Server på minimal Ubuntu, paket och partioner.

Användarvisningsbild
TheSilencer

Server på minimal Ubuntu, paket och partioner.

Inlägg av TheSilencer »

Hej!

Har lite frågor kring min server som jag vill disskutera.
Tänkte bygga en enkel server med lite bantat Ubuntu i grunden. Hittade en guide för att installera Ubuntu med minimalt antal programpaket. Vilket passar mig ganska bra då jag förmodligen kommer att behöva köra program med gui och sedan fjärrstyra en del.

I guiden installeras följande paket: gdm gnome-applets gnome-terminal menu metacity nautilus synaptic x-window-system-core desktop-effects gnome-themes gnome-themes-extras firefox firefox-gnome-support feisty-gdm-themes feisty-session-splashes feisty-wallpapers openssl ssh smbclient smbfs ubuntu-artwork update-manager update-notifier apport-gtk usplash usplash-theme-ubuntu xcursor-themes gedit

Jag utelämnade:
desktop-effects gnome-themes gnome-themes-extras
feisty-gdm-themes feisty-session-splashes feisty-wallpapers
usplash usplash-theme-ubuntu xcursor-themes

Kan jag strunta i fler paket? Finns det någon anna väg gå någon vill tipsa om?

Funderar även en del kring partioneringen. Jag har nu:
/ 6Gb
/home 2Gb
/swap 1Gb
/data (resten av disken, för alla filer mm)

Är det här en duglig partionering? Eller ska jag satsa på även en /var eftersom det är en server? Storlekar? LVM kanske även er en god ide? Tilläggas bör att jag planerar kryptering med truecrypt eller liknande i framtiden.

Tacksam för ideér, synpunkter mm.

//Johan
Användarvisningsbild
BrigTSD

SV: Server på minimal Ubuntu, paket och partioner.

Inlägg av BrigTSD »

Partioneringen kan du anpassa efter diskuppsättningen. Det kan ge lite extra prestanda att lägga swap och /var på egna diskar men det är inte mycket. Finns billigare hårdvaruuppgraderingar som ger mer.

LVM har jag inte kikat så mycket på. Men på en server så kan det väl vara användbart vid spegling kan jag tänka mig.

Är det verkligen nödvändigt med en skrivbordsmiljö? Ska den användas som desktop också?
Användarvisningsbild
TheSilencer

Inlägg av TheSilencer »

Fler diskar blir det inte för tillfället. Kan ju enkelt lösas i framtiden om jag så skulle vilja.
Det jag mestadels funderar över är hur jag ska lägga upp partionerna, vilka jag behöver, storlek och sånt.
Skulle tro att jag kör på nu och ändrar i framtiden om så behövs. Är ju lite på lek / experimentstadiet.  :)

Ang skrivbordsmiljö så vet jag inte än om det kommer behövas eller inte. Den ska inte användas som desktop, den ska bara stå och agera filserver, torrentserver, brandvägg och även som nod i Freenet. Vet inte om allt går att lösa utan skrivbordsmiljön, därför jag var inne lite på en bantad variant. Men om alla dessa funktioner kan fås utan skrivbordsmiljö och sedan helt styras från annan dator med tex webbgränssnitt så vore det kanon.

Tips på det mesta mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Till det du räknade upp behövs ingen skrivbordsmiljö. Så strunta i den.

OpenSSH kan jag rekommendera som fjärrstyrning av datorn. Konfigurering av filserver och torrentserver (rtorrent) finns i wikin. Brandväggen konfigurerar du med iptables.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"