Sökes: telefonsync-program för sonyericsson, samt problem med filöverföring

Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Sökes: telefonsync-program för sonyericsson, samt problem med filöverföring

Inlägg av Pinky »

Hallå!

Nu har jag införskaffat mig en sony ericsson w880i, och letar efter nån trevlig mjukvara till min ubuntu-dator för att hantera tex filöverföring, backup av telefonbok, skicka meddelanden och övervaka temperaturer och allt möjligt annat som är möjligt att göra med en hel del windows-program.
Någon som känner till något sådant? Hittar inte alls mkt på google, som mest nåt enstaka program för att skicka sms från datorn via telefonen.

Sen undrar jag om det finns nån lösning på det vackra problemet med filöverföring. Jag kan koppla in telefonen via usb, och får då upp phone stick lr vad det nu står, och jag kan lägga in musik. Problemet är att fastän det står att filerna kopieras in på några sekunder och det sedan ska vara klart, så tar det i verkligheten mkt längre tid, och jag får använda mig av sync i terminalen hela tiden, för att se när den verkligen är klar. Jag kör feisty.

Tack på förhand!
Pinky
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Sökes: telefonsync-program för sonyericsson, samt problem med filöverföring

Inlägg av johanre »

Linux och mobiltelefoner är inte klockrent idag. Det beror helt enkelt på dina behov; vissa saker är lösta sedan länge, andra lär dröja tills mobiltelefonleverantörer ser ett värde i att tillhandahålla stöd för Linux....

Har tyvärr inget svar som riktar sig till just en W880i (förresten, cool telefon...) men rent generellt: http://tuxmobil.org/phones_survey_ericsson.html
vilon

Inlägg av vilon »

Jag har samma problem. Det är mest filöverföring med hjälp av obex jag vill få att fungera, det andra är inte lika viktigt. Varken obexftp, obexpush eller gnome-vfs-filesystem verkar fungera helt och hållet, trots att pairing och lite annat verkar gå bra.

Är det någon som har några nyheter? Jag bidrar gärna loggar och testning av patchar med mera om det är till någon hjälp.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

vilon skrev: Jag har samma problem. Det är mest filöverföring med hjälp av obex jag vill få att fungera, det andra är inte lika viktigt. Varken obexftp, obexpush eller gnome-vfs-filesystem verkar fungera helt och hållet, trots att pairing och lite annat verkar gå bra.

Är det någon som har några nyheter? Jag bidrar gärna loggar och testning av patchar med mera om det är till någon hjälp.
Just filöverföring är klart enklast via en USB kabel. Det funkar alltid.  :)
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Själv kör jag en w850 via blåtand utan problem när det gäller filöverföring, har lekt med kabel också men släppt den helt.  Syncning kör jag inte den vägen utan ota (Over The Air) istället..

Nu kan det vara uppgraderat på t.ex. w880 men för seriös filöverföring (musik)
så plockar jag ur minneskortet och kör via en minneskortsläsare istället.

Telefonen är i mitt fall en snuskig bromskloss vid filöverföring av något med lite storlek..
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"