Bluetoothkommunikation

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Bluetoothkommunikation

Inlägg av Pinky »

Hej!
Vi har en kurs i skolan, där vi ska göra en massa saker med bluetooth på en labb.
I vilket fall så ska vi såklart använda oss av not skojsigt windows-program som har en massa inbyggda funktioner för att göra diverse saker.
De saker vi ska göra på labben är dessa:

[quote="Labmanual"]Tasks
1. Bluetooth Serial Port and Communications

Configure the Bluetooth serial port service  and establish a Bluetooth connection. Then run the terminal programs that allow you to communicate over the connection. You can chat and transfer files.

2.  Bluetooth File Transfer

Configure a Bluetooth device as a server and set up a public directory for remote Bluetooth devices to access the directory.
The client requests the file transfer service and access the public directory on the server.

3.  Bluetooth Network Access

First choose one Bluetooth device(as a server) to configure the network access service. Then a client can make the network access request so a Bluetooth  ad hoc network can be created. Using network utility programs like ping, netstat -rn,  ifconfig to check the network capability or find the problems.

If the server has an Internet connection, then configure the Internet connection can be shared. Check if clients can access the Internet services via the shared connection.

Note.  On the client, you need to disable the wireless LAN access.
[/quote]

Dessa instruktioner är altså för windows. Hur gör jag dessa saker i Ubuntu? Skicka saker med obex funkar. Jag har aktiverat serieports-tjänsten, men när en windows-burk scannar efter services på min dator så hittar den ingenting alls.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

SV: Bluetoothkommunikation

Inlägg av Pinky »

För uppgift 3, så har jag aktiverat nätverkstjänsten på min bluetooth-enhet, och får nu upp en "pan0" bland mina nätverksenheter.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag kommer att följa denna tråden då jag själv håller på lite med detta :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kolla igenom Bossiemans blogg om 910'an:

http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... w910i.html

;D
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

farmfield skrev: Kolla igenom Bossiemans blogg om 910'an:

http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... w910i.html

;D
Det där har jag redan, och har lekt en hel del med, men det är iinte riktigt vad jag letade efter just nu, tror jag :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"