Kontakta era banker och tryck på om e-leg till UBUNTU!!
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakta era banker och tryck på om e-leg till UBUNTU!!
Jag har nordea som bank och har försökt med att få e-leg och dosa att funka med wine, utan lyckat resultat. Man behöver e-leg för att kunna göra avdrag(resa t/f arbete) i deklarationen på nätet.
Skatteverket verkar inte tycka att det är deras skyldighet att se till att alla kan deklarera med avdrag på nätet. Vi skall trycka på här också.
Det är kanske någon som har en lösning på detta med e-leg i UBUNTU oberoende av bank?
/
Skatteverket verkar inte tycka att det är deras skyldighet att se till att alla kan deklarera med avdrag på nätet. Vi skall trycka på här också.
Det är kanske någon som har en lösning på detta med e-leg i UBUNTU oberoende av bank?
/
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
SV: Kontakta era banker och tryck på om e-leg till UBUNTU!!
Måste du ha dosan i anslutet läge för det?
Det ska gå att importera certifikatet i Firefox och använda det den vägen.
Att sedan mjuka certifikat är mer osäkra än något annat är en annan diskussion.
Det ska gå att importera certifikatet i Firefox och använda det den vägen.
Att sedan mjuka certifikat är mer osäkra än något annat är en annan diskussion.
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Bankerna har ju olika lösningar för e-legitimation. Så någon lösning oberoende av bank existerar inte.nsstam skrev: Det är kanske någon som har en lösning på detta med e-leg i UBUNTU oberoende av bank?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
-
Ja dosan måste var ansluten om man skall använda bankkortets chip för säkrare och enklare inloggning.
Från nordea:Har du ett bank- eller kreditkort kan du aktivera och använda e-legitimationen som finns i chipet på ditt kort. Saknar du ett bank- eller kreditkort beställer du ett separat kort som enbart har funktionen e-legitimation på ett Nordeakontor.
"Det ska gå att importera certifikatet i Firefox och använda det den vägen."
HUR! Någon som vet?
"Så någon lösning oberoende av bank existerar inte."
Telia har en lösning, vet inte om den funkar i LINUX. Någon?
Kostar tyvärr pengar.
Från nordea:Har du ett bank- eller kreditkort kan du aktivera och använda e-legitimationen som finns i chipet på ditt kort. Saknar du ett bank- eller kreditkort beställer du ett separat kort som enbart har funktionen e-legitimation på ett Nordeakontor.
"Det ska gå att importera certifikatet i Firefox och använda det den vägen."
HUR! Någon som vet?
"Så någon lösning oberoende av bank existerar inte."
Telia har en lösning, vet inte om den funkar i LINUX. Någon?
Kostar tyvärr pengar.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Nu var det några år sedan jag använde e-legitimation, men är det inte fortfarande BankID som gäller? Det var ju åtminstone tidigare en Java-lösning som fungerade bra på Linux.HakanS skrev: Bankerna har ju olika lösningar för e-legitimation. Så någon lösning oberoende av bank existerar inte.
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag har BankID, som funkar utmärkt under Linux.
Alla banker är inte anslutna, men en hel del är det. (Handelsbanken, Ikanobanken, Danske Bank, Länsförsäkringar Bank, SkandiaBanken, Swedbank, Sparbanken Finn/Gripen är anslutna)
Fast det är ju som sagt helt mjukvaru-baserat, med tillhörande problem. Vem som helst som har filerna kan legetimera sig som mig online, så de måste hållas god koll på.
Alla banker är inte anslutna, men en hel del är det. (Handelsbanken, Ikanobanken, Danske Bank, Länsförsäkringar Bank, SkandiaBanken, Swedbank, Sparbanken Finn/Gripen är anslutna)
Fast det är ju som sagt helt mjukvaru-baserat, med tillhörande problem. Vem som helst som har filerna kan legetimera sig som mig online, så de måste hållas god koll på.
Senast redigerad av 1 Niklas Bolmdahl, redigerad totalt 8 gånger.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
-
Ok! då verkar det som jag har fel bank.
Det är ju tur att man har en windows maskin i huset,så att jag kan få min återbäring innan semestern.
Men der är ju konstigt att skatteverket som är en statlig myndighet inte erbjuder en universallösning. Alla medborgare skall väl kunna e-deklarera utan att behöva byta bank.
Det är ju tur att man har en windows maskin i huset,så att jag kan få min återbäring innan semestern.
Men der är ju konstigt att skatteverket som är en statlig myndighet inte erbjuder en universallösning. Alla medborgare skall väl kunna e-deklarera utan att behöva byta bank.
Det där är väl inte helt sant. För att legitimera sig i ditt namn och skriva under olika avtal så krävs ditt lösenord. Förvarar du det tillsammans med ditt BankID så får du dock skylla dig själv.Niklas Bolmdahl skrev: Jag har BankID, som funkar utmärkt under Linux.
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Jag tycker nog det är nordeas fel i det här fallet,, borde vara de som ska ansluta sig..
nsstam skrev: Ok! då verkar det som jag har fel bank.
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Sant, det krävs lösen oxå. Men om man har filerna misstänker jag att det borde gå o knäcka... Fast det kanske bara är jag som är paranoid. (och nej, mitt lösen förvarar jag separat. i huvudet)viggedi skrev:Det där är väl inte helt sant. För att legitimera sig i ditt namn och skriva under olika avtal så krävs ditt lösenord. Förvarar du det tillsammans med ditt BankID så får du dock skylla dig själv.Niklas Bolmdahl skrev: Jag har BankID, som funkar utmärkt under Linux.
Errare humanum est