problem med dhcp tilldelning i ubuntu 5.10
Jag installerade ubuntu igår och har fått allt att funka utom att få en IP adress genom DHCP. Det verkar som att ubuntu hittar mitt nätverkskort och installerar det eftersom det listas med lsmod.
lsmod | grep sis900
sis900 19456 0
mii 5248 1 sis900
Samt att mii-diag inte ger några fel:
Basic registers of MII PHY #1: 1100 786d 0000 8201 01e1 4061 0001 0000.
The autonegotiated capability is 0060.
The autonegotiated media type is 10baseT-FD.
Basic mode control register 0x1100: Auto-negotiation enabled.
You have link beat, and everything is working OK.
Your link partner advertised 4061: 10baseT-FD 10baseT.
End of basic transceiver information.
Problemet uppstår då jag försöker köra dhclient eth0 som jag bara får time-outs från.
Först så trodde jag att det var mitt nätverks kort som spökade så jag testade med ett annat men det fungerade inte heller =/ Sedan så stod det i en tråd att det kunde vara IPv6 stödet som kunde röra till det så jag avinstallerade det men det hjälpte inte heller.
Ut-datan från ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr FF:FF:FF:FF:FF:FF
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:647 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:40 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:38820 (37.9 KiB) TX bytes:12348 (12.0 KiB)
Interrupt:19 Base address:0xd400
Ut-data från lspci | grep Ethernet
0000:00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet (rev 91)
Om det är nån mer data som behövs så säg till så jag kan posta den.
Tack på förhand! --Gasol
lsmod | grep sis900
sis900 19456 0
mii 5248 1 sis900
Samt att mii-diag inte ger några fel:
Basic registers of MII PHY #1: 1100 786d 0000 8201 01e1 4061 0001 0000.
The autonegotiated capability is 0060.
The autonegotiated media type is 10baseT-FD.
Basic mode control register 0x1100: Auto-negotiation enabled.
You have link beat, and everything is working OK.
Your link partner advertised 4061: 10baseT-FD 10baseT.
End of basic transceiver information.
Problemet uppstår då jag försöker köra dhclient eth0 som jag bara får time-outs från.
Först så trodde jag att det var mitt nätverks kort som spökade så jag testade med ett annat men det fungerade inte heller =/ Sedan så stod det i en tråd att det kunde vara IPv6 stödet som kunde röra till det så jag avinstallerade det men det hjälpte inte heller.
Ut-datan från ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr FF:FF:FF:FF:FF:FF
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:647 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:40 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:38820 (37.9 KiB) TX bytes:12348 (12.0 KiB)
Interrupt:19 Base address:0xd400
Ut-data från lspci | grep Ethernet
0000:00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet (rev 91)
Om det är nån mer data som behövs så säg till så jag kan posta den.
Tack på förhand! --Gasol
Har du en router hemma? Vad är det för någon isf? Jag har en D-Link G604T, och av någon anledning går det inte att använda DHCP i linux med den, så jag skrev in en statisk IP.
Har du flera nätverkskort i datorn?
Jag har ingen router eller dylikt. Jag har en TP-ingång i väggen som kopplar upp mig mot min ISP, och jag har bara ett nätverkskort i datorn nu, tog ut det andra efter att jag hade testat med det.
Jag kör nu med mitt SiS 900 Fast Ethernet Apdapter. (inbyggt i moderkortet)
Saken är den att jag testade med att ange statisk IP-adress (valde den som jag hade just då i windows) angav gateway och DNS server, men det funkade inte heller
Jag får bara unrechable network när jag försöker pinga kända IP-adresser i nätverket
--Gasol
Jag kör nu med mitt SiS 900 Fast Ethernet Apdapter. (inbyggt i moderkortet)
Saken är den att jag testade med att ange statisk IP-adress (valde den som jag hade just då i windows) angav gateway och DNS server, men det funkade inte heller
Jag får bara unrechable network när jag försöker pinga kända IP-adresser i nätverket
--Gasol
Dum fråga: sitter sladden i som den ska?
Galet förslag: försök med sudo dhclient eth1
Galet förslag: försök med sudo dhclient eth1
Inget problem med sladden, när jag bootar om till windows XP så funkar nätverket (även med DHCP).
hmm såg det här först nu, ska verkligen HWaddr vara FF:FF:FF:FF:FF:FF tycker det verkar vara ganska skumt för hårdvaruadressen i windows är 00-E0-18-F7-BC-52 inte för att dom nödvändigtvis behöver vara samma, men att adressen är FF:FF:FF:FF:FF:FF eller 00:00:00:00:00:00 brukar ju betyda att saker inte fungerar som dom ska...
//Gasol
hmm såg det här först nu, ska verkligen HWaddr vara FF:FF:FF:FF:FF:FF tycker det verkar vara ganska skumt för hårdvaruadressen i windows är 00-E0-18-F7-BC-52 inte för att dom nödvändigtvis behöver vara samma, men att adressen är FF:FF:FF:FF:FF:FF eller 00:00:00:00:00:00 brukar ju betyda att saker inte fungerar som dom ska...
//Gasol
uppdatering av problemet
Jag inaktiverade det interna nätverkskortet (SiS900) i BIOSen och testade med ett annat PCI kort (RealTek), men det fungera inte heller... men då får jag HWaddr 00:00:00:00:00:00 istället för FF:FF:...
Jag inaktiverade det interna nätverkskortet (SiS900) i BIOSen och testade med ett annat PCI kort (RealTek), men det fungera inte heller... men då får jag HWaddr 00:00:00:00:00:00 istället för FF:FF:...
Har lost och hittat problemet, det ar tydligen en bugg i drivers till sis900 for vissa modeller sa (min modell iaf) sa tilldelas inte HW addr till kortet och det funkar inte som det ska...
Losning jag uppdaterad startup scriptet /etc/rc.d/rc.inet1 (har bytt till Slackware) sa att den kollar efter om Hwaddr ar FF:FF:FF istallet for att kolla om den ar 0 om detta ar sant sa tilldelas den riktiga HWaddr som jag hamtade fran windows loggarna
En liten workaround som fungerar for mig... kanske kan hjalpa nagon annan ocksa...
Nu ska jag bara fa till svenskt tangetbord i X ocksa
//Gasol
Losning jag uppdaterad startup scriptet /etc/rc.d/rc.inet1 (har bytt till Slackware) sa att den kollar efter om Hwaddr ar FF:FF:FF istallet for att kolla om den ar 0 om detta ar sant sa tilldelas den riktiga HWaddr som jag hamtade fran windows loggarna
En liten workaround som fungerar for mig... kanske kan hjalpa nagon annan ocksa...
Nu ska jag bara fa till svenskt tangetbord i X ocksa

//Gasol