OpenBox [LÖST]
SV: OpenBox [LÖST]
Testa ALT+höger musknapp, klicka och dra.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
SV: OpenBox [LÖST]
Tack funkar super!
Hur vet ni allt sånt här? Hur får man reda på såna trix utan att fråga nån som vet?
Hur vet ni allt sånt här? Hur får man reda på såna trix utan att fråga nån som vet?
Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely
unintentional side effect. --- Linus Torvalds
unintentional side effect. --- Linus Torvalds
-
- Kontakt:
Re: OpenBox [LÖST]
En fråga till. Om jag vill gå in i nautilus med gksudo för att jag ska göra nåt som jag inte har rätt till som fia så skriver jag i terminalen
inte så svårt. Men jag vill lägga till --no-desktop för att jag kör openbox och annars fuckar allt upp sig och jag kommer inte åt min meny och måste starta om X för att det ska bli normalt igen. Men jag kan inte lägga till --no-desktop på denna kod. Då kommer det bara upp en man-sida där det står vad jag får använda för kod. Hur löser jag detta?
//FiA
Kod: Markera allt
gksudo nautilus
//FiA
Har inte fått nautilus att fungera beträffande ändringarna i rättigheter trots gksudo...
Men om man först ändrar rättigheter med terminalen går det finfint
sudo chmod -R a-rwx Katalog eller fil/ (man tar bort katalogens alla rättigheter i alla filer och underkataloger)
sudo chmod -R a+rwx Katalog eller fil/ ( man ägger till alla rättigheter för alla. Nu fungerar arkivering och nautilus)
Har också Openbox. Med svart ruta är det coolt.
Pröva också med terminalen skriv namnet på det program du vill använda också den en cool skärmhanterare.
sudo chmod -R a-rwx Katalog eller fil/ (man tar bort katalogens alla rättigheter i alla filer och underkataloger)
sudo chmod -R a+rwx Katalog eller fil/ ( man ägger till alla rättigheter för alla. Nu fungerar arkivering och nautilus)
Pröva också med terminalen skriv namnet på det program du vill använda också den en cool skärmhanterare.
Om du installerar ett tillägg till nautilus som heter gksu nautilus så kan du öppna filer/kataloger som root. Det fungerar i vanliga nautilus genom högerklick.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Re: SV: OpenBox [LÖST]
Öppnar du obconf så kan du ställa in marginaler på alla sidor. Sätt där 1px maginal till höger och vänster, så kan du snabbt få upp en meny, och även scrolla skrivbord.fisfia skrev:Jag kan inte ändra storleken på fönsterna. Det är lite jobbigt för när jag har ett firefoxfönster öppet finns ingen plats alls kvar av skrivbordet så att jag kan klicka för att få meny. Går detta att lösa? Om jag försöker dra i fönstret för att få det till en vettigare storlek så går det bara i höjdled inte i sidled.
Att du inte kan resiza beror antagligen på temat. Håll inne alt+höger musknapp någon stanns i fönstret för att ändra storleken. Håll inne alt+vänster musknapp för att flytta det.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Du kan kryssa ur show desktop under nautilus i gconf-editor så slipper du starta den med --no-desktop. När det gäller menyn så har jag den som en genväg så jag slipper klicka på skrivbordet. funkar ovanpå andra fönster också.
<keybind key="A-F1">
<action name="ShowMenu">
<menu>root-menu</menu>
</action>
</keybind>
-
- Kontakt:
Jo jag vet att man kan ändra rättigheterna först och sen göra vad man skulle men ibland känns det lättare att vara root i nautilus så man får göra allt. Det är väl mest för att jag är lat.christer skrev:Har inte fått nautilus att fungera beträffande ändringarna i rättigheter trots gksudo...

Jo med vissa program gör jag alltid så. Kör dem från terminalen. Det är skitpraktiskt om man t ex vill se om nåt går fel. Eller om man helt enkelt inte orkat lägga till programmet i sin meny. Men nu har jag fått obmenu att funka så nu ska jag göra den perfekta menyn. Det vore kul att se era menyer. Om ni vill kan ni kanske posta dem?
//FiA
-
- Kontakt:
Installerar tillägget i skrivande stund. Ska testa det låter jättespännande och smart.Kerath skrev:Om du installerar ett tillägg till nautilus som heter gksu nautilus så kan du öppna filer/kataloger som root. Det fungerar i vanliga nautilus genom högerklick.
