/home till annan parition?

Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

/home till annan parition?

Inlägg av Tarika »

Hiyaa :)

Jag har partitionerat om min hårddisk och åter startat kubuntu, det var lite strul att uppdatera fstab o så men nu mountas alla hårddiskar i konqueror som dom ska. :)

Frågan: jag skulle vilja re-direkta min hemkatalog /home/nanaki till katalogen /nanaki på nya partitionen, hur kan jag göra det? Vilken(a) filer ska jag ändra i så fall?

^__^
Ordet Nanaki fanns inte med i ordlistan, menade du: Anarki...
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: /home till annan parition?

Inlägg av Lars »

Om du vill ha hela /home (alla användare) på en egen partition så kan du följa den här guiden: http://ubuntu-se.org/drupal/node/215

Ett enklare alternativ för en enstaka användare är att gå till system/administration/användare och grupper. Där kan du ange en annan hemkatalog för ditt konto.

Men tänk på vad som händer med alla dolda filer/kataloger (de som börjar med .), det är där alla inställningar sparas. Nästa gång du loggar in (eller t.o.m. startar ett nytt terminalfönster) så kommer den nya hemkatalogen att användas. Så kopiera över allt sådant om du vill spara dina inställningar.
Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: /home till annan parition?

Inlägg av Tarika »

Lars skrev: Ett enklare alternativ för en enstaka användare är att gå till system/administration/användare och grupper. Där kan du ange en annan hemkatalog för ditt konto.
ok, den guiden så lite krånglig ut, jag fick ett felmeddelande med kommandot 'cpio' ^^; men jag prövade sedan att kopiera alla filerna i kde, men det blev också ett felmeddelande om att nån fil inte kunde läsas.

jag kanse måste logga in som root, en del filer används ju och verkar vara låsta av min användarprofil :/

Edit: Använde Sudo för låsta filer ^^ Nu efter omstart så fungerar allt som det ska... ^_^
Senast redigerad av 1 Tarika, redigerad totalt 12 gånger.
Ordet Nanaki fanns inte med i ordlistan, menade du: Anarki...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"