UT3 och router problem

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
ZerQ
Kontakt:

UT3 och router problem

Inlägg av ZerQ »

Hej

Jag skall sätta upp en server för UT3 men har problem med routern. Jag har öppnat portarna 6500, 777 och 13000 (UDP/TCP) för forwarding men jag kan inte starta en internet baserad server bara LAN, ut3 protesterar och säger att jag skall kolla upp portforwarding eller DMZ inställningarna...

Jag har ju gjort det och det borde ju fungera men inget hjälper, likadant med UT2004 också men där syns min server iaf i serverlistan som hämtas ifråm masterserver på UT dock kan man inte ansluta till den.

Just nu har jag installerat Win Xp för att prova om det var linux som bråkade men det blir likadant där också...

Någon som har en aning.
Win installationen har Norton 2007, zonealarm och spybot search and destroy aktiverade alla dessa program skall ge full tillåtelse att släppa trafiken till och från servern men inget hjälper.

/ZerQ
Säljer massa saker kolla in min hemsida http://www.befta.com
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: UT3 och router problem

Inlägg av Hund »

Är det inte port 7777?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZerQ
Kontakt:

Inlägg av ZerQ »

Hund skrev: Är det inte port 7777?
Jo det är det, skrev fel :(

Nu har jag provat att stänga av routerns brandvägg och pingsskydd, samma fel. Har provat med en annan router som jag har och det blir samma fel där också.

Vad i fridens namn kan detta bero, det fungerar alldeles utmärkt om jag inte har en router emellan modemet och datorn. Problemet är att vi är 2 i familjen som spelar så jag måste ha en router  >:(
Säljer massa saker kolla in min hemsida http://www.befta.com
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

http://www.portforward.com/english/rout ... rindex.htm

UT3 finns med där. Det bör kunna finnas info där.

För mig räkte det med att öppna port 7777 iaf. ???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZerQ
Kontakt:

Re: UT3 och router problem

Inlägg av ZerQ »

Hejsan

För er alla som har problem med att starta en spelserver hemma bakom en router så finns det nu en lösning på det. Problemet ligger i att UT3 försöker kontakta en stunserver @ stunserver.org. Denna trafik kräver att det är Full con nat i routern vilket 95% av dom vanliga routrarna inte har, cisco har men då kostar dom därefter också.

Efter mycket läsande och funderande så kommer lösning för detta problem här.
1. Installera ett till nätverkskort i datorn så att det finns 2st aktiva kort.
2. Tilldela varje kort ett fast IP-nummer. Det gör inget om DHCP-servern i routern är igång.
3. Tanka ner och installera en stunserver från http://sourceforge.net/project/showfile ... p_id=47735
4. i Windows öppna en kommando fönster och skriv in följande (i mappen där stunserver.exe ligger)
5. stunserver.exe -v -h ip-nummer som är kopplad till routern -a ip-nummer som är på "dummy kortet"
6. kör kommandot, det att visas ett ip-nummer med ett portnummer, skriv upp/kopiera detta nummer och port. Kan komma ett felmeddelande, ignorera detta.
7. Öppna sedan UTengine.ini, denna fil ligger i mappen mina dokument/My games/Unreal Tournament 3/UTGame/config.
8. Sök efter en rad vars adress är stunserver.org, ersätt detta med det ip-nummer och port som du kopierade ovan.
9. Öppna sedan i routern dessa portar för UDP, 6500, 7777, 7778, 7787, 13000 och 27900.
10. Starta en server och spela för fullt på Internet.

Jag har inte kunnat prova detta under linux iom att det inte finns en installer för UT3 ännu. Dock får ni gärna tipsa om eventuella routrar som stödjer Full con nat utan att för den skull kosta flera tusen :) Detta med stunserver behöver ni inte göra varje gång ni startar om datorn, för mig räckte det att göra detta en gång bara.

/ZerQ
Skriv svar

Återgå till "Spel"