jag har lyckats övertala tjejen att installera ubuntu i hennes laptop oxå men på ett vilkor och det är att allt ska funka utan krångel...

ja visst det är "nog" inga problem...

har fått ordning på det mesta och hon är nöjd... tills hon frågade om jag hade installerat skrivaren... och som tur var så var det bara att sätta i usb kabeln så hittade ubuntu skrivaren direkt och installerade den...
MEN !!! hon vill ha med dom programmen som hon hade innan som är till just den skrivaren "canon PIXMA iP4200 " så hon kan skriva på skivor framför allt och att kunna ställa in kvaliten på fotoutskrifter... det andra funkar ju men hon MÅSTE kunna skriva på skivorna oxå säger hon...

jag hittade detta på canon sida men om det är rätt eller inte vet jag inte "ännu"...
http://software.canon-europe.com/software/0024301.asp
jag vet inte vilket jag ska tanka hem och när jag väl fått hem det så vet jag inte hur jag ska installera det så jag behöver hjälp att få ordning på detta... annars lämnar hon nog över sig i microsofts våld igen...

eller vågar jag starta installations cd'n med wine och tror ni det kommer att funka i såfall ?
//jonatan