Öppna mapp som administratör sen lösenord. Enkelt och smidigt. Perfekt. Och jag får med mitt --no-desktop automatiskt när jag öppnar "Datorn" i nautilus vilket jag ändrade i obmenu. Rekommenderas. Smart grej!
Tack för hjälpen!

-
- Kontakt:
Re: SV: OpenBox [LÖST]
Jag har försökt ändra marginaler och loggat ut och in igen men jag ser ingen skillnad. Mitt FFfönster startades ändå allra längst upp. Måste man starta om datorn? Räcker det inte att starta om X? Men det var ett bra trix om jag nu får det att funka!zero gravity skrev:Öppnar du obconf så kan du ställa in marginaler på alla sidor. Sätt där 1px maginal till höger och vänster, så kan du snabbt få upp en meny, och även scrolla skrivbord.fisfia skrev:Jag kan inte ändra storleken på fönsterna. Det är lite jobbigt för när jag har ett firefoxfönster öppet finns ingen plats alls kvar av skrivbordet så att jag kan klicka för att få meny. Går detta att lösa? Om jag försöker dra i fönstret för att få det till en vettigare storlek så går det bara i höjdled inte i sidled.
Att du inte kan resiza beror antagligen på temat. Håll inne alt+höger musknapp någon stanns i fönstret för att ändra storleken. Håll inne alt+vänster musknapp för att flytta det.
-
- Kontakt:
Det här meddelandet fattade jag tyvärr noll utav. Kan du förklara lite mer som om du pratade med n00b?Sid skrev:Du kan kryssa ur show desktop under nautilus i gconf-editor så slipper du starta den med --no-desktop. När det gäller menyn så har jag den som en genväg så jag slipper klicka på skrivbordet. funkar ovanpå andra fönster också.
<keybind key="A-F1"> <action name="ShowMenu"> <menu>root-menu</menu> </action> </keybind>
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Självklart. Öppna filen ~/.config/openbox/rc.xml. Bläddra ner tills du kommer till en kommatering som säger så här:. Lägg till det jag klistrade in efter det och kör i en terminal så borde du ha en meny om du trycker <ALT>+<F1>
EDIT: rc.xml ska det givetvis vara. Ändrade det nu. Amatör-Sid
<!-- Keybindings for running applications -->
openbox --reconfigure
-
- Kontakt:
Du menar att vitsen är att man får meny utan att klicka. Genom att bara trycka alt + F1?Sid skrev:Självklart. Öppna filen ~/.config/openbox/rc.xml. Bläddra ner tills du kommer till en kommatering som säger så här:. Lägg till det jag klistrade in efter det och körKod: Markera allt
<!-- Keybindings for running applications -->
i en terminal så borde du ha en meny om du trycker <ALT>+<F1>Kod: Markera allt
openbox --reconfigure
Då man ser på rättigheterna i nautilus verkar de skrivna på ett konstigt sätt.
Ägare: kalle
Läs och skriv
Grupp christer
Åtkomst : Inget
Andra
Kör: -
Skulle delge en vän något från mitt gamla arkiv och fann att varken
jag eller han kunde läsa något. Allt verkade låst. Felmeddelande: Du är inte ägare och kan inte ändra något.
Arkivet var värdelöst - blev den slutliga domen.
Sedan dess hittar jag inga andra alternativ än att innan man arkiverar något så måste man få
drwxrwxrwx på kataloger och -rwxrwxrwx på filer. då man kollar i terminalen med ls -l .
Om man sparar exempelvis foton tiotals år, hinner man heta något annat som ägare.
Operativsystemet är ett annat. Mycket kan hända och oläsbara arkiv är väl inget arkiv.
Man kanske använder OpenBox något annat än nautilus osv.
Rätta mig om det behövs.
Ägare: kalle
Läs och skriv
Grupp christer
Andra
Kör: -
Skulle delge en vän något från mitt gamla arkiv och fann att varken
jag eller han kunde läsa något. Allt verkade låst. Felmeddelande: Du är inte ägare och kan inte ändra något.
Arkivet var värdelöst - blev den slutliga domen.
Sedan dess hittar jag inga andra alternativ än att innan man arkiverar något så måste man få
drwxrwxrwx på kataloger och -rwxrwxrwx på filer. då man kollar i terminalen med ls -l .
Om man sparar exempelvis foton tiotals år, hinner man heta något annat som ägare.
Operativsystemet är ett annat. Mycket kan hända och oläsbara arkiv är väl inget arkiv.
Man kanske använder OpenBox något annat än nautilus osv.
Rätta mig om det behövs.