Dualboot Ubuntu/win2k

Machnine
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Dualboot Ubuntu/win2k

Inlägg av Machnine »

Jag funderar nu på att slänga in win2k på en av hårddiskarna jag har och köra dualboot på det.

För er som undrar så gör jag detta enbart för att kunna spela nyaste broken sword spelet då det är en av mina absoluta favorit spelserier..

Hur funkar det om man kör in win2k då man redan har Ubuntu installerat? Läst massor om att de förstör Grub och att det inte funkar bra med dualboot om man har sata diskar m.m

Jag har 3hdd,
1st 160gb sata med ubuntu installerat.
1st 250gb ide som lagringsmedia
1st 80gb extern

Det jag läst är att några har haft problem med dualboot på satadiskar om båda os:en ligger på samma hårdisk i olika partitioner.
hur funkar det om man slänger in win2k på 250gb hddn som är slave, måste man ändra en massa i grub för att få valmöjligheten vid uppstart att välja vilket os man vill köra?

Eller är det enklaste sättet att rensa skiten, slänga in win2k först och sen efter det installera ubuntu på samma hdd som win2k när man manuellt har redigerat partitionerna?

Mvh Michael
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Dualboot Ubuntu/win2k

Inlägg av Rasmus »

Det enklasta är att ta bort ubuntu sen instalera win2k först.
Men det beror på hur mycket program och dokument du har instalerat/sparat.
Machnine

Dualboot Ubuntu/win2k

Inlägg av Machnine »

Jag är redan igång med allt.. tyvärr så stötte jag på problem med en gång..Så ominstallation av ubuntu med en gång, hur rensar jag hårddisken från all data utan att gå in i partitionsredigeraren gparted? går det?

När jag försöker boota med win2k skivan i får jag felmeddelande
Loading grub
error 17

så ja kan inte botta upp en installation, jag har kollat ibiosen på bootsekvenser, stängde av alla alternativ utom boota från cd.
Men då stod det något i stil med att jag skulle stoppa i media med bootbart innehåll på eller starta om..

men det har aldrig vartit problem förut med att installera win2k från skivan jag har..
Bootcd bör väll inte behövas? :S
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Dualboot Ubuntu/win2k

Inlägg av Rasmus »

17 : Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB.
GRUB ska vell inte vara med när man bootar en cd?

Har du en cd som går att boota med då?
Machnine

Dualboot Ubuntu/win2k

Inlägg av Machnine »

ja det har jag.. använde ju den förut när jag inte körde ubuntu..
men får se, kommer en vän sen med xp skiva så får vi se om de funkar bättre.nej jag vet, det är det jag tycker är så underligt, fast jag löste det , på något vis vill min lilla pc boota från min externa usb disk när den är igång vid omstart.. Men när jag stänger av den och startar om funkar det fint..

men återkommer om det uppstår mer problem sen när jag får xp
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"