SV: Sänka bläckåtgång generellt på utskrift Canon Pixma
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Sänka bläckåtgång generellt på utskrift Canon Pixma
Hallå! Jag undrar om det finns något sätt att få en skrivare att t.ex. halvera intensiteten på alla utskriftsjobb. Min skrivare är en Canon Pixma ip4500 och den gör av med mycket bläck.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
nu har jag tyvärr inte en Canon Pixma men kan du inte styra utskriftskvaliten i frågerutan du får upp precis innan utskrift?
Nja, jag får upp en ruta där jag kan välja "properties" (av någon anledning talar min installation egnelska med mej hälften av tiden), min skrivare har 3 egenskaper som det är nu, "output resolution"; color model"; "media type". Ingen av dessa går att ändra i det fönstret.
Däremot kan jag ändra skrivarens egenskaper generellt under "utskrift", men där finns inte någon bläckspararfunktion med (fast jag kan ju välja "draft").
Men! Under "jobbalternativ" finns en ruta för "andra alternativ". Man kan inte välja något, utan måste lägga till nyckelord i rutan själv. Jag har ingen aning om vad nyckelorden är för min skrivare, men tänker att det kanske går att få skrivaren att tala om vilka egenskaper man kan få ändra.
Undrar bara hur?
Däremot kan jag ändra skrivarens egenskaper generellt under "utskrift", men där finns inte någon bläckspararfunktion med (fast jag kan ju välja "draft").
Men! Under "jobbalternativ" finns en ruta för "andra alternativ". Man kan inte välja något, utan måste lägga till nyckelord i rutan själv. Jag har ingen aning om vad nyckelorden är för min skrivare, men tänker att det kanske går att få skrivaren att tala om vilka egenskaper man kan få ändra.
Undrar bara hur?
Jag har en del av svaret tror jag. Jag har installerat Canons drivrutiner så som de anger på sin hemsida (i speciell ordning osv). Det går inte att välja någon annan kvalitet än 600 dpi någonstans (alltså inte under utskrift heller, som jag hade för mig innan). Tydligen är det så den drivrutinen funkar, många andra har samma problem på olika forum.
Jag kan få upp en inställningsruta motsvarande den i Windows genom att skriva cngpij -P IP4500 (som Patrik tipsar om i slutet av tråden "Printer problem Canon IP4300 [LÖST]". Men när inställningarna ska sparas får jag svaret:
lpr: Fel - kunde inte komma åt ”IP4500” - Filen eller katalogen finns inte
(skrivaren heter IP4500 t.ex. under Utskrift. Utan att veta knappt ett dugg om skrivare i Linux, det är väl inte direkt bra att det står "lpr:". Någonstans har jag fått intrycket att lpr och CUPS är två helt olika saker).
Någon som kan hjälpa?
Jag kan få upp en inställningsruta motsvarande den i Windows genom att skriva cngpij -P IP4500 (som Patrik tipsar om i slutet av tråden "Printer problem Canon IP4300 [LÖST]". Men när inställningarna ska sparas får jag svaret:
lpr: Fel - kunde inte komma åt ”IP4500” - Filen eller katalogen finns inte
(skrivaren heter IP4500 t.ex. under Utskrift. Utan att veta knappt ett dugg om skrivare i Linux, det är väl inte direkt bra att det står "lpr:". Någonstans har jag fått intrycket att lpr och CUPS är två helt olika saker).
Någon som kan hjälpa?
Här är en lösning, om någon annan har samma problem. (Hämtad från erlandertervueren.com/ubuntu/ip4300_guide, som jag citerar för vem vet hur länge sånt ligger kvar.)
Om man som jag installerat enligt instruktionerna på Canons hemsida har man skaffat sig en fil vid namn ip4500.ppd , belägen i /etc/cups/ppd/
Erlander Tervuen skriver så:
gksudo gedit /etc/cups/ppd/iP4500.ppd
)
Lycka till alla andra arma Canon-ägare!
Om man som jag installerat enligt instruktionerna på Canons hemsida har man skaffat sig en fil vid namn ip4500.ppd , belägen i /etc/cups/ppd/
Erlander Tervuen skriver så:
(fast i mitt fall blir det ju dåUnfortunately, the installed PPD file doesn't allow you to select the printing quality. To fix this, back up your ppd file, then open it as root:
Code:
gksudo gedit /etc/cups/ppd/iP4300-Ver.2.70.ppd
gksudo gedit /etc/cups/ppd/iP4500.ppd
)
Detta var ungefär allt jag önskade mej; lägre upplösning gick lätt att fixa genom att modifiera exemplet ovan. Möjligheterna att nörda loss genom att klippa och klistra från olika .ppd-filer verkar ju minst sagt lockande.Insert these lines in the file after the "Resolution" section:
*OpenUI *CNQuality/Quality: PickOne
*DefaultCNQuality: 3
*CNQuality 2/High: "2"
*CNQuality 3/Normal: "3"
*CNQuality 4/Standard: "4"
*CNQuality 5/Economy: "5"
*CloseUI: *CNQuality
and File/Save.
The following gives a greater choice of print resolution if added to the "Resolution" section, but I am not clear whether the Quality setting impinges upon this. Note that the ip4200 only offers 600dpi in black and white.
*Resolution 1200/1200 dpi: "<</HWResolution[1200 1200]>>setpagedevice"
*Resolution 2400/2400 dpi: "<</HWResolution[2400 2400]>>setpagedevice"
*Resolution 4800/4800 dpi: "<</HWResolution[4800 4800]>>setpagedevice"
(from [WWW] http://gentoo-wiki.com/Canon_Pixma_Series)
Lycka till alla andra arma Canon-ägare!