MythTV

BrusE1

MythTV

Inlägg av BrusE1 »

Hej

Skulle någon kunna vara snäll och göra en guide hur man installerar MythTV?
Jag har kollat runt och försökt med olika tips utan att lyckas
Orka!!
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: MythTV

Inlägg av HenrikAn »

Problemet är nog att det är ganska svårt att göra en guide som passar alla (digitalt eller analogt? grafikkort? programutbud? om digitalt, kortserver? osv).
Det enklaste sättet nu är kanske att installera mythbuntu.
Jag har ännu bara tittat som hastigast på detta innan den färdiga 7.10-versionen, men det såg mycket lovande ut med en kontrollpanel för inställningar av olika saker som annars brukar innebära en del möda...
Vill du inte blåsa datorn helt och installera mythbuntu från skiva går det att installera metapaketet mythbuntu-desktop från förråden.

Själv har jag en nyinköpt hårddisk som ligger och väntar på att få mythbuntu installerat, men projektet har dragit ut på tiden då ju den befintliga mythtv-burken är i skarp drift. Hur som helst, när jag väl uppgraderar hade jag tänkt att dokumentera det hela, men jag använder t.ex analogt tv-kort så beskrivningen blir kanske inte så användbar om du vill köra digitalt...
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
BrusE1

Inlägg av BrusE1 »

Jag installerade VirtualBox och la in mythbuntu. Dock så fungerar inte mitt ljudkort :(
Orka!!
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

Tjena!

Vill inte vara en skitstövel och skapa ännu än tråd om problem med mythtv, hoppas att den här tråden inte dött och kallnat än  ;D

I mitt fall har jag ett gammalt Avermedia DVB-T kort, hämtade ner mythtv från synaptic och under installationen ser saker och ting ut att gå bra men i slutet dök ett meddelande upp om att myth inte kunde få kontakt med databasen, att jag borde verifiera att "mySQL-server" är installerad och rekonfigurera mythtv-database paketet.

Några idéer någon?

Kan ju prova att slänga in en mythbuntu-desktop men vill helst få tips från någon mer erfaren först. Är ny ubuntuist sedan ett par dagar sedan och är redan in på min tredje ominstallation  :-X
Lars

Inlägg av Lars »

Hej dunkadunka, välkommen till Ubuntu-se

MythTV är inte helt enkelt att sätta upp, men möjligtvis är det lite enklare nu än för något år sedan. Du måste installera MySQL, har du gjort det? Annars måste du installera paketet mysql-server i Synaptic. Sedan får du köra kommandot sudo dpkg-reconfigure mythtv-database i ett terminalfönster.
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

Tjena Lars!

Tack för att du tar dig tid och kikar på ärendet och tackar för tipset. Men det verkade inte lösa sig tyvärr:

Har mysql-server, mysql-server-5.0 och myth-database installerat och körde kommandoraden du sa, följde installationsguiden och ändrade ingenting och får följande:

Failed to connect to database: Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: YES) at -e line 5, <> line 1.
Failed to create database (incorrect admin username/password?)
It's also possible that mysql-server wasn't running.  After install
is completed, you will need to make sure mysql-server is running
and that you supplied correct information. Try:
sudo dpkg-reconfigure mythtv-database

Försökte ett par gånger och testade sen att återinstallera mysql-server  :-X

Fick då följande:

Failed to connect to database: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2) at -e line 5, <> line 1.
Failed to create database (incorrect admin username/password?)
It's also possible that mysql-server wasn't running.  After install
is completed, you will need to make sure mysql-server is running
and that you supplied correct information. Try:
sudo dpkg-reconfigure mythtv-database

Det här verkar skumt, under installationen så står det att om jag inte EXPLICIT ändrat i MySQL bör jag använda "default", vilket i detta fall är "root". Men JAG kan väl inte bli en root-användare i Ubuntu?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det kanske syftar på root i MySQL vilket är en annan sak

(Jo, rootanvändaren finns i Ubuntu och du kan sätta ett lösenord
för den men det är inget som rekommenderas. Det är säkrare att
använda sudo)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

dunkadunka: som det står i felmeddelandet, är du säker på att mysql ens är igång?
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Fick idén att leka med en MythTV installation i VirtualBox när jag såg den här tråden och
hoppas det är lugnt att jag helt fräckt glider in och hi-jackar den här tråden med några frågor.

