Frågor om Mythtv

g84u

Frågor om Mythtv

Inlägg av g84u »

Hej,

Har precis installerat Ubuntu + Mythtv och börjar få lite frågor, vet ej hur och vart jag skall ställa dem rent konkret. Jag ser inte direkt någonstans på dessa sidor (Ubuntu Sverige) hur jag skall gå tilväga. Någon som kan berätta hur jag postar en fråga (och förhoppningsvis får ett svar?). Förmodligen skall jag inte göra såhär, dvs svara på ett befintligt inlägg då jag egentligen vill skriva ett nytt inlägg. Tacksam för ett tips.

mvh/Chris
PS. Frågan jag har är varför inte MythTV Meny/kommando "Visa filmer" säger "no files" när jag browsar ner i gränssnittet. Det finns filer där så jag misstänker att jag antingen misslyckat med att ställa om rättigheterna på directoryt (hade problem att kopiera filer till directoryt så jag körde chown och ställde om rättigheter rwx för alla) eller att jag måste köra Myth fill database eller något annat kommando.

Edit: Ändrade rubrik när jag delade tråden //vulfgar
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Första intrycket av forumet?

Inlägg av Urban Anjar »

Välkommen hit!

När du är i tavlan  För oss nybörjare klickar du på NYTT ÄMNE, stå ganska långt uppe i ett grått fält till höger.

Försök få med så mycket av ditt problem redan i rubriken (Ämne) och fyll på sedan i rutan för själva meddelandet. "No files" i MythTV är en rätt bra rubrik.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Frågor om Mythtv

Inlägg av vulfgar »

Jag delade tråden och gav den ny rubrik.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Vilken typ av filmer ligger i där?
Mythtv är inte alls smart när det gäller vilka filmfiler som ska visas, den rapporterar bara filer i en bestämd katalog med bestämda filändelser. Själv har jag lagt till ganska många ändelser, t.ex wmv, mov, flv, divx, iso osv. mplayer som jag använder som videospelare klarar ju av en hel del format förutom dom gamla vanliga avi-varianterna...
Gå in på Verktyg/Inställningar -> Inställningar -> Media -> Video -> Filtyper och kolla vad som är inställt.

(Med reservation för att det har ändrats om i systemet i senaste versionerna av Mythtv, min medialåda har några år på nacken och skulle behöva uppgraderas...)
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
g84u

Inlägg av g84u »

Jag har olika filtyper i directoryt. Vidare så kunde jag inte gå in på Verktyg/Inställningar -> Inställningar -> Media -> Video -> Filtyper. Jag hittar inte vart du menar, det är inte på Ubuntu desktopen eller myth control center vad jag kan se, vilket program ska jag använda för titta på inställningen?
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Det sa jag aldrig, men det är alltså inne i mythtv. :)
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
g84u

Inlägg av g84u »

Ja precis, filerna kan spelas upp av VLC när jag kör Ubuntu desktopen där de ligger på directoryt /var/lib/mythtv/videos. "Lustigt" nog så kan inte mythtv själv göra det när man kör frontend klienten.

Förslag på hur man löser detta problem?
extasy

Inlägg av extasy »

Gå in i "intällningar" "Filmhanteraren" och låt mythtv göra en ny sökning av din katalog, mythtv visar endast från db och inte från katalogen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"