väder
, för då dök följande felmeddelande upp:
name 'HAVE_WIN32' is not defined
/usr/lib/gdesklets/display/targetregistry.py
>> could not load source code for hilighting <<
Alternativt så dök en liten väderdesklet upp som de stod "wait" på och sedan "fail" (
-igen!)
Hursomhelst, själva observationen ser ut så här:
Om jag gjorde följande saker i EXAKT den här ordningen kunde jag öppna gdesklets
- Hämta den gamla versionen från ovanstående tråd.
- Installera den (den inkluderar då inte paketet gdesklets-data)
- Öppna gdesklets, den öppnas men det finns inga desklets i mappen
- Stänga ner den, öppna Synaptic och installera gdesklets-data
- Öppna gdesklets igen, se att desklets finns att tillgå
- Stänga ner gdesklets, öppna synaptic, välja gdesklets och gå Package -> Force version för att påtvinga gutsy paketet.
Om man avvek denna metod på NÅGOT, sett t ex att inte öppna gdesklets mellan dom olika installationerna så kraschar gdesklets som vanligt. Tyvärr tror jag att att det kommer att återgå till samma procedur efter jag har startat om datorn.
Hursomhelst, belyser all denna info någonting för någon?
Låg sömnlös inatt för att jag är så jäkla irriterad att mitt gdesklets inte funkar (det funkar för alla andra ju !

Sedan gjorde jag följande observation som gjorde att jag kunde lägga upp typ en kalender eller nått men fortfarande inet väder

name 'HAVE_WIN32' is not defined
/usr/lib/gdesklets/display/targetregistry.py
>> could not load source code for hilighting <<
Alternativt så dök en liten väderdesklet upp som de stod "wait" på och sedan "fail" (

Hursomhelst, själva observationen ser ut så här:
Om jag gjorde följande saker i EXAKT den här ordningen kunde jag öppna gdesklets
- Hämta den gamla versionen från ovanstående tråd.
- Installera den (den inkluderar då inte paketet gdesklets-data)
- Öppna gdesklets, den öppnas men det finns inga desklets i mappen
- Stänga ner den, öppna Synaptic och installera gdesklets-data
- Öppna gdesklets igen, se att desklets finns att tillgå
- Stänga ner gdesklets, öppna synaptic, välja gdesklets och gå Package -> Force version för att påtvinga gutsy paketet.
Om man avvek denna metod på NÅGOT, sett t ex att inte öppna gdesklets mellan dom olika installationerna så kraschar gdesklets som vanligt. Tyvärr tror jag att att det kommer att återgå till samma procedur efter jag har startat om datorn.
Hursomhelst, belyser all denna info någonting för någon?
Ingen lösning på ditt problem men du har inte prövat Screenlets?
http://www.getdeb.net/app/Screenlets
Det kräver dock att skrivbordseffekter (CompizFusion) är aktivetat.
-
Yes!Hund skrev: Ingen lösning på ditt problem men du har inte prövat Screenlets?
Jag fick det att funka, men tyvärr med en del uppoffringar.
Jag fick det att funka först efter jag ställt ner skrivbordseffekterna.
Det verkar inte som Screenlets funkar om man har Desktop Cube aktiverat. Tråkigt. Mycket tråkigt.
Jag hade ju fäst mig vid den där kuben...
Ingen som vet om man kan ha både screenlets och desktop cube på något sätt?
-
Glöm mitt förra inlägg!
Nu funkar det med kuben oxå
Eh.. Har ett nytt problem dock
Det är väl lite of topic, vet inte om en moderator kanske skulle flytta tråden, men ändå.
Problemet är att jag var inne och pillade i System -> Preferences -> Sessions för att jag trodde jag behövde fixa där för att screenlets'en inte skulle försvinna varje gång jag startade om datorn. Minns att jag checkade boxen för att den skulle starta alla pågående processer varje gång jag startade upp. Problemet blev bara det att varje gång jag startar datorn så dyker det upp en massa fönster: Rhythmbox, Filebrowsern mfl.
Känns lite störigt bara att behöva stänga varje gång jag startar.
Någon som vet hur man fixar det?
Nu funkar det med kuben oxå

Eh.. Har ett nytt problem dock

Det är väl lite of topic, vet inte om en moderator kanske skulle flytta tråden, men ändå.
Problemet är att jag var inne och pillade i System -> Preferences -> Sessions för att jag trodde jag behövde fixa där för att screenlets'en inte skulle försvinna varje gång jag startade om datorn. Minns att jag checkade boxen för att den skulle starta alla pågående processer varje gång jag startade upp. Problemet blev bara det att varje gång jag startar datorn så dyker det upp en massa fönster: Rhythmbox, Filebrowsern mfl.
Känns lite störigt bara att behöva stänga varje gång jag startar.
Någon som vet hur man fixar det?
Vad har du för saker aktiverad i Session nu?
-
Hur menar du? Menar du vilka program jag satt upp som start-up programs eller vad som är listad som current session.Hund skrev: Vad har du för saker aktiverad i Session nu?
Kan du ge en ledtråd vad jag borde kika efter?
Vilka saker du satt på att autostarta i Sessions eftersom Rhythmbox etc dyker upp. 

-
HARGHHH!

Höll på att skita ner mig av skräck!
Läste i Help i Sessions. Där verkade det som om man går in under fliken Current Session och ser ett program som var markerat som normal i kolumnen för Style, så skulle den starta automatiskt vid uppstart. Så jag såg att Rhythmbox var markerat så och det såg ut som att det enda alternativet att få det att sluta starta vid uppstart var att markera den som Trash. Sen provade jag att starta om datorn...
Gick igenom BIOS allt verkade normalt... Sen blev det svart. Och förblev svart.
Panik.
In med Live-CD och leta recovery options.
Vilsen.
Startade om datorn igen och tänkte lite skrockfullt att om jag bara lämnade den ifred så kanske den återuppstod från det döda och..
Efter 7 minuter med svart skärm startade ubuntu!
Svalde en 5:a whisky för att stilla nerverna
Rhythmbox öppnades vid uppstart likförbannat, men jag vill hellre ha det så än att gå igenom den pärsen igen!

Höll på att skita ner mig av skräck!
Läste i Help i Sessions. Där verkade det som om man går in under fliken Current Session och ser ett program som var markerat som normal i kolumnen för Style, så skulle den starta automatiskt vid uppstart. Så jag såg att Rhythmbox var markerat så och det såg ut som att det enda alternativet att få det att sluta starta vid uppstart var att markera den som Trash. Sen provade jag att starta om datorn...
Gick igenom BIOS allt verkade normalt... Sen blev det svart. Och förblev svart.
Panik.
In med Live-CD och leta recovery options.
Vilsen.
Startade om datorn igen och tänkte lite skrockfullt att om jag bara lämnade den ifred så kanske den återuppstod från det döda och..
Efter 7 minuter med svart skärm startade ubuntu!
Svalde en 5:a whisky för att stilla nerverna

Rhythmbox öppnades vid uppstart likförbannat, men jag vill hellre ha det så än att gå igenom den pärsen igen!