Jag har nämligen en burk till övers som jag ska göra någonting kul med.
Tanken var från början en server för bl.a bittorrenter och liknande nedladdningar men MythTV är
klart intressant.

Däremot så skulle jag vilja kunna komma åt burken via någon vnc lösning för att styra saker
under huven (filhantering, Miro program och lik) och helst göra detta i vanlig X miljö.

Hur löser jag det smidigast och säkrast egentligen ? Samt hur löser jag så att jag kommer in i X direkt och inte kommer åt MythTV interfacet ?
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

Urban Anjar skrev: Det kanske syftar på root i MySQL vilket är en annan sak

(Jo, rootanvändaren finns i Ubuntu och du kan sätta ett lösenord
för den men det är inget som rekommenderas. Det är säkrare att
använda sudo)

Hahaha! Tänk att det kan vara så enkelt ibland!
Tack Urban Anjar, dom syftade på root i MySQL! Nu kan jag äntligen starta backend, ska bara klura ut hur man konfigurerar den.
Har skarp känsla av att jag kommer att dyka upp den här tråden snart igen...  :-[
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

HenrikAn skrev: dunkadunka: som det står i felmeddelandet, är du säker på att mysql ens är igång?
Antar att du övergivit denna tråd, HenrikAn, men det kan vara värt att fråga:

I mitt fall var det inte något fel med mysql utan att lösenordet var fel.
Ponera att det inte var så utan att mysql inte var igång. Hur hade jag sett det?
Undrar bara av ren nyfikenhet...
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

dunkadunka skrev:
HenrikAn skrev: dunkadunka: som det står i felmeddelandet, är du säker på att mysql ens är igång?
Antar att du övergivit denna tråd, HenrikAn, men det kan vara värt att fråga:

I mitt fall var det inte något fel med mysql utan att lösenordet var fel.
Ponera att det inte var så utan att mysql inte var igång. Hur hade jag sett det?
Undrar bara av ren nyfikenhet...
Nejdå, jag är här. (däremot gör två vattkoppssjuka glin att min tid att kontrollera saker för tillfället är något begränsad)

Det finns säker något listigt sätt att kolla detta, men jag skulle köra något i stil med
  ps -aef|grep sql
i ett terminalfönster-
- John Gilmore
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Bejron skrev: Fick idén att leka med en MythTV installation i VirtualBox när jag såg den här tråden och
hoppas det är lugnt att jag helt fräckt glider in och hi-jackar den här tråden med några frågor.

Jag har nämligen en burk till övers som jag ska göra någonting kul med.
Tanken var från början en server för bl.a bittorrenter och liknande nedladdningar men MythTV är
klart intressant.

Däremot så skulle jag vilja kunna komma åt burken via någon vnc lösning för att styra saker
under huven (filhantering, Miro program och lik) och helst göra detta i vanlig X miljö.

Hur löser jag det smidigast och säkrast egentligen ? Samt hur löser jag så att jag kommer in i X direkt och inte kommer åt MythTV interfacet ?

Är det bara enstaka program du ska göra "remote" ibland räcker kanske ssh med x-forwarding. (logga in med ssh -X adress.till.burken så kan du starta program där.. här.. liksom...)
Annars är nxserver/nxclient den bästa lösningen. Tycker i alla fall jag!
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Stadigt, kör redan NX nämligen.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
dunkadunka

Inlägg av dunkadunka »

Örk!

Man hajjar alla trådar som säger att MythTv är jäkligt att konfigurera.
Jag tycker i och för sig att det ser relativt enkelt ut men det räcker inte för att jag ska få det att funka.
Jag är ganska säker på att jag har rätt inställningar för tv-kortet, så det är nog inte det.
Sen på vidoekälla vet jag inte vad "Listings grabber" är förnått, vet bara att jag inte ska använda den "amerikanska". Provat att använda båda.

Problemet som jag ser det kommer när jag ska söka efter kanaler. När jag gör det scrollar det bara ner en massa "Timeout Scanning - no Signal". Ingen signal således.

Någon som vet hur man kan se och verifiera att man motar en signal till tv-kortet?
Första gången jag körde en "fill-database" hopade upp ett terminal-fönster med en massa info men det stängde ned sig innan jag han läsa vad det stod ordentligt.

Om ingen vet mer om mythtv undrar jag om någon vet ett simplare alternativ.
Provade "tvtime" men fick höra att det inte hade stöd för mit DVB-T kort.

Jag vill ju bara se lite tv... :'(
